UE ne obligă să evaluăm consecinţele politicii fiscal-bugetare asupra finanţelor şi să comparăm prognozele cu cele ale Comisiei Europene

UE ne obligă să evaluăm consecinţele politicii
fiscal-bugetare asupra finanţelor şi să comparăm prognozele cu cele ale
Comisiei Europene

România trebuie să transpună o directivă prin care să prevadă ce consecinţe are creşterea cheltuielilor administraţiei publice, să compare prognozele naţionale cu previziunile Comisiei Europene şi să publice metodologiile care stau la baza lor. De asemenea, Guvernul trebuie să realizeze o evaluare a modului în care politicile fiscal-bugetare pe care le are în vedere vor afecta sustenabilitatea pe termen lung a finanţelor publice.

Ştiri pe aceeaşi temă

Acestea sunt câteva din modificările pe care România trebuie să le aducă la legea responsabilităţii fiscal-bugetare, prevederi prevederi ale Directivei​ 2011/85/UE a Consiliului privind cerinţele referitoare la cadrele bugetare ale statelor membre, pe care România nu le-a transpus.

Drept urmare, ministerul Finanţelor a redactat un proiect de ordonanţă de urgenţă în acest sens.

Comisia Europeană a constatat că România nu a transpus integral anumite prevederi ale Directivei, respectiv:

  • legislaţia naţională nu prevede o comparaţie a previziunilor bugetare naţionale cu previziunile bugetare ale Comisiei în ceea ce priveşte cadrul bugetar pe termen mediu, în conformitate cu art.4 alin.(1) din Directivă;
  • legislaţia naţională nu respectă dispoziţiile art.4 alin.(5) din Directivă întrucât este necesară publicarea metodologiilor, ipotezelor şi parametrilor relevanţi care stau la baza previziunilor macroeconomice şi bugetare oficiale;legislaţia naţională nu prevede consecinţele nerespectării regulilor fiscale numerice în ceea ce priveşte regula privind creşterea anuală a cheltuielilor administraţiei publice (în limba engleză: rule on expenditure growth limitation);
  • legislaţia naţională nu respectă dispoziţiile art. 9 alin.(2) lit. (d) din Directivă, întrucât în materia cadrului bugetar pe termen mediu nu reglementează procedurile privind stabilirea unei evaluări a modalităţii în care schimbările politicilor pe termen mediu cu impact asupra finanţelor administraţiei publice vor afecta sustenabilitatea pe termen lung a finanţelor publice.

Drept urmare, Comisia Europeană ne obligă să completăm legea responsabilităţii fiscal-bugetare cu o prevedere expresă referitoare la o comparaţie a prognozelor bugetare naţionale cu previziunile bugetare ale Comisiei în ceea ce priveşte cadrul bugetar pe termen mediu.

De asemenea, România trebuie să modifice (în cazul prognozelor macroeconomice) şi să completeze (în cazul prognozelor bugetare) legea responsabilităţii fiscal-bugetare cu prevederi clare privind publicarea metodologiilor, ipotezelor şi parametrilor relevanţi care stau la baza acestor prognoze.

Mai mult, Guvernul trebuie să completeze legea responsabilităţii fiscal-bugetare cu o prevedere expresă referitoare la consecinţele nerespectării regulilor fiscale numerice în ceea ce priveşte regula privind creşterea anuală a cheltuielilor administraţiei publice.

Totodată, Guvernul trebuie să completeze strategia fiscal-bugetară cu o evaluare a modalităţii probabile în care politicile fiscal-bugetare avute în vedere vor afecta sustenabilitatea pe termen lung a finanţelor publice, având în vedere impactul lor direct pe termen lung asupra finanţelor administraţiei publice.

Citeşte şi: Guvernul şi-a dat derogare ca să poată minţi Parlamentul fără risc penal

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: