Einstein a avut dreptate: Fizicienii au detectat undele gravitaţionale VIDEO

Echipe internaţionale de cercetători au anunţat, joi, prima detectare directă a undelor gravitaţionale, un avans major care deschide o nouă fereastră spre misterele Universului, scrie AFP. Această descoperire, care vine după mai multe decenii de eforturi, confirmă o predicţie importantă a teoriei relativităţii generale enunţată de Albert Einstein în 1915.

Undele gravitaţionale, un concept lansat de Albert Einstein la începutul secolului XX în celebra sa Teorie a Relativităţii Generale, şi despre care nu existau până în prezent decât dovezi indirecte, au fost observate pentru prima oară direct de către oamenii de ştiinţă din cadrul experimentului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Undele gravitaţionale au fost într-adevăr detectate. Două găuri negre se ciocnesc, iar  unde gravitaţionale sunt emise ca rezultat al apropierii celor două corpuri cosmice. „Am detectat undele gravitaţionale. Am reuşit“, a anunţat la începutul conferinţei de presă David Reitze, directorul executiv al LIGO.

Descoperirea confirmă „exact“ ceea ce Einstein a prezis în 1916 în legătură cu două gărui negre care se ciocnesc. „Ce este interesant este ceea ce urmează“, a mai spus David Reitze, comparând această descoperire cu momentul în care Galileo a folosit telescopul pentru prima dată.

Echipa de cercetători a descoperit că cele două găuri negre au dimensiunea a aproximativ 30 de mase solare, situându-se la o depărtare de aproximativ 1,3 miliarde de ani lumină.

"Undele gravitaţionale au o structură asemănătoare cu cea a luminii. Ele sunt un tip de radiaţii electromagnetice, doar că ondulaţiie lor sunt, de fapt, spaţiul şi timpul pe care le cunoaştem cu toţii. Putem face următoarea comparaţie: dacă punem în mişcare particule încărcate electric, obţinem lumină, dar, în momentul în care punem în mişcare mase întregi de materie, obţinem unde gravitaţionale", a explicat astrofizicianul NASA, Ira Thorpe.

Echipa de cercetare a încercat să detecteze undele gravitaţionale folosind trei instrumente cu laser, amplasate atât în SUA, cât şi în Italia. Organizarea observaţiilor pe o suprafaţă atât de mare a fost concepută cu scopul de a evita şocurile produse în mod constant de cutremure, care pot afecta rezultatele experimentului.

"Într-o bună zi, vom putea folosit undele gravitaţionale pentru a afla cum a arătat Universul în primele sale faze de dezvoltare. Au trecut 25 de ani de când suntem interesaţi să obţinem dovezile existenţei unor astfel de fluctuaţii", a adăguat Bruce Allen.

Undele gravitaţionale sunt fluctuaţii în curbura spaţiu-timp care se propagă ca nişte unde. Dacă ne plimbăm cu barca pe un lac liniştit, observăm cum la suprafaţa apei se formează unde, mici valuri, care ne însoţesc pe direcţia de deplasare. Conform lui Albert Einstein, acelaşi lucru se întâmplă atunci când obiectele grele se deplasează prin spaţiu-timp.

În Teoria Generală a Relativităţii, Einstein explică faptul că spaţiul nu este un vid, aşa cum se credea, ci mai degrabă un material sau o ţesătură cu patru dimensiuni ce poate fi trasă sau împinsă de obiectele cosmice care se deplasează prin ea. Aceste distorsiuni generate în spaţiu-timp sunt adevărata cauză a atracţiei gravitaţionale.

SUA