„Ticăloşii“ de pe internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Ticăloşii“ mediului virtual îşi fac cont pe reţelele sociale doar pentru a-i enerva pe ceilalţi utilizatori
„Ticăloşii“ mediului virtual îşi fac cont pe reţelele sociale doar pentru a-i enerva pe ceilalţi utilizatori

Extinderea mediului virtual are drept consecinţă apariţia unor „răufăcători“ care agresează utilizatorul paşnic. Printre aceştia, „sabotorul“, „ştie-tot“ sau „scepticul“.

Viaţa în mediul virtual nu e uşoară. Întotdeauna se vor găsi personaje care să critice munca altora, stilul, talentul, ideile, ba chiar şi fotografiile personale. În ­online, aceşti indivizi sunt denumiţi „villains" - în limba engleză, ticăloşi, personaje negative. Specialiştii americani de la search­enginejournal.com, o companie de consiliere pe probleme de marketing şi promovare pe internet, au identificat opt categorii de astfel de „nesuferiţi", precum şi modurile în care te poţi apăra de atacurile lor pe blogul personal sau pe reţelele sociale.

1 Trollul. Acest individ postează comentarii exclusiv cu intenţia de a jigni alţi utilizatori, indiferent de subiectul discuţiei. Acuzaţiile blasfemiatoare, rasiste sau sexiste sunt toate componente ale arsenalului său. Potrivit psihologului bucureştean Keren ­Rosner, „­«trollul» se simte frustrat în viaţa reală şi se descătuşează în lumea virtuală, eliberându-se de complexul de inferioritate". În online, adaugă specialistul, „acest sentiment al inferiorităţii este înlocuit cu o atitudine sfidătoare şi jignitoare, prin care crede că-i pedepseşte pe toţi cei care în viaţa reală îl fac să se simtă neimportant şi îl fac să sufere. Este o «răzbunare» inconştientă, compensatoare, care-l face să trăiască pentru moment satisfacţia şi iluzia celui puternic".

2 Sabotorul. Se bagă în toate conversaţiile, pe toate subiectele, deşi nu catidicseşte niciodată să citească articolul sau că vizioneze clipul în josul cărora comentează. Din acest motiv, comentariile lui nu aduc nimic nou discuţiei şi nu fac altceva decât să scurtcircuiteze cu platitudini bunul mers al forumului. „Sabotorul", susţine ­Keren Rosner, este atât de insistent pentru că are nevoie de recunoaşterea personală din partea semenilor, pe care n-o primeşte în viaţa reală. „Atenţionează că este şi el acolo şi se zbate să demonstreze că este valoros şi că merită atenţie", punctează psihologul.

3 Emo. Este mereu trist şi întunecat, pentru că aşa crede el că e cool. Emo atacă în mediul virtual numai atunci când este deranjat de un anumit comentariu, pe care-l interpretează ca o critică la adresa propriei persoane. Şi cum îi place să pretindă că este o persoană extrem de sensibilă, se enervează des, deci atacă des. „Fiţi foarte precauţi când supăraţi un emo. Aţi putea crede că un răspuns scurt, în apărarea voastră, e o idee bună, însă de cele mai multe ori îl veţi supăra şi mai tare. Unui emo îi ia muuult timp până-i trece supărarea", scriu cei de la ­searchenginejournal.com.

4 Ştie-tot. Este probabil cel mai enervant personaj din peisajul online. Din fericire, comentează destul de rar, dar atunci când o face este doar pentru a corecta, cu superioritate, autorul articolului sau comentariul unui alt utilizator. De asemenea, iubeşte să atragă tuturor atenţia asupra greşelilor gramaticale. „Cu un sentiment puternic de superioritate faţă de semeni, «ştie-tot» se înscrie în discuţii doar ca să-şi evidenţieze cunoştinţele şi experienţele, sfidând părerea celorlalţi pe care-i desconsideră sincer", este de părere psihologul ­Keren Rosner. În plus, mai spune specialistul, „«ştie-tot» este un mini-dictator care vrea să facă legea. Scopul lui ­este să-i impresioneze pe partenerii lui de discuţie, crescându-şi ­astfel valoare în propriii ochi".

Click pe infografie pentru a mări



5 Groparul. Acest personaj ţinteşte numai utilizatorii „de meserie", adică pe aceia care şi-au făcut un nume în mediul virtual, datorită conţinutului de calitate pe care-l oferă. „Groparul" intră pe reţelele de socializare şi pe bloguri pentru a ataca „vedetele" online-ului. Indiferent de calitatea muncii autorului, el va avea întotdeuna ceva de criticat. 

6 Scepticul. Indiferent de ştirea, fotografia sau de clipul video aflate în discuţie, scepticul va fi primul care va susţine că nu sunt reale. Pentru el, tot ceea ce e interesant pe internet este trucat: fotografiile sunt „lucrate" în Photoshop, clipurile video sunt regizate, iar statisticile, faptele şi rapoartele sunt realizate de oameni care au ceva de câştigat de pe urma lor. „Acest personaj are convingerea că toţi ceilalţi sunt nesinceri şi răuvoitori, iar el, rămânând în gardă, nu va fi rănit, păgubit sau folosit. Paradoxal, el este cel care are nevoie mai mare de oameni, dar le cere permanent dovezi de bună intenţie", spune specialistul.

7 Neruşinatul cu link-urile. Comentează doar pentru a insera link-uri care, accesate în număr mare, îi pot aduce avantaje sau notorietate. Îl poţi recunoaşte după comentariul scurt - „Bun articol" - urmat de link-ul către articolul sau compania lui. „Genul de persoană în jurul căreia se învârte lumea, acest individ este insensibil la ceilalţi sau la nevoile lor, nu observă cât este de ridicol şi de nedorit atunci când insistă cu informaţii despre el", afirmă ­Keren Rosner.

8 Trompeta. Reclamă tot ceea ce întâlneşte pe internet şi despre care crede că ar fi motivat de un profit, cum ar fi reclamele şi linkurile nesolicitate. Este „câinele de pază" al mediului virtual şi, după părerea psihologului, „o persoană determinată şi perseverentă fară implicări emoţionale".

"Sentimentul de inferioritate este înlocuit în online cu o atitudine jignitoare, prin care crede că-i pedepseşte pe toţi cei care în viaţa reală îl fac să se simtă neimportant.''
Keren Rosner psiholog

Alţi 5 „răi" pe internet

În completarea analizei celor de la searchenginejournal.com, bloggerul american Steve Radick a găsit alte cinci categorii de „ticăloşi" care activează în mediul online: îngustul la minte care te scoate din minţi, pesimistul care te întristează, escrocul care încearcă să te „uşureze de bani", conservatorul ­
care-ţi taie elanul şi naivul care te-ar amuza, dacă nu te-ar enerva. 

2 miliarde de utilizatori de internet sunt în întreaga lume, potrivit Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor.

Sinuciderea lui Meg

Adolescenta Megan Taylor Meier (foto), din Dardenne Prairie, SUA, s-a spânzurat pe 17 octombrie 2007, cu trei săptămâni înainte să împlinească 14 ani. Un an mai târziu, în urma unei investigaţii solicitate de părinţii fetei, s-a descoperit că Megan fusese hărţuită constant pe reţeaua de socializare MySpace, acesta devenind oficial motivul sinuciderii. La scurt timp după ce şi-a deschis contul, Megan a început să primească mesaje din partea unui anume Josh Evans, în vârstă de 16 ani. În realitate, contul era fals şi era administrat de Lori Drew, mama unei foste prietene de-a lui Megan.

 După mai multe mesaje schimbate pe MySpace, fata de 14 ani s-a îndrăgostit de fictivul Josh. Însă, începând cu 15 octombrie 2006, tonul mesajelor s-a schimbat: „Eşti o fată rea şi toată lumea te urăşte. Lumea va fi un loc mai bun fără tine". Adolescenta a fost găsită spânzurată în camera ei. În acest caz, Lori Drew a fost acuzată în 2008, dar un an mai târziu a fost achitată.

Adevăraţii răufăcători din mediul virtual

Din nefericire - pe lângă cele opt personaje negative identificate de americani, indivizi care nu fac alt rău decât să enerveze utilizatorii şi să saboteze discuţiile - în mediul online există şi ticăloşi adevăraţi. Unul dintre ei este hărţuitorul, iar victimele lui sunt, în general, copii. În acest moment, România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în privinţa numărului de copii care primesc sau au primit mesaje cu tentă sexuală prin intermediul internetului.

Potrivit Organizaţiei ­„Salvaţi Copiii", 70% din minori au fost destinatarii unor asemenea mesaje. Un studiu austro-german, realizat în cadrul programului Virtual Stages Against ­Violence, arată că, în comparaţie cu celelalte state din UE, cele mai multe conturi pe reţelele sociale le au copiii români, 41% din acestea fiind nesecurizate.

info

Mai grav, 62% din părinţii din România nu monitorizează activitatea online a copilului şi doar 4,9% ştiu ce mijloace de blocare a conţinuturilor dăunătoare ar putea folosi. Hărţuirea online sau „cyberbullying"-ul se manifestă prin ameninţări, remarci sexuale, incitări la ură sau afişarea unor declaraţii false ­care au ca scop umilirea victimei, atacul desfăşurându-se pe platforme de socializare, ­e-mail, mesagerie instantă sau pe telefonul mobil. ;

Control sporit cu Facebook

Personajele negative se simt protejate în mediul online atunci când între ele şi persoana sau persoanele cărora li se adresează se află un ecran de computer. Drept urmare, mulţi sunt mai slobozi la gură şi adoptă adesea o atitudine şi un limbaj pe care în viaţa offline nu le-ar folosi, spune jurnalistul Alexandru-Brăduţ Ulmanu, autorul lucrării „Cartea Feţelor. Revoluţia Facebook în spaţiul social". „Un rol important l-au avut şi site-urile şi forumurile care permiteau comentariile anonime - pentru că-şi pot asuma orice identitate doresc, astfel de personaje se simt cu atât mai libere să publice comentarii mai puţin civilizate", adaugă jurnalistul.

Astăzi, însă, precizează Alexandru-Brăduţ Ulmanu, „site-uri precum Facebook, au schimbat oarecum lucrurile, prin două mişcări. E vorba în primul rând de un regulament de utilizare şi o platformă care încurajează asumarea identităţii şi descurajează anonimatul - teoretic, n-ai voie să ai cont pe Facebook decât dacă foloseşti numele real şi, chiar dacă lucrurile nu stau întotdeauna aşa în practică, e evident că o mare parte a utilizatorilor acestor reţele postează în nume propriu şi că nivelul discuţiilor este mai ridicat decât pe multe forumuri şi site-uri de ştiri". În al doilea rând, Facebook facilitează cu precădere contactul între persoane care deja fac parte din cercuri comune, iar în astfel de medii familiare oamenii evită de obicei să jignească partenerii de discuţie.

Dacă ţi-a plăcut ştirea, dă-ne LIKE pe Facebook AICI

Banner Adevărul Life
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite