Avertisment legat de dieta ketogenă. Când există pericol pentru vasele de sânge

Avertisment legat de dieta ketogenă. Când există pericol pentru vasele de sânge

Dieta ketogenă presupune consumarea unor cantităţi mari de proteine şi grăsimi. FOTO: Pixabay

Ziua în care „trişezi” dieta ketogenă, una dintre cele mai populare metode pentru slăbit, fie pentru evitarea diabetului de tip 2, poate avea un impact negativ important asupra vaselor de sânge, susţin cercetătorii americani. Aceştia recomandă renunţarea la ziua în care se dă liber la toate alimentele.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ziua în care „trişezi” dieta este comună în foarte multe tipuri de regimuri alimentare, iar dieta ketogenă nu face excepţie. Însă, noi cercetări ale Universităţii „British Columbia Okanagan” (UBCO) spun că o doză de 75 de grame de glucoză - echivalentul unei sticle mari de suc sau a unei farfurii cu cartofi prăjiţi - în timp ce suntem pe un regim alimentar cu conţinut mare de grăsimi şi mic de carbohidraţi poate duce la deteriorarea vaselor de sânge, se arată în Science Daily. 
 

De ce slăbim cu dieta keto

 
„Dieta ketogenă - sau keto - a devenit foarte populară pentru pierderea în greutate sau pentru a gestiona boli precum diabetul de tip 2”, spune Jonathan Little, profesor asociat la Şcoala de Ştiinţe ale Sănătăţii şi Exerciţiului de la UBCO şi autor principal al studiului. „Constă în consumul de alimente bogate în grăsimi, moderate în proteine, dar foarte sărace în carbohidraţi şi determină organismul să intre într-o stare numită Ketoză.”

Little spune ca dieta poate fi foarte eficienta, deoarece odată ce organismul este în stare de ketoza şi înfometat după combustibilul principal - glucoza, chimia organismului se schimba şi începe să-şi ardă în mod agresiv depozitele de grăsimi. Aceasta duce la pierderea în greutate şi poate inversa simptomele unor boli precum diabetul de tip 2.
 

Experimentul


„Ne-a interesat să aflăm ce se întâmplă cu fiziologia organismului odată ce o doză de glucoză este reintrodusă”, spune Cody Durrer, student la doctoratul UBCO şi primul autor al studiului. „Deoarece toleranţa la glucoză este afectată şi vârfurile nivelurilor de zahăr din sânge sunt cunoscute ca fiind asociate cu un risc crescut în bolile cardiovasculare, a avut sens să analizăm ce se întâmplă în vasele de sânge după o doză de zahăr."

Pentru testul lor, cercetătorii au recrutat nouă bărbaţi tineri sănătoşi şi i-au determinat să consume o băutură cu glucoză de 75 de grame înainte şi după o dietă cu şapte zile cu un conţinut ridicat de grăsimi şi scăzut de carbohidraţi. Dieta constă din 70% grăsimi, 10% carbohidraţi şi 20% proteine, similar cu cea a unei diete ketogene moderne.

„Am căutat iniţial lucruri ca un răspuns inflamator sau o toleranţă redusă la zahărul din sânge”, spune Durrer. „Ceea ce am găsit în schimb au fost biomarkeri în sânge, ceea ce sugerează că pereţii vaselor erau deterioraţi de creşterea bruscă a glucozei”.

Little spune că cel mai probabil vinovat pentru daune este răspunsul metabolic propriu al organismului la excesul de zahăr din sânge, ceea ce face ca celulele vaselor de sânge să fie afectate şi să „moară”. 


„O dietă ketogenă nu este un lucru pe care îl faci şase zile pe săptămână şi să iei sâmbăta liberă”


„Chiar dacă aceştia erau altfel bărbaţi tineri sănătoşi, când ne-am uitat la sănătatea vaselor de sânge după consumarea băuturii cu glucoză, rezultatele arătau ca şi cum ar fi fost ale cuiva cu o sănătate cardiovasculară slabă”, adaugă Little. „A fost oarecum alarmant”.

Cercetătorii subliniază că, cu doar nouă persoane incluse în studiu, este nevoie de mai multă muncă pentru a verifica rezultatele lor, dar că rezultatele ar trebui să-i facă pe cei care ţin o dietă keto să renunţe la ziua în care „trişează” şi pot consuma ceea ce vor.

„Preocuparea mea este că mulţi dintre cei care urmează o dietă keto - fie că pentru a slăbi, a trata diabetul de tip 2 sau dintr-un alt motiv legat de sănătate - pot să anuleze o parte dintre impacturile pozitive asupra vaselor de sânge, dacă acestea ar fi brusc „lovite” cu glucoză”, spune el. „Mai ales dacă aceste persoane prezintă un risc mai mare de boli cardiovasculare”.

„Datele noastre sugerează că o dietă ketogenă nu este un lucru pe care îl faci şase zile pe săptămână şi să iei sâmbăta liberă”, concluzionează cercetătorul. 
 
Citeşte şi
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: