„Cartea de identitate“ şcolară, viitor paşaport pentru liceu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noua Lege a educaţiei naţionale introduce noţiunea de „portofoliu educaţional“, un sumar al tuturor evaluărilor din viaţa școlară a elevilor. Portofoliul educaţional va fi ilustrat printr-o „carte de identitate şcolară“, document ce va cuprinde note, activităţi extraşcolare şi modul în care elevii se poartă la şcoală.

Una dintre schimbările majore aduse de noua Lege a educaţiei este legată de modul în care elevii vor intra la liceu. Admiterea se modifică fundamental pentru elevii care sunt acum în clasa a IV-a şi care vor intra la toamnă în primul ciclu gimnazial de 5 ani.

Ei vor fi evaluaţi în funcţie de competenţe, măsurate pe tot parcursul vieţii şcolare, vor învăţa conform unor planuri individuale, iar rezultatele lor vor fi acumulate în acest portofoliu educaţional, care va cuprinde, potrivit legii, totalitatea diplomelor şi certificatelor obţinute în urma evaluărilor şcolare, dar şi în urma unor activităţi desfăşurate „în contexte de învăţare nonformale şi informale".

La acest capitol s-ar califica diplomele obţinute în competiţii sportive, ori certificate care să ateste rezultatele participării la cercuri pe diverse domenii, teatru, arheologie, dans etc. Tot din portofoliul care va conta în proporţie de 70% la admiterea în liceu, vor face parte evaluările importante, dar şi modul în care s-a comportat copilul de-a lungul timpului.

Noua lege introduce de altfel evaluări la fiecare doi ani: la sfârşitul anului pregătitor, al clasei a II-a, a IV-a, a VI-a şi a IX-a. La finalul gimnaziului, elevii vor fi evaluaţi după teste de tip internaţional, prin mai multe probe. Atunci când a lansat ideea dosarului pentru elev, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, arăta că portofoliul educaţional va deveni cartea de identitate a elevului.

Elevi radiografiaţi de profesori

„Când avem o serie de repere standardizate, în interiorul fiecărei materii, despre care profesorul va spune că sunt asimilate la un nivel satisfăcător, mediu sau nesatisfăcător va da o radiografie a fiecărui elev, mult mai exactă decât imaginea pe care ar putea să o creeze o notă", a declarat Funeriu. Astfel, un profesor care ar prelua un elev pregătit până atunci de un alt dascăl poate să înţeleagă exact ce metode trebuie să aplice pentru a remedia deficienţele elevului.

Părinţii sunt nemulţumiţi de „portofoliu"

Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Asociaţiilorde Părinţi

Noi nu am fost de acord cu această variantă, pondere de 70% în admitere. Am cerut de altfel, în timpul discuţiilor cu Ministerul Educaţiei, ca această noutate să nu fie mai mare de 50%. Cu argumente: pentru a obţine mai mulţi bani, profesorii se luptă pentru a obţine aşa-numite gradaţii de merit. Pentru a le obţine, ei încearcă să aibă dosare cât mai solide, aşa că se ocupă de aceste activităţi extraşcolare. Iar unii au atât de multe, că la un moment dat te întrebi dacă mai fac ore la şcoală. Portofoliul este subiectiv şi nu ştim cât de corectă va fi astfel admiterea în liceu.

„Această lege nu e soluţia cea mai fericită"

Cristian Hatu, expert Societatea Academică din România

Mi se pare că forţează puţin notele mari, în decursul desfăşurării studiilor. Nu mi se pare că e soluţia cea mai fericită. Poate încuraja corupţia prin meditaţii, chiar dacă meditaţiile sunt încrucişate, că era vorba să nu se mai facă cu profesorii de la clasă. În plus, dacă încercăm să-i forţăm pe elevi să înveţe la toate materiile, nu e în regulă. Chiar autorităţile recunosc că programa este stufoasă. Riscurile ca rezultatele per total să fie subiective ar fi mai mici, dacă procentul acesta, al examenului de admitere, ar fi mai mare.

Portofoliul ajută la corectarea notei

Mircea Miclea, fost ministru al Educaţiei şi preşedinte al Comisiei prezidenţiale pentru reforma în Educaţie

El este cel care a gândit şi a propus crearea portofoliului pentru elevi.

„Portofoliul pentru o disciplină trebuie să cuprindă şi alte informaţii decât notele. De exemplu, dacă un elev are nota 5 la o materie, aceasta nu-ţi spune ce să corectezi şi ce să nu corectezi. Portofoliul tocmai asta ar trebui să facă să te ajute pe tine ca dascăl să îmbunătăţeşti lipsurile pe care le are elevul respectiv", a declarat Mircea Miclea.

El consideră că portofoliul va da o viziune mult mai clară asupra caracteristicilor fiecărui elev.

„Următorul guvern va schimba legea"

Cristian Adomniţei, fost ministru (PNL) al Educaţiei

Sunt unele lucruri bune în lege, aşa cum presa a şi relatat, dar tot ce este bun, nu e nou. Şi tot ce e nou, e prost scris. Ce mă îngrijorează, e politizarea de la grădiniţă până la uni­­­­versitate. Dacă vă uitaţi la componenţa consiliului de ad­­­­ministraţie, veţi vedea că nu profesorii îl conduc.

Acest lucru nu face decât să permită primarilor, indiferent de culoare, să numească di­­­­­rectorii în orice şcoală. Legea nu mai spune nimic de alocarea unui buget de 6% din PIB pentru educaţia copiilor României. Următorul ministru al Educaţiei sau următorul guvern va simţi nevoia să schimbe legea, cu siguranţă.

Daniel Funeriu: „Greul abia acum începe"

image
image
image
image

Ministrul Daniel Funeriu, în studioul „Adevărul TV“



„Niciun profesor nu va fi concediat în acest an" - promisiunea a fost formulată de ministrul Educaţiei. Prezent la „Special adevărul.ro", Daniel Funeriu  a precizat de asemenea că anul şcolar 2010-2011 se va încheia exact în structura în care el a început. Şi majorările salariale vor avea loc „aşa cum prevede legea", a afirmat Funeriu.

Pe de altă parte, el a precizat că noua Lege a educaţiei se va adopta treptat, iar pentru acest an şcolar măsurile care se vor aplica sunt cele care privesc viaţa şcolii. „Greul abia acum începe. Mă refer aici la formarea Consiliilor de Administraţie, urmate de concursuri pentru posturile de directori, şi toate aceste procese administrative, care se petrec la nivelul şcolii", a spus Funeriu.

Examenele rămân la fel

Ministrul a ţinut să precizeze că elevii trebuie să stea liniştiţi pentru că în următorii ani vor da examenele în aceeaşi formulă în care s-au desfăşurat şi în ultimii ani.

image

„Este foarte important să se înţeleagă că anul viitor examenele vor fi exact ca în acest an, iar niciodată nu se va întâmpla ca elevii să fie evaluaţi după o programă şcolară pe care ei nu au parcurs‑o", a mai spus Funeriu. El i-a chemat pe toţi oamenii din sistem, dar şi pe foştii miniştri să vină cu soluţii pentru punerea în aplicare a legii. „Toată lumea trebuie să fie parte a soluţiei. Şi cred că ar fi un semnal foarte bun pentru întreaga societate", a spus Funeriu.

De ce e nevoiede clasa pregătitoare

Ministrul a explicat care este raţiunea trecerii clasei pregătitoare la învăţământul obligatoriu: trecerea graduală şi bine gândită de la joacă la învăţare prin joc.

„Va fi o clasă în care vei învăţa, inclusiv jucându-te. Nu va fi acea tranziţie bruscă de la grădiniţă, unde totuşi există o libertate, la şcoală, la clasa întâi, cu mâinile la spate", a spus Funeriu. Decizia privind locul în care se vor ţine cursurile de la clasa pregătitoare - la şcoală sau la grădiniţă - se va lua la nivelul fiecărei comunităţi, în funcţie de resurse, afirmă şeful Educaţiei. 

"Niciun profesor nu va fi concediat în acest an. Majorările salariale vor avea loc aşa cum prevede legea."
Daniel Funeriu
ministrul Educaţiei

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite