Ce preferi la o maşină: cutie automată sau manuală?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rubrica de astăzi este dedicată pasionaţilor de maşini. Rivalitatea dintre cutia de viteze automată şi cea manuală a creat alte două „specii“ de şoferi: comozii şi adepţii controlului total. Doi şoferi tineri vorbesc despre avantajele şi dezavantajele pe care le-au întâlnit la maşinile care au schimbător de viteze automat sau manual.

Acest articol dedicat tehnologiei care ne ajută să transmitem puterea dorită la roţile maşinii noastre nu aduce argumentele pe care le-ar invoca un expert auto, ci mai degrabă folositoarele experienţe persoanale.

De parcă alegerea unei maşini nu era suficient de complexă, sistemul de funcţionare al cutiei de viteze provoacă şi el polemici acide pe forumurile auto. De acum 20 de ani, când se spunea că o maşină nu va ajunge să meargă singură prea curând, s-au întâmplat multe în atelierele producătorilor auto.

Automobilele au căpătat uşor-uşor din ce în ce mai multă autonomie, astfel că a crescut numărul bolizilor la care viteza se schimbă singură.

De exemplu, în Statele Unite, la majoritatea maşinilor, sistemul automat este standard, iar dacă un american are nostalgia „băţului de mestecat în benzină", plătesc în plus şi vor avea schimbător manual.

În Europa, numărul maşinilor care au evoluat spre schimbarea vitezei în mod automat a crescut simţitor, mai ales la cele cu mulţi cai-putere. În România, astfel de sisteme sunt puţine, dar şi la noi segmentul are o tendinţă de creştere evidentă.

Schimbătorul de viteze automat este, încă, o excentricitate, poate şi pentru că o astfel de opţiune ridică preţul maşinii cu 1.000-1.500 de euro.

CUTIA AUTOMATă, pentru femei?

Unul dintre miturile legate de cutia automată este că ar fi creată special pentru femei, ca să le scutească de abuzul asupra manetei şi a ambreiajului. Specialiştii contrazic în prezent această vorbă populară şi spun că o maşină cu schimbător automat este o binecuvântare pentru orice şofer, femeie sau bărbat, mai ales în mediul urban.

„Într-un oraş aglomerat, cutia automată este ideală"

Adrian Diaconu are 32 de ani şi de câteva luni s-a mutat în Sibiu, părăsind Bucureştiul pentru un timp nedeterminat. Oscilează între nervozitate şi nostalgie atunci când îşi aduce aminte de aglomeraţia de pe străzile din Capitală, fără ca acest aspect să-i influenţeze decizia de a sta în Ardeal.

„La cum e traficul în Bucureşti, o maşină care are cutie automată e mai comodă şi mai odihnitoare decât rivala ei. Gândeşte-te numai ce-ar însemna pentru o cutie manuală să dai din manetă şi să apeşi mereu ambreiajul când stai într-o coloană de maşini, aşa cum ştim cu toţii că se formează frecvent în Bucureşti.

Dar am constatat că are un consum uşor mai mare - 0,5 - 1 litru în plus -, ceea ce nu este destul de grav. Totuşi, ­nu-mi explic de ce, mai ales că sistemul automat de schimbare a vitezei este supertehnologizat, cu turaţii programate şi alte dotări de ultim moment. E şi puţin mai scumpă, ce e drept", spune Adrian.

Tânărul conduce un Suzuki SX4, după ce a încercat şi alte maşini. Nu are probleme de adaptare în trafic, dar recunoaşte că ar schimba-o oricând cu o maşină pe cutie automată: „Această variantă de Suzuki are doar 100 de cai-putere şi nu pot să spun că simt prea multă adrenalină. Pentru că acesta este singurul motiv pentru care cineva ar ţine morţiş să piloteze pe un sistem manual. Nu merită să ai cutie manuală decât la versiunile sport, cu motoare foarte puternice. Acolo da adrenalină".

Prin urmare, spune Adrian, ar opta pentru automată, pentru că în oraş e ideală: „Întorcându-ne la Bucureşti, ca exemplu, dacă plec din Pantelimon spre Drumul Taberei, de câteva ori voi ajunge să urc în treapta a treia pe o cutie manuală, şi asta din cauza semafoarelor nesincronizate şi a aglomeraţiei. Să nu uităm că deja opţiunile unei cutii automate sunt diverse. Să amintim numai pilotul automat, care îţi permite să fii un simplu observator de la volan, în timp ce înghiţi kilometru după kilometru pe autostradă".

"Nu merită să ai cutie manuală decât la versiunile sport, cu motoare foarte puternice. Acolo da adrenalină. Acesta este singurul motiv pentru care cineva ar ţine morţiş să piloteze pe un sistem manual.''
Adrian Diaconu economist

„Cutia manuală e bună şi când înveţi să conduci"

Dacă utilizatorii cutiei automate sunt consideraţi leneşi şi prizonieri ai tehnologiei, cei care au maşini cu schimbător manual se declară adevăraţi „piloţi" ai şoselelor, şi nu şoferi.

Ei sunt pasionaţii de maşini, pe când ceilalţi sunt interesaţi doar de utilitatea dotărilor. Mituri false: alungi somnul dacă dai mereu din maneta de viteză, maşinile pe cutie manuală sunt mai rapide, e plictisitor ­să-ţi schimbe cineva treptele.

Unul dintre adepţii unui astfel de stil de a conduce este Aurelian Petrea (35 de ani), un avocat din Bucureşti. El conduce un Renault Megane Hatchback. „Să o luăm de la început.

Recomand tuturor celor care merg acum la şcoala de şoferi să înveţe să şofeze pe cutie manuală, chiar dacă mai târziu viitorul în tehnologie va arăta altfel. Cutia manuală e bună când înveţi să conduci, obţii nişte timpi, înveţi treptele cum trebuie: întâia - pe la 30 de kilometri, a doua - pe la 40, a treia - pe la 60 de kilometri.

Acum, dacă ai un model sport şi dacă ştii să conduci, e mai bună cutia manuală, pentru că îţi satisface acel lucru pentru care respectiva maşină a fost creată: pasiune pentru condus. Maşinile sport de pe piaţa românească, de cele accesibile ca preţ vorbesc, nu au sistem automat şi nici nu poţi să le ceri producătorilor să-ţi dea această opţiune".

Această „mică plăcere a vieţii", dintre multe atâtea, cum defineşte Aurelian cutia manuală, este de preferat să o ai alături atunci când faci depăşiri: „Transmisia manuală te ajută mult să schimbi, să zicem, din treapta 5 în treapta 4 atunci când eşti prins la înghesuială de cineva care depăşeşte ca un nebun pe partea opusă. Ah, şi mai este ceva: nimic nu se compară cu senzaţia că tu controlezi masa de fiare, şi nu ea pe tine. Mie îmi dă un plus de siguranţă şi, de ce să mint, de satisfacţie".

"Dacă ai un model sport şi dacă ştii să conduci, e mai bună cutia manuală, pentru că îţi satisface acel lucru pentru care respectiva maşină a fost creată: pasiune pentru condus.''
Aurelian Petrea avocat

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite