Mărirea şi decăderea lui Carlos Ghosn, şeful suprem al alianţei Renault-Nissan

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Carlos Ghosn, cel mai puternic şef din industria auto mondială, arestat în Japonia
Carlos Ghosn, cel mai puternic şef din industria auto mondială, arestat în Japonia

Boardul Renault l-a numit, astăzi, temporar pe Thierry Bollore, director de operaţiuni, la conducerea companiei, în locul lui Carlos Ghosn, aflat în „incapacitate temporară” de a-şi exercita funcţiile de CEO şi preşedinte, după ce a fost arestat, luni, la Tokyo fiind acuzat de încălcarea legislaţiei financiare din Japonia informează BBC.

 Ghosn, care era şi preşedinte al Nissan şi Mitsubishi Motors şi care conducea şi o alianţă a celor trei companii, cea mai mare din industria auto, a fost arestat, luni, în Japonia, procurorii anunţând că şi-a subevaluat veniturile obţinute din administrarea Nissan cu 44 de milioane de dolari, în ultimii cinci ani. Procurorii din Tokyo investighează bunurile imobile achiziţionate de Nissan pentru Ghosn, inclusiv locuinţele din Liban şi Brazilia, potrivit presei japoneze. 

Procurorii japonezi vor să pună sub acuzare şi compania auto Nissan Motor. Ei spun că Ghosn şi directorul reprezentativ Greg Kelly au conspirat pentru a subevalua bonusurile lui Ghosn în ultimii cinci ani, declarând că acesta încasează circa 44 de milioane de dolari, în timp ce puternicul lider din industria auto a câştigat anual 88,6 milioane dolari, din 2010 până în prezent. 

Ancehatorii consideră că şi compania poartă responsabilitate pentru această situaţie. Născut în Brazilia, Ghosn şi-a început cariera la Michelin, iar în 1996 a trecut la Renault. El este perceput drept unul dintre cei mai puternici executivi din industria auto mondială. După ce a restructurat radical Renault şi a reîntors compania la profit la sfârşitul anilor 90,  a început să fie cunoscut în Franţa drept ”le cost killer”. 

La începutul anilor 2000, a condus una dintre cele mai agresive campanii de restrângere a operaţiunilor din industria auto şi a salvat Nissan de la faliment, motiv pentru care a fost numit de revista Fortune, în 2002, ”Omul Anului”, în ediţia asiatică. Lui Ghosn i-a fost oferită conducerea a două companii gigant, General Motors şi Ford.  În 2016, după ce a devenit şi preşedinte al Mitsubishi Motors, Carlos Ghosn, CEO al Renault şi Nissan Motor, era perceput că trecând în faţa şefilor celor mai mari trei companii auto americane la capitolul plăţi, conform Wall Street Journal. 

Scandalul actual din Japonia vine la cinci luni după ce Ghosn a primit din partea acţionarilor Renault un pachet salarial de 7,4 milioane de euro, pentru 2017. Nu a făcut niciodată un secret din faptul că aprecia că există mult prea mulţi fabricaţi auto în lume, de unde nevoia de consolidare, alianţa Renault, Nissan, Mitsubishi fiind un exemplu.

Plănuia o fuziune Ranault-Nissan

 Ghosn planuia o fuziune între Renault şi Nissan înainte de arestarea sa în Tokyo, dar compania japoneză se opunea acestei idei şi căuta mijloace prin care să o blocheze, scrie „Financial Times“. Mai mulţi membri ai consiliului Nissan au spus că această fuziune urma să se materializeze în lunile următoare, potrivit unei persoane apropiate consiliului. Renault şi Nissan deţin acţiuni una la alta într-o structură gândită încă de acum 20 de an,iar Ghosn, în calitate de şef al alianţei auto şi preşedinte al Nissan, plănuise o fuziune pentru a face parteneriatul "ireversibil".

Renult deţine 43% din compania Nissan, procent care îi conferă un nivel neobişnuit de control, cu capacitatea de a numi directori executivi. În schimb, Nissan, cu cele 15% din acţiunile Renault, nu are drepturi de vot şi nici nu are control asupra Renault.  Reprezentanţii Nissan au declarat că arestul  Ghosn a urmat câtorva luni de investigaţie internă şi a survenit declaraţiilor unui ”avertizor de integritate”. 

„Consiliul de conducere Nissan a spus întotdeauna că va lupta foarte serios împotriva oricărei reorganizări care ar înrădăcinat acest statut secundar al Nissan”, a spus o persoană apropiată de consiliul de administraţie al companiei nipone. În plus, Nissan se temea să dea companiei franceze accesul la numerar, care a ajuns la 10,7 miliarde dolari potrivit ultimelor date semestriale.

Pe măsură ce Nissan se pregătea de discuţii amănunţite ale planurilor de fuziune, tensiunile între Ghosn şi Hiroto Saikawa, directorul executiv al Nissan, creşteau, spun persoane familiare cu discuţiile. Tensiunile dintre Ghosn şi Saikawa s-au intensificat şi pe fondul unor nemulţumiri tot mai mari ale lui Ghosn, legate de performanţa grupului japonez, care a înregistrat profituri mai mici ca urmare a scăderii vânzărilor în SUA şi a încetinirii creşterii în China, potrivit mai multor persoane. 

Reputaţia Nissan în Japonia suferea de asemenea deoarece Saikawa se lupta acasă cu mici scandaluri legate de verificări incorecte ale vehiculelor şi date falsificate privind economia de combustibil.Renault şi alianţa au refuzat să comenteze planurile de fuziune; Nissan nu a putut fi contactat pentru comentarii, notează FT.

Interesat de uzina Dacia din România

Carlos Ghosn se află la conducerea Renault din 2005, perioadă în care Automobile Dacia a devenit cea mai mare companie din România şi cel mai mare exportator din economie. Pe 24 mai 2005 a vizitat uzina Dacia de la Mioveni şi reţeau comercială Renault Dacia de la Bucureşti.  „România este o ţară competitivă în momentul de faţă. Noi ne luptăm să o menţinem competitivă deoarece miza este mare pentru noi. 

Vom face totul pentru a ne asigura că furnizorii noştri şi uzina din România rămân competitive. Este o uzină foarte mare pentru noi şi avem o prezenţă mare pe piaţă“, a spus Carlos Ghosn într-un interviu acordat în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. 

După înformaţiile privind arestarea lui Ghosn, acţiunile constructorului auto francez Renault au înregistrat, luni, o cădere de aproape 5%. Statul francez are o participaţie de 15% în Renault, care, la rândul său, deţine o participaţie de 43,4% în Nissan. Preşedintele francez Emmanuel Macron a declarat că Parisul va face tot posibilul pentru menţinerea stabilităţii Renault şi a alianţei sale cu Nissan.Ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, a declarat că Ghosn nu ar trebui să rămână la conducerea Renault după arestarea sa în Japonia, în urma acuzaţiilor de conduită necorespunzătoare.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite