Teach for Romania şi Roma Education Fund lansează un nou proiect pentru comunităţile defavorizate

Teach for Romania şi Roma Education Fund lansează un nou proiect pentru comunităţile defavorizate

Un nou proiect Teach for Romania destinat comunităţilor defaviruyate FOTO Teach for Romania

În contextul în care România încă se confruntă cu fenomenul de segregare în şcolile publice, Teach for Romania şi Roma Education Fund lansează proiectul „Segregare pe minus, Diversitate pe plus – Educaţie de la egal la egal pentru comunităţile roma şi non-roma”.

Scopul proiectului este acela de a crea un cadru propice pentru respectarea dreptului la educaţie, tratament egal şi fără discriminare pe bază de etnie.
Proiectul va implica 180 de profesionişti din educaţie la nivel naţional, 350 de cetăţeni (părinţi, elevi, profesori etc.) şi 210 elevi din 7 comunităţi rurale Teach for Romania: Gălbinaşi (judeţul Călăraşi), Augustin (judeţul Braşov), Mihai Bravu (judeţul Giurgiu), Sinteşti (judeţul Ilfov), Iveşti (judeţul Galaţi), Voiceşti (judeţul Vâlcea) şi Potlogi (judeţul Dâmboviţa). Acesta este derulat de Teach for Romania în parteneriat cu Roma Education Fund cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanţat de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
 
Proiectul, derulat pe o perioada de 31 de luni, va crea un spaţiu de dialog între experţi în educaţie, decidenţi politici, profesionişti din mediul neguvernamental la nivel naţional şi părinţi, elevi, profesori şi manageri şcolari din 7 comunităţi unde ponderea elevilor romi este de minimum 50%. Iniţiativa are la bază două documente emise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Ordinul 1540/2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi şi Metodologia segregării şcolare în învăţământul preuniversitar din 2019 – prin care Ministerul propune, ca politică educaţională, asigurarea echităţii şi îmbunătăţirea calităţii în educaţie pentru toţi copiii, inclusiv cei de etnie romă, accesul egal la toate formele de învăţământ fără discriminare bazată pe originea etnică sau limba maternă.
 

Relaţiile părinte-şcoală-elev-comunitate sunt precare

 
„Vorbim tot mai des despre echitate în educaţie şi despre a-i ajuta pe copiii din mediile dezavantajate să îşi pună în valoare potenţialul şi să devină cetăţeni funcţionali ai societăţii româneşti. Cu toate acestea, nu putem vorbi despre opţiuni de viaţă acolo unde profesorii nu au competenţele şi nici cadrul pentru a derula activităţi de învăţare interculturală, curriculumul nu include aspecte de cultură şi istoria minorităţii rome, contexte de interacţiune în comunitate, iar relaţiile părinte-şcoală-elev-comunitate sunt precare.
 
Alături de Roma Education Fund vrem, ca timp de aproximativ 3 ani, să lucrăm la trei mari obiective: crearea şi diseminarea unui curriculum care să faciliteze derularea unor activităţi pe tematici precum educaţie şi diversitate interculturală; dezvoltarea competenţelor de cetăţenie activă şi a unui tratament nediscriminatoriu şi interculturalitate pentru peste 700 de participanţi în proiect (profesionişti din educaţie la nivel naţional, specialişti din mediul ONG, părinţi, elevi, profesori şi directori) din 7 judeţe.
 
Un alt obiectiv extrem de important este acela de a înainta către Ministerul Educaţiei şi Cercetării două propuneri de politică publică în vederea asigurării echităţii în educaţie şi calitatea educaţiei pentru toţi copiii, indiferent de originea etnică sau limba maternă. Educaţia este pentru copii şi fiecare acţiune de-a noastră de acum contribuie la viitorul copilului, al familiei lui, al comunităţii şi implicit al nostru, ca societate”, a adăugat Iulia Pielmuş, Director Executiv Teach for Romania.
 
„În toate şcolile în care Fundaţia REF a implementat programe educaţionale, componenta de educaţie incluzivă şi interculturală a ocupat în permanenţă un loc extrem de important. Întotdeauna am pus la dispoziţia cadrelor didactice cursuri de “Istoria şi tradiţiile romilor” şi de „Interculturalitate” din dorinţa de a-i ajuta să-i cunoască şi să-i înţeleagă pe elevii de altă etnie sau de altă confesiune. În momentul în care îl cunoşti cu adevărat pe Celălalt, fenomene precum segregarea şi discriminarea scad în intensitate şi, uşor-uşor, ele ajung să se disipeze făcând loc unei generaţii de tineri, de profesori şi de adulţi care cred cu tărie că a fi diferit este un atu care întăreşte societatea. Ne bucurăm să lucrăm alături de echipa Teach for Romania şi sunt convinsă că vom avea rezultate excepţionale în cadrul acestui proiect” - Andreea Nedelcu, coordonatorul proiectului din partea Roma Education Fund.   
 
Vă mai recomandăm şi:
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările