Cluj: Rareş Cristian Trifan a adus Opera clujeană în Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Instituţia condusă de Rareş Cristian Trifan a fost primită în Opera Europa, clubul select al zecilor de instituţii naţionale de operă de pe continent.

Rareş Cristian Trifan a intrat pentru prima oară cu teamă în clădirea Operei. La două decenii distanţă, ajuns al 26-lea director al instituţiei visează să ducă instituţia într-unul dintre festivalurile renumite ale lumii.

A trecut peste dorinţa părinţilor de a deveni medic. A debutat în regia de spectacol în urmă cu14 ani, odată cu lucrarea de licenţă. Singurul absolvent român al Institutului Kenedy pentru management cultural din Washington este adeptul schimbărilor treptate dar continue.

Rareş Trifan îşi aminteşte cum în perioada şcolii, trecea zilnic cu teamă pe lângă clădirea impunătoare a Operei. Primul spectacol la care a asistat a fost fascinant. Decorurile, sala imensă, luminile l-au inspirat pentru alegerea carierei. În secret s-a pregătit individual, urmând un liceu specializat pe ştiinţe naturale. I-a luat prin surprindere pe toţi, inclusiv pe părinţi, preferând studiile superioare muzicale.

A avut şansa susţinerii licenţei la opera clujeană. Debutul cu Nunta lui Figaro şi apoi premiera Oedip de Enescu i-au asigurat angajamentul în cadrul instituţiei „Nu credeam atunci că voi ajunge după 14 ani, să-i înmânez directorului de atunci Petre Sbârcea o diplomă de merit, de pe aceeaşi poziţie”, ne-a spus Trifan.

Operă la Grădina Botanică sau Cetăţuie

Abia s-a consumat spectacolul aniversar, ocazionat de cele nouă decenii de la înfiinţarea instituţiei, primul în aer liber, că deja se gândeşte la următoarea ieşire a stagiunii viitoare din spaţiul tradiţional. „Ar putea fi grădina Botanică sau Cetăţuia”, ne-a spus Trifan. În perspectivă, ar fi interesat de un amfiteatru în aer liber, aflat în apropierea zonei centrale a oraşului.

„Poate inaugurarea noului stadion municipal, sau modernizarea salinei Turda ar fi alte oportunităţi pentru ieşirea operei din decorul clasic”, opinează Trifan. La Washington, în fiecare vară spectatorii vin lângă Capitoliu la operă în aer liber cu coşul de mâncare, ca la picnic.

Clujul a intrat în clubul select european

În ciuda crizei economice care ameninţă să afecteze bugetul şi în stagiunea viitoare, Trifan este optimist privind viitorul operei clujene. Inspirat de modelul din SUA, directorul speră ca opera clujeană să intre în circuitul valorilor şi ca instituţie, nu doar prin soliştii care caută în străinătate de ani buni, calea afirmării individuale internaţionale.

Primul pas a fost făcut, în urmă cu o lună, instituţia a fost primită în Opera Europa, clubul select al zecilor de instituţii naţionale de operă de pe continent. „După o perioadă inevitabilă de tatonări, sperăm să concretizăm colaborări cu ceilalţi membri şi să participăm la festivalurile internaţionale de profil”, mai spune Trifan. Efortul modernizării instituţiei este de durată şi presupune schimbarea generaţiilor şi a mentalităţilor.

Care este profilul spectatorului de la opera clujeană?
Studiile noastre de marketing arată că discutăm de o femeie tânără cu studii superioare. Sperăm ca în viitor să atragem şi politicieni în publicul nostru fidel. În SUA cele mai scumpe bilete sunt cu vedere la preşedinte.

Cum arată bilanţul stagiunii?
Am realizat tot ce ne-am propus, premierele, inclusiv producţiile moderne şi româneşti. Singura nerealizare este opera Forţa destinului, rămasă la stadiul de avanpremieră, din cauza întârzierii noului buget.

Cum arată schiţa stagiunii viitoare?
Deschidem cu Forţa destinului, vom monta Carmina Burana şi încheiem cu Don Giovanni regizat de Tompa Gabor. Cu Othello vom merge în toamnă şi la Festivalul Enescu de la Bucureşti. Pregătim şi o surpriză, aniversarea debutului la Cluj a Angelei Gheorghiu, în urmă cu două decenii, în prezenţa sopranei.

În cât timp ar putea ajunge opera clujeană la un nivel european de performanţă?
Primul pas l-am făcut, prin primirea în asociaţia Opera Europa. Urmează să ne ridicăm calitatea spectacolelor cu nume de regizori şi solişti, producţii şi colaboratori noi, de talie mondială. Când vom fi pregătiţi, vom ataca şi festivalurile internaţionale ale asociaţiei.

Portret

Născut în 17 mai 1970, Câmpia Turzii
Studii: licenţă Academia de Muzică George Dima Cluj şi Universitatea de Muzică Bucureşti
Masterat: Indiana University Jacobs School of Music, The Kenedy Center Institute for Arts Management Washington
Experienţă: regizor, manager Opera Naţională Română Cluj
Stare civilă: necăsătorit

Ce-i place
să se relaxeze în zonele verzi ale Clujului, în special Grădina Botanică, dar şi în zona mall-urilor

Ce nu-i place
zona cenuşie a străduţelor neasfaltate şi a blocurilor dormitor din cartierele oraşului

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite