Când ar putea fi restabilită navigaţia în Canalul Suez. Nava care a dus greul operaţiunii de salvare

Când ar putea fi restabilită navigaţia în Canalul Suez. Nava care a dus greul operaţiunii de salvare

Draga Mashhour (stânga imaginii) a fost principapul utilaj care a ajutat la eliberarea portcontainerului gigant Ever Given, pompând tone de nisip de sub cargobot FOTO EPA-EFE

Portcontainerul gigant Ever Given a fost ancorat marţi în siguranţă în Marele Lac Amar după ce a stat aproape o săptămână înţepenit într-un banc de nisip pe o întindere a canalului de 6 kilometri la nord de intrarea sudică, în apropierea oraşului Suez, relatează AP.

Ştiri pe aceeaşi temă

Osama Rabei, şeful Autorităţii Canalului Suez (SCA) a declarat luni seara că e de aşteptat ca 113 nave să tranziteze canalul în ambele direcţii până marţi dimineaţă, iar blocajul de 422 de nave ar putea fi îndepărtat în circa 4 zile, relatează Reuters.
 
„Vom lucra zi şi noapte pentru a pune capăt blocajului”, a asigurat acesta.
 
Evergreen Line, care închiriază Ever Given, a declarat că nava va fi inspectată pentru navigabilitate în Marele Lac Amar, care separă cele două secţiuni ale canalului.
 
„Nava a fost considerată pregătită pentru navigaţie limitată după o inspecţie iniţială şi niciun singur container nu a fost deteriorat, dar o a doua anchetă va fi mai precisă şi va scoate la iveală dacă a fost afectată", a spus Rabie.
 
Luni, în zorii zilei, lucrătorii de la SCA, care au lucrat alături de echipa de salvare a firmei olandeze Smit Salvage, au reflotat parţial nava şi au îndreptat-o .După câteva ore, vasul şi-a schimbat puţin direcţia tinzând să revină la poziţia iniţială înainte de a fi manevrat de remorchere pe maree, a spus o sursă a canalului Suez.
 
„Presiunea timpului pentru a finaliza această operaţiune a fost evidentă şi fără precedent", a spus Peter Berdowski, CEO al proprietarului Smit Salvage, Boskalis, după ce Ever Given a fost adusă la plutire.
 
Compania a declarat că au fost dragaţi aproximativ 30.000 de metri cubi de nisip pentru a elibera nava de containere de 224.000 de tone şi în total au fost folosite 13 remorchere, între care 2 puternice pentru a o scoate din nisip.
 
Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), managerii tehnici ai navei containerizate, au declarat că nu au existat rapoarte de poluare sau deteriorare a încărcăturii.
 

Mashhour, nava de dragare care a salvat situaţia

 
Luni, o flotilă de remorchere ajutată de maree a dislocat cârma din bancurile de nisip după mai multe zile de eforturi în van îngreunate şi de solul stâncos în care s-a imobilizat. Compania care administrează rularea navei, Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), a declarat că a fost introdusă o „dragă de aspiraţie” specializată , relatează BBC.
 
Mashour grafic al SCA foto captură Twitter/John Scott-Railton
 
Business Insider scrie că succesul operaţiunii dificile s-a datorat acestei nave de dragare numite Mashhour, cu o capacitate de extragere de 2.000 de metri cubi de material pe oră. Aceasta a fost adusă pe 25 martie, la două zile de la eşuare, pentru a elibera nisip din jurul portcontainerului. Şeful Autorităţii Canalului Suez, Osama Rabie, a spus că Mashhour a făcut aproape toată  munca de dragare permiţând remorcherelor să o mute şi să o pună în mişcare.
 
 
Flotila de draghere care s-au puturi apropia suficient de Ever Given au contribuit la aceste eforturi - împreună au extras peste 27.000 metri cubi de nisip şi nămol din jurul navei.
 
Pe 28 martie, lucrătorii de la SCA şi o echipă de la firma olandeză Smit Salvage au pus în balanţă cât de multă putere de tragere pot folosi pe navă fără a risca daune şi dacă o parte din marfă va trebui îndepărtată cu macaraua pentru a o readuce la plutire.  Rabie spunea că speră că acest lucru nu va fi necesar, dar că Egiptul va primi oferte de asistenţă internaţională dacă vor decide pentru această strategie. Un rezervor de balast de la prova navei a fost deteriorat, iar nava va trebui inspectată odată ce va fi eliberată, au spus două persoane familiare cu operaţiunea de salvare.
 
Pompe de aspiraţie au fost instalate pentru a expulza apa din rezervor, spuneau surse SCA, iar una dintre surse a declarat că scafandrii au lucrat la repararea găurii.
 

De ce a eşuat Ever Green?

 
Marţi, experţii au început să investigheze cauzele eşuării carogobotului care a perturbat industria de transport aducând pierderi pe câteva miliarde de dolari pe zi pe una din cele mai aglomerate şi importante rute maritime din lume. După eliberarea sa luni după-amiază, Ever Given a fost tractat marţi în Marele Lac Amar, o porţiune largă de apă situată între capetele nordice şi sudice ale canalului, relatează AP.
 
Un pilot senior al canalului a declarat sub anonimat pentru AP că experţii caută semne de avarie încercând să determine cauzele eşuării vasului de peste 200.000 de tone. Inginerii examinează motoarele Ever Given deţinută de o companie japoneză şi care naviga sub pavilion panamez transportând bunuri din Asia către Europa - aceştia vor să-şi dea seama când poate porni din nou spre Olanda, destinaţia sa.
 
Analiştii estimează că ar mai putea dura cel puţin 10 zile până ce canalul va fi deblocat complet.
Agenţiile Leth, furnizooarele de servicii ale canalului au spus că peste 30 de vase au părăsit deja canalul spre Marea Roşie după eliberarea cursului de apă pentru navigaţie luni după-amiaza.
Marţi dimineaţa, peste 300 de vase de transport aşteptau la ambele guri ale canalului şi în Marele Lac Amar permisiunea de a-şi continua drumul, au precizat Agenţiile Leth.
 
Osama Rabei, şeful Autorităţii Canalului Suez (SCA) a declarat luni reporterilor că traficul martin ar putea fi reluat la capacitatea sa anterioară în decurs de patru zile.
 
Proprietarul navei, compania japoneză Shoei Kisen, a precizat că va fi parte din investigaţie alături de alţii pe care însă nu i-a numit. Compania nu a comentat cauzele vehiculate ale accidentului - şi anume viteza mare de navigaţie sau posibile erori de cârmuire, motivând ancheta în curs. Shoei Kisen a mai menţionat că eventuale avarii ale vasului ar fi în partea de jos a portcontainerului, dar nu a putut spune cum vor fi remediate şi când va pleca nava spre Rotterdam. Decizia în acest sens în revine însă operatorului navei, a subliniat proprietarul japonez.
 
 
Cel puţin 367 de nave, care transportau de la petrol la animale, au aşteptat să traverseze canalul. Zeci de altele au decis să urmeze ruta lungă, alternativă, în jurul Capului Bunei Speranţe, în vârful sudic al Africii - un ocol de 5.000 de kilometri care costă navele sute de mii de dolari în combustibil şi alte cheltuieli şi circa 12 zile în plus.
 
Potrivit AFP, Osama Rabei, şeful Autorităţii Canalului Suez (SCA), nu a exclus sâmbătă eventuale „erori tehnice sau umane” care ar fi fost factori alături de rafale puternice de vânt şi ale condiţii ale vremii.
Egiptul pierde între 12-14 milioane de dolari pentru fiecare zi în care este închis, a adăugat Rabie.
 
Autorităţile siriene au declarat sâmbătă că au fost forţate să raţioneze deja aprovizionarea cu combustibil. Blocajul Suezului "a afectat importurile de petrol în Siria şi a încetinit sosirea unei nave care transportă combustibil şi produse petroliere" de la aliatul guvernului Iran, a declarat ministerul sirian al petrolului. Şi agenţia de santară veterinară a României a declarat sâmbătă că 11 nave care transportă animale în afara ţării au fost afectate de blocaj. ONG Animals International a avertizat despre o potenţială „tragedie” care afectează aproximativ 130.000 de animale.
 
Răspunderea pentru aceste pierderi ar putea fi greu de stabilit, potrivit lui Laleh Khalili, profesor de politică la Universitatea Queen Mary din Londra.
 
 „Fracturarea dreptului de proprietate şi funcţionarea pe multiple jurisdicţii legale şi graniţe naţionale” face mai dificilă atribuirea responsabilităţii pentru accidentele maritime, a scris ea în The Washington Post vineri.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările