„Avioane de şosea“: hipermaşinile, vedete la Salonul Auto de la Geneva FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bugatti Chiron accelerează 0-100 km/h în 2.5 secunde, ajunge la 200 km/h în 6.5 secunde şi, aproape până atinge vechiul Logan 1.4 MPI 100 km/h, în 13.6 secunde, vitezometrul indică 300 km/h. FOTO Răzvan Scăeşteanu
Bugatti Chiron accelerează 0-100 km/h în 2.5 secunde, ajunge la 200 km/h în 6.5 secunde şi, aproape până atinge vechiul Logan 1.4 MPI 100 km/h, în 13.6 secunde, vitezometrul indică 300 km/h. FOTO Răzvan Scăeşteanu

Constructorii prezenţi în acest an la Salonul Internaţional Auto de la Geneva au adus super şi hipercar-uri care depăşesc viteza de 300 km/h, mai mare decât cea necesară avioanelor de linie pentru a decola.

De 111 ani, Salonul Auto de la Geneva este podiumul neutru unde tehnologia de ultimă oră şi ideile inovative defilează împreună, sub forma conceptelor şi a maşinilor de serie prezentate în premieră mondială de către cei mai importanţi constructori din întreaga lume.

Cea de-a 86-a ediţie a show-ului şi-a deschis porţile pentru reprezentanţii presei de specialitate, iar în intervalul 3 – 13 martie sunt aşteptaţi să-i treacă pragul peste 700.000 de pasionaţi, pentru a lua pulsul celor peste o sută de noutăţi şi a vedea pe viu „racheta de stradă” care poate atinge 460 km/h.

Geneva, cel mai important eveniment anual de profil de pe „bătrânul continent“, are un şarm aparte. Este un salon compact şi exclusivist, unde greii industriei nu se întrec, în general, în a prezenta modele de volum, ca la Paris sau Frankfurt, ci aduc „crema“ şi încearcă să seteze trend-urile pentru următorul an. Contrar tendinţelor „Eco“ şi de „downsizing“ din ultimii ani, 2016 se anunţă un an prolific pentru hergheliile de cai putere şi maşinile mari, scăderea cu aproape 60% a preţului petrolului, din 2014 până în prezent, dând aripi producătorilor. Sigur, sunt şi multe premiere electrice sau hibride relevante pentru piaţă, precum Hyundai Ioniq sau Kia Niro, dar vedete la Geneva 2016 sunt super şi hipercar-urile. Iar anul acesta, invazia de modele care depăşesc 300 km/h transformă Salonul într-o adevărată vitrină a „avioanelor“ de şosea (comparaţia nu e deloc deplasată – pentru că avioanele de linie, ca Boeing 737 de pildă, decolează atunci când ating 240-260 kmh/h).

Bugatti Chiron, cea mai rapidă maşină de serie: 460 km/h

Când Ferdinand Piëch a decis să facă Veyron-ul, inginerii ştiau că acesta trebuie să aibă peste 1.000 CP, să accelereze 0-100 km/h în mai puţin de 3.0 secunde, să atingă o viteză maximă de 400 km/h şi să poată fi condus cu uşurinţă în trafic. În 2010, Veyron-ul Super Sport de 1200 CP a încris în Guiness Book recordul de viteză pentru o maşină de serie: 430.9 km/h. Iar, acum, Chiron, urmaşul Veyron-ului, este, pur şi simplu, mai bun.

Reputatul constructor de sub umbrela Volkswagen a păstrat arhitectura W16 a motorului de 8.0 litri, quad-turbo, de pe Veyron, dar a regândit blocul, a montat suflante mai mari şi o evacuare din titan, pentru a putea scoate 1500 CP şi un cuplu demn de o navă extraterestră, de 1600 Nm. Puterea este transmisă la sol prin intermediul unei cutii de viteze automate, cu şapte trepte, cuplate la un sistem de tracţiune integrală. Iar performanţele hipercar-ului nu lasă loc de interpretări.

Bugatti Chiron accelerează 0-100 km/h în 2.5 secunde, ajunge la 200 km/h în 6.5 secunde şi, aproape până atinge vechiul Logan 1.4 MPI 100 km/h, în 13.6 secunde, vitezometrul indică 300 km/h. În ”Handling Mode”, adică cel obişnuit, Chiron urcă până la o viteză maximă de 380 km/h. Pentru „câţiva“ euro în plus, se poate intra în posesia cheii pentru „Top Speed Mode“, iar hipercarul se duce uşor până la 420 km/h. Pentru a depăşi 460 km/h, recordul absolut pentru o maşină de serie,

Chiron-ul trebuie supravegheat de specialiştii Bugatti, pentru a-i monta jante şi gume speciale, precum şi o serie de senzori suplimentari. Pentru a controla „avionul“ de stradă la vitezele extraterestre pe care le atinge, Chiron este dotat cu discuri de frână ceramice, armate cu fibră de carbon, şi etriere din titan. Iar pneurile sunt special dezvoltate de Michelin. Performanţele la decelerare sunt cel puţin la fel de impresionante ca acceleraţiile. Chiron opreşte de la 100 km/h în 31.3 metri, de la 200 km/h în 125 metri şi de la 300 km/h în 275 metri. Pentru doritori, preţul de bază al lui Chiron porneşte de la 2.4 milioane de euro, iar peste 30% din totalul celor 500 de unităţi ce vor fi produse au fost deja amanetate.

Lamborghini Centenario – Taurul aniversar

Lamborghini se lauda la Salonul de la Geneva cu Centenario, un supercar care celebreaza împlinirea a 100 de ani de la naşterea fondatorului marcii italiene, Ferruccio Lamborghini. Doar 20 de coupe-uri si 20 de versiuni roadster din gama Centenario vor fi produse si vandute, iar preturile vor porni de la 1,75 de milioane de euro.  Cu un motor V12 de 770 CP şi o caroserie din fibră de carbon, maşina care cântăreşte doar 1,5 tone accelerează de la 0 la 100km/h în 2,8 secunde, face 0-300 km/h în 23 de secunde şi atinge o viteză maximă de 350 de km/h.

auto

FOTO Răzvan Scăeşteanu

BMW M750 Li xDrive – 305 km/h

Nu este M7, dar BMW M750 Li xDrive se apropie de performanţele multor supercar-uri. Animată de un propulsor V12 de 6.6 litri, care produce 610 CP şi un cuplu maxim de 800 Nm, limuzina premium ajunge la 100 km/h în, atenţie, 3.7 secunde şi, desi e limitată electronic la 250 km/h, poate ajunge la 305 km/h.

auto

FOTO Răzvan Scăeşteanu

Ferrari GTC4Lusso – 335 km/h

Odată cu faceliftul aplicat lui Ferrari FF vine şi o schimbare de nume. GTC4Lusso este o maşină pentru cei care îşi doresc să conducă un Ferrari 365 de zile, dispunând de tracţiune integrală. GTC4Lusso are sub capotă un V12 de 6.262 cmc care dezvoltă 690 CP la 8.000 rpm şi un cuplu motor de 697 Nm la 5.750 rpm. La fel ca FF, atinge 335 km/h. Noutatea o reprezintă introducerea punţii spate directoare.

auto

FOTO Răzvan Scăeşteanu

McLaren 570GT – Supersportiva de lux

McLaren s-a decis să păşească şi pe tărâmul luxului, al GT-urilor. La Geneva, britanicii au dezvăluit cel mai luxos produs al lor de până acum – McLaren 570GT. Maşina dispune de un V8 de 3.799 cmc, twin turbo, care dezvoltă 570 CP şi un cuplu de 600 Nm. Puterea este trimisă punţii spate prin intermediul unei cutii SSG, cu 7 trepte. Iar 570GT ajunge la 100 km/h în 3,4 secunde, la 200 km/h în sub 10 secunde şi se opreşte la o viteză maximă este de 328 km/h.

auto

FOTO Răzvan Scăeşteanu

Jaguar F-Type SVR

Cea mai puternică versiune a emoţionantului F-Type este animat de un agregat V8 de 5.0 litri, care dezvoltă 575 CP şi un cuplu de 700 Nm. Integrala îl ajută să ajungă la 100 km/h în 3.7 sec., iar acul vitezometrului se opreşte la o viteză maximă de 320 km/h.

auto

FOTO Răzvan Scăeşteanu

Arash AF10 – Hibridul de peste 2000 CP

Micuţul producător britanic este mai puţin cunoscut, dar Arash AF10 este, cu siguranţă, una dintre prezenţele exotice de la Geneva. Nu vezi în fiecare zi un supercar de peste 2.000 CP, produşi de un V8 clasic şi patru motoare electrice, care, în versiunea de top, se laudă cu o putere dublă comparativ cu cea a lui LaFerrari sau cu peste 600 CP mai mult decât Bugatti Chiron. AF10 „bate suta” în mai puţin de trei secunde şi atinge o viteză maximă de 323 km/h.

auto

FOTO Răzvan Scăeşteanu

Highlights:

• Prima expoziţie naţională elveţiană de ”maşini şi biciclete”, străbunicul Salonului Auto de la Geneva, şi-a deschis porţile acum 111 ani, pe 29 aprilie 1905.
• 500 km/h este viteza maximă indicată de vitezometrul Bugatti-ului Chiron
• Peste 40 de premiere mondiale îşi dezvăluie secretele la Geneva 2016
• +2000 CP are cea mai puternică maşină dezvăluită la Geneva 2016, Arash AF10
 

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite