Tehnologia Head-Up Display, un pariu câştigat de constructorii auto

Tehnologia Head-Up Display, un pariu câştigat de constructorii auto

FOTO BMW

Interfaţa om-automobil a fost un element intens dezvoltat de producătorii auto în ultima decadă, iar unele tehnologii introduse pentru a facilita utilizarea multiplelor funcţii ale maşinii au căpătat un capital de imagine imens. Cel mai recent exemplu este cel al banalului Head-Up Display (HUD), care deşi nu furnizează şoferului o cantitate enormă de informaţii, se impune prin modul în care o face: fără a distrage atenţia de la condus.

Apărută în premieră pe un automobil în anul 1988, cu ocazia unei infuzii de tehnologie din sectorul aeronautic realizată de General Motors, minunea (la acel moment) Head-Up Display pare să câştige tot mai mult teren într-un sector auto dominat din ce în ce mai tare de componenta high-tech.

Deşi la început afişa informaţii banale precum viteza sau informaţii legate de sistemul audio, HUD-ul evoluează constant şi o face păstrându-şi poate cea mai importantă caracteristică: siguranţa rutieră. Conceput pentru a informa şoferul cu privire la câteva elemente esenţiale în timpul condusului fără a distrage atenţia de la drum, sistemul Head-Up Display se transformă lent, dar sigur, într-un must-have al pachetelor de siguranţă.

Evoluţia ştiinţei asigură în acest moment un afişaj digital ce poate conţine informaţii despre viteză, sistem audio, semne de circulaţie, direcţii oferite de sistemul de navigaţie şi poate cel mai important detaliu, oferă posibilitatea proiectării unei realităţi recreate cu ajutorul camerelor cu infraroşii. În acest fel, şoferul poate vizualiza pe HUD marcajele rutiere sau pietonii, în ciuda unor condiţii meteo ce scad enorm vizibilitatea.

Conform The Detroit News, cota de piaţă a tehnologiei Head-Up Display va creşte de la aproximativ 2%, cât a fost în 2012, la 9% în anul 2020, când 9.1 milioane de autovehicule comercializate la nivel global vor integra un astfel de sistem.

Singura problemă întâmpinată în acest moment de afişajul digital este reprezentată de preţul crescut al opţionalelor ce includ această funcţie, atât producătorii americani ce oferă posibilitatea comandării unui HUD (Cadillac şi Buick) cât şi cei europeni (Audi, BMW, Mercedes-Benz sau Peugeot) solicitând sume cu aproximativ 1.000 euro mai mari faţă de sistemele multimedia performante.

Există şi soluţii pentru această problemă, dar nu la fel de complexe precum cele oferite de constructorii auto. Spre exemplu, firma Garmin a proiectat un accesoriu pentru smartphone ce poate fi montat pe bord şi va proiecta informaţii aferente sistemului de navigaţie. Preţul estimat pentru acest aparat este de aproximativ 130 de euro şi necesită achiziţionarea de hărţi pentru aplicaţia instalată pe smartphone.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: