Test Drive Fiat Tipo 1.4

Test Drive Fiat Tipo 1.4

Fiat Tipo 1.4

Suntem în plin program Rabla, şi am avut curiozitatea să vedem cum arată un model care poate fi achiziţionat cu mai puţin de 10.000 euro, dar să fie un model care să poată adăposti cinci persoane şi bagajele lor. De la 9.600 euro cu TVA inclus, vedeta este Fiat Tipo 1.4.

Ştiri pe aceeaşi temă

Prezentat în 2015, noi ne-am intersectat cu el în 2016, prin urmare un model aflat oarecum pe la jumătatea carierei. Un model care nu prea miroase a Italia, ci mai mult a bazar. Este un model dezvoltat de constructorul italian pentru zona EMEA - Europa, Orientul Mijlociu şi Africa. Pentru a avea şanse pe piaţa Europei de vest, Fiat a lansat versiunile hatch şi wagon. Iar noi cei din Balcani, suntem privilegiaţi şi putem alege şi versiunea sedan, model fabricat în Turcia şi comercializat acolo sub numele Fiat Egea şi Dodge Neon în Orientul Mijlociu şi Mexic.

Tipo nu este un nume nou în istoria Fiat, a mai desemnat un model compact produs în perioada 1988-1995. Model preia doar numele, pentru că Tipo se află undeva între clase, deşi cu ai săi 4,5 metri lungime pot spune că este în clasa compactă. Totuşi, ampatamentul este undeva la jumătate între clasa B şi C.

GALERIE FOTO

Estetic, Tipo este un model reuşit, un model echilibrat din perspectiva volumelor, a proporţiilor. La capitolul design italienii nu prea au greşit în istoria lor. Şi să nu îmi da-ţi exemplu Fiat Multipla pentru că mie mi-a plăcut designul acelui model. Pentru 9.600 euro primeşti o maşină simpatică, chiar şi în echiparea de bază, cu faruri simple, jante din oţel de 15 inch ”îmbrăcate” cu capace.

Totuşi, să nu uităm că Tipo este un model care are trecut în C.V. atât atributul ”de volum” cât şi cel ”de buget”. Chiar dacă italienii consideră o ofensă de lezmajestate să poziţionezi Tipo lângă Dacia Logan, realitatea este că cele două modele sunt în aceeaşi zonă.

Interior

În ciuda unui ampatament sub media clasei compacte, de fapt acesta este identic cu cel al unui Logan, spaţiul interior este bun, chiar dacă vorbim despre un spaţiu dezvoltat pe verticală, dacă putem formula astfel. Adică avem o banchetă spate cu un spătar ceva mai drept, spaţiu la nivelul picioarelor în spate este corect dar nu trebuie să te lăfăi pe scaunele faţă. Dar faptul că interiorul este aerisit şi spaţios la nivelul umerilor şi capului aduce un plus de confort.

La interior predomină plasticele tari, le veţi regăsi şi în zona superioară acolo unde veţi mai intra în contact cu suprafeţele planşei de bord sau panourile portierelor. Dar italienii au acordat atenţie texturilor, le-au ales cu grijă şi reuşesc să aducă un plus la capitolul calitate percepută. Elementele care contribuie la un nivel decent de confort în cazul unei călătorii sunt prezente – aer condiţionat manual, sistem audio, computer de bord care îţi afişează consum şi autonomie, slot USB. Da, lipseşte un sistem de navigaţie, dar un google maps sau waze este mult mai ”fâşneţ” şi cu toate informaţiile la zi decât un sistem OEM care îşi face update rar sau poate niciodată.

Poziţie la volan înaltă, scaune decente, o relativă bună perspectivă în trafic sunt detalii care contribuie la un nivel mai scăzut de oboseală în trafic sau la drum lung. Un detaliu interesant, portbagajul poate fi deschis doar prin intermediul unui buton amplasat pe consola centrală sau din cheie... ceea ce uneori se doeveşte puţin iritant. Apropo de portbagaj, acesta are un volum de 520 litri, este extrem de primitor.

La volan

Sub capotă un propulsor aspirat de 1.368 cmc care dezvoltă 95 CP la 6.000 rpm şi 127 Nm la 4.500 rpm. Prea mult spirit latin nu vei găsi sub capotă, doar poate în faptul că este uşor guraliv când urcă în ture. Cu două persoane la bord, şi eventuale bagaje... nu veţi acuza vreo senzaţie de submotorizare. Dacă însă urcaţi cinci adulţi la bord, umpleţi portbagajul şi folosiţi şi aerul condiţinat... să zicem că nu ora la care ajungeţi contează ci calitatea discuţiilor de pe drum. O minimă perioadă de acomodare veţi avea nevoie cu învăţarea dozării pedalei de frână.

Direcţia este corectă, funcţia City aduce o asistare suplimentară pentru a uşura manevrele la viteze reduce. Timoneria cutiei este decentă, personal aş fi optat pentru primele rapoarte în cutie o idee mai scurte pentru a te ajuta în traficul urban. Dar în altă ordine de idei consumul este bun, o valoare de 7,6 litri urban cred că este decentă.

Fiind un model dezvoltat pentru zone unde te poţi intersecta şi cu suprafeţe de rulare ceva mai puţin line, vorbim despre o suspensie mai suplă, lucru care este sinonim şi cu un ruliu ceva mai amplu.

Va exista întotdeauna tentaţia ca de aproximativ 10.000 euro să alegi un model rulat. Dar în această zonă este un joc la loterie care de regulă consumă mai mulţi bani decât o va face un model nou cu garanţie. La 9.600 euro, Tipo este o ofertă interesantă, noi ne-am dori ceva mai multă culoare la interior.

Text - Constantin Ciobanu

FOTO - Mihai Dăscălescu

Fişă tehnică – Fiat Tipo 1.4

Motor – benzină, L4, 1.368 cmc, 95 CP@ 6.000 rpm, 127 Nm@4.500 rpm / Transmisie – cutie manuală, 6 trepte, tracţiune faţă / Performanţe – 185 km/h v. max, 0-100 km/h în 11,5 secunde / Portbagaj – 520 litri / Rezervor – 45 litri/ Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.532/1.792/1.497, ampatament (mm) – 2.636 / Consum mediu declarat – 6,7 l/100 km / Preţ de bază progrram Rabla(euro cu TVA) – de la 9.600 euro

 

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: