Şcoala bună face toţi banii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potrivit profesorului britanic Ann Buchanan, banii investiţi în copii sunt bine cheltuiţi, pentru dezvoltarea ulterioară a societăţii.

Ann Buchanan, profesor la Oxford, este de părere că statul trebuie să se implice în educarea copiilor, de la vârste cât mai timpurii.

„Primii ani de viaţă, până la cinci ani sunt cei mai importanţi. Studiile arată că mulţi copii cu probleme de comportament la trei ani, de exemplu, au probleme şi când sunt adulţi”, a spus profesorul britanic, într-o conferinţă susţinută aseară în Aula Magna a Universităţii „Babeş-Bolyai”, despre ecologia socială şi succesul şcolar.

„Un copil cu probleme costă societatea de 10 ori mai mult”, spune profesorul britanic. Ann Buchanan a citat un studiu realizat în SUA, potrivit căruia un dolar investit în educaţia timpurie, produce alţi şapte dolari, când copilul devine adult, se integrează în societate, îşi găseşte un loc de muncă bine plătit şi plăteşte la rândul lui taxe şi impozite pe măsură. „Deci sunt bani bine investiţi”, este de părere cadrul didactic de la Oxford.

În Marea Britanie, mediul academic a reuşit să convingă Guvernul să aloce sume importante pentru acest segment de educaţie. De exemplu, în Anglia, grădiniţa este subvenţionată de stat. „Educaţia timpurie este una informală, de care se mai ocupă şi organizaţiile neguvernametale. Pe lângă aceasta, fiecare mamă este vizitată, periodic, de asistente medicale. Studiile arată că mamele din acest program au mai puţine dificultăţi. Avem centre familiale. Acum aşteptăm rezultatele”, mai spune Ann Buchanan despre sistemul educaţional din Marea Britanie.

Şcoală pe stomacul gol

Una dintre principalele cauze ale abandonului şcolar în România şi în lume este sărăcia. În Marea Britanie, elevii primesc mese gratis la şcoală. „Pe moment, elevilor le cresc performaţele şcolare, însă cei care au acasă o situaţie materială precară, pe termen lung nu au rezultate bune, deşi, teoretic, au avut acelaşi start şi aceleaşi condiţii ca ceilalţi elevi”, a mai spus profesoul britanic.
În plus, profesorii se mai lovesc de o altă problemă: pentru că părinţilor nu le-a plăcut la şcoală, aceştia nu au aspiraţii educaţionale înalte pentru copiii lor, nu îi încurajează să îşi continue studiile. „Este mare păcat să risipim potenţialul copiilor. Dacă ajung şomeri sau delicvenţi, costă mai mult societatea, prin plata ajutoarelor sociale, de exemplu”, mai spune profesorul britanic. „Este greu să îi educi şi pe părinţi, este greu să îi convingi să participe la cursuri. Dar dacă erau educaţi de mici cum se face un buget al familiei, cum să îţi creşti copiii, acum alta era situaţia”, a declarat Ann Buchanan.

Stresul, inamicul numărul 1

În situaţia socio-economică în care se află, în acest moment, întreaga lume, una dintre problemele sistemelor de învăţământ este ce anume să îi înveţe pe copii, pentru a supravieţui. „Este foarte important ca elevii să fie învăţaţi strategii de diminuare a stresului, fie că este legat de examene, de situaţia financiară sau de orice altceva”, mai spune expertul în educaţie.
Ea a precizat că aceste cursuri de management al stresului ar avea ca efect copii mai calmi care vor lua decizii bine gândite, pe viitor. Şcolile particulare din Marea Britanie au astfel de cursuri, însă nu şi sistemul de stat.

Cine este Ann Buchanan

Ann Buchanan este, în acest moment, directorul Centrului de Cercetare a Parentajului şi Copiilor, din cadrul Universităţii Oxford. Înante să intre în viaţa academică, în 1990, a lucrat 10 ani ca asistent social. În acest moment, cercetările ei vizează bunăstarea copiilor, în special a celor cu risc de excludere socială.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite