Avioane de supraveghere care raman in aer pe termen nelimitat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asa-numitele vehicule aeriene de supraveghere fara pilot (UAV-uri) capata o importanta crescanda in lumea de astazi, unde este necesar sa se stie cine ce face si unde in fiecare moment. Ele

Asa-numitele vehicule aeriene de supraveghere fara pilot (UAV-uri) capata o importanta crescanda in lumea de astazi, unde este necesar sa se stie cine ce face si unde in fiecare moment. Ele transmit continuu un flux neintrerupt de date si imagini de mare insemnatate strategica din toate colturile planetei. Sunt un fel de etern Big Brother, care nu scapa din ochi tot ce se petrece pe Terra. In prezent, se crede ca pana la 800 de avioane fara pilot opereaza in Irak si Afganistan. Dar supravegherea planetei de la distanta nu se rezuma doar la misiuni militare si de spionaj, executate de aparate voluminoase si costisitoare, cum ar fi drona americana Predator. UAV-urile sunt folosite in masura sporita pentru a efectua un mare numar de alte misiuni, din stratosfera. Denumite avioane de inalta altitudine si indelungata functionare (prescrutat Hale), informatiile pe care le furnizeaza sunt de insemnatate cruciala pentru gestionarea dezastrelor naturale, gestionarea recoltelor si monitorizarea apelor de coasta, ca si pentru cartografiere. Ele sunt mai flexibile si mai ieftine decat satelitii de joasa orbita, ceea ce pentru tarile in curs de dezvoltare constituie un avantaj, evident.
"Avioanele eterne": o realitate tot mai apropiata
Una dintre problemele de baza care trebuie rezolvata este insa aprovizionarea cu energie, pentru a permite unui asemenea aparat sa se mentina in zbor, la altitudini de 18 pana la 20 de kilometri, pentru durate cat mai mari de timp. O data depasit acest obstacol, se va putea vorbi pe buna dreptate de "avioane eterne". Potrivit BBC, un nou UAV de tipul Hale, construit de catre laboratorul britanic de cercetari QinetiQ, aduce mitul avioanelor eterne cu un pas mai aproape de realitate. Acest UAV, denumit Mercator, are o anvergura a aripilor de 16 metri si cantareste doar 27 de kilograme. Impreuna cu statia de monitorizare de la sol alcatuieste proiectul Pegasus, care porneste de la principiul folosirii energiei solare pentru a da posibilitate UAV-urilor sa ramana in aer perioade indelungate. Un asemenea UAV va putea supraveghea, clipa de clipa, o anumita zona a lumii timp de luni intregi, in vreme ce satelitii au inconvenientul de a se roti continuu pe orbita, explica dr. Andrey Rogoyski, de la laboratorul amintit. Date si imagini de inalta calitate pot fi transmise, intr-o perioada de sub 30 de minute, unei statii mobile de la sol, care la randul ei le difuzeaza on-line. Pentru a fi "etern", un avion solar are insa nevoie de un sistem eficient de inmagazinare si conversie a energiei pentru perioadele cand soarele e la asfintit. Problema de rezolvat este ca UAV-urile sa fie cat mai usoare, sa aiba capacitatea sa transporte incarcaturi de pana la doua kilograme si, in acelasi timp, sa fie suficient de rezistente pentru a putea naviga in conditiile unor temperaturi de pana la 50 de grade sub zero, la altitudini de zbor inalte. Panourile solare au in acest scop subtirimea unei foi de hartie, iar bateriile de acumulare si conversie de ultima ora au o mare capacitate de inmagazinare. Astfel, UAV-urile pot parcurge ciclul complet zi-noapte: in cursul zilei folosesc pentru propulsare panourile solare, in acest rastimp bateriile reincarcandu-se, pentru a putea asigura, la randul lor, propulsia pe durata noptii.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite