ARACIP a revizuit standardele de calitate pe baza cărora sunt evaluate şcolile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

ARACIP a realizat o revizuire a standardelor de calitate pe baza cărora sunt evaluate şcolile, cu ajutorul unei finanţări europene şi propune implementarea lor prin Hotărâre de Guvern. Astfel, ARACIP doreşte centrarea şcolii pe dezvoltare, nu pe funcţionare ca până acum, centrul interesului fiind bunăstarea elevului şi rezultatele şcolare ale acestuia.

„În baza experienţei acumulate în 10 ani de experienţă, au fost identificate elemente care împiedica implementarea reală a sistemului de calitate şi crearea <<culturii calităţii>>, împiedică dezvoltarea unor servicii educaţionale de calitate centrate pe progres şi performanţa, dar mai ales, determină incapacitatea furnizorilor de educaţie de a-şi îmbunătăţi continuu activitatea şi de a obţine rezultatele aşteptate de societate”, îşi motivează ARACIP decizia de a revizui standardele de calitate. Mai exact, este vorba despre: 

  • centrarea activităţii furnizorilor de educaţie preponderent pe aspectele de funcţionare, nu pe dezvoltare şi pe îmbunătăţirea rezultatelor; 
  • concentrarea asigurării şi evaluării calităţii serviciilor educaţionale pe aspectele birocratice, nu aspectele generatoare de progres; 
  • inexistenţa unei abordări nuanţate a conceptului de „calitate a educaţiei”, care să se concentreze asupra relaţiilor profesor-elev, şcoală – cadru didactic, şcoală – comunitate, deci asupra valorii „adăugate”/ „create” prin educaţie şi asupra capacităţii şcolii de a deveni o „organizaţie care învaţă”;
  • diferenţe considerabile între şcolile evaluate extern şi şcolile care nu au fost niciodată evaluate extern, mai ales în ceea ce priveşte cultura calităţii, primele considerând că recunoaşterea publică a zonelor /ariilor în care acestea nu performează, va conduce automat la acţiuni punitive;
  • întârzieri în publicarea rapoartelor de evaluare externă şi necorelarea punctelor de publicare a acestora şi a rapoartelor de evaluare internă realizate de furnizorii de educaţie. 

Noi standarde de calitate, cu fonduri UE

ARACIP a testat noile standarde în perioada 2014-2015 pe un eşantion format din 690 de unităţi de învăţământ de stat din mediul rural şi urban, evaluarea şi atestarea nivelului de calitate a serviciilor educaţionale furnizate de acestea, dezvoltarea unei aplicaţii software pentru evaluarea externă şi integrarea ei în aplicaţia software pentru evaluarea internă gestionată de ARACIP. 

Noile standarde şi standarde de referinţă (pilotate), este reorientată pe următoarele direcţii:

  • Concentrarea activităţii şcolare pe promovarea bunăstării (ante) preşcolarului/ elevului.
  • Concentrarea activităţii şcolare pe îmbunătăţirea continuă a rezultatelor învăţării.
  • Valorizarea resursei umane în educaţie.
  • Promovarea răspunderii sociale şi a bunei guvernări.
  • Fundamentarea funcţionării şi dezvoltării instituţiei şcolare pe dovezi. 
  • Consolidarea dialogului şi a colaborării între şcoală, părinţi, autoritate locală şi cu întreaga comunitate, în beneficiul elevilor.

Din punctul de vedere al conţinutului, noile standarde se concentrează pe 10 aspecte esenţiale, evaluând modul în care instituţia de învăţământ asigură şi îmbunătăţeşte:

1. Comunicarea cu beneficiarii de educaţie, cu personalul instituţiei de învăţământ, cu instituţii şi persoane din comunitate şi din afara acesteia.

2. Rezultatelor învăţării obţinute de (ante)preşcolari şi elevi.

3. Bunăstarea la nivelul (ante)preşcolarilor şi al elevilor, dar şi al personalului instituţiei de învăţământ.

4. Rezultatele învăţării şi bunăstarea (ante)preşcolarilor şi elevilor aparţinând categoriilor defavorizate pe criterii economice, educaţionale, culturale etnice sau de orice altă natură.

5. Rezultatele învăţării şi bunăstarea (ante)preşcolarilor şi elevilor cu dizabilităţi / cu cerinţe educaţionale speciale.

6. Rezultatele învăţării şi bunăstarea (ante)preşcolarilor şi elevilor talentaţi şi/sau capabili de performanţe înalte.

7. Capacitatea managerială şi instituţională.

8. Capacitatea profesională a corpului profesoral.

9. Combaterea discriminării, asigurarea drepturilor minorităţilor şi interculturalitatea vieţii şcolare.

10. Dimensiunea europeană a educaţiei oferite.

Din punct de vedere tehnic, noile standarde şi standarde de referinţă realizează, în acelaşi timp:

1. Simplificarea activităţii de evaluare internă şi externă a calităţii educaţiei prin:

  • Reorientarea activităţii de îmbunătăţire a calităţii spre aspectele esenţiale (detaliate mai sus).
  • Utilizarea datelor şi a documentelor deja existente în unitate de învăţământ.
  • Informatizarea activităţii de evaluare internă (prin aplicaţia informatică https://calitate.aracip.eu) şi de evaluare externă (printr-o aplicaţie ataşată platformei existente).

2. O evaluare mai nuanţată a unităţilor şcolare, prin:

  • Scăderea numărului de descriptori - scăderea drastică a numărului standardelor de acreditare (care, reamintim, reprezintă nivelul minim acceptabil de calitate), de la 611 la 133, la care se adaugă o scădere uşoară a numărului standardelor de referinţă de la 450 la 403.
  • Creşterea puternică a ponderii standardelor generale – pentru a putea compara mai uşor performanţele diferitelor niveluri de învăţământ şi tipuri deşcoli – de la 28% la 94%, în cazul standardelor, şi de la 24% la 98% în cazul standardelor de referinţă.
  • Creşterea exigenţei în evaluare şi în certificarea nivelului de calitate – prin creşterea numărului cerinţelor pe care o instituţie de învăţământ va trebui să le îndeplinească, la fiecare din cei 43 de indicatori de performanţă, pentru a primi calificative de ”Foarte bine” şi ”Excelent”, în paralel cu scăderea numărului de condiţii necesare pentru a putea primi calificativul ”Bine”.

Standardele au fost elaborate de un grup multidisciplinar de lucru care au inclus, pe lângă experţii ARACIP în evaluare şi acreditare, şi cadre didactice universitare, cercetători, specialişti în diferite domenii. Ele se află în dezbatere publică de aproximativ un an de zile şi au fost pilotate pe 690 de unităţi şcolare. Pe baza prelucării feedback-ului primit în urma dezbaterii publice şi a rezultatelor pilotării, standardele şi standardele de referinţă revizuite vor fi propuse spre aprobare prin Hotărâre de Guvern.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite