România riscă să fie amendată pentru că nu protejează clienţii de insolvenţa agenţiilor de turism

0
Publicat:
Ultima actualizare:
vacanta agentie de turism

România riscă amenzi uriaşe din partea Comisiei Europene, plus penalităţi de întârziere, pentru că nu a transpus în legislaţia naţională Directiva privind protecţia consumatorilor la achiziţia pachetelor de servicii turistice. Directiva priveşte inclusiv asigurarea protecţiei călătorului, în caz de insolvenţă a agenţiilor de turism.

Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) propune aprobarea în regim de urgenţă a actului normativ care transpune Directiva privind protecţia consumatorilor la achiziţia pachetelor de servicii turistice, arătând că, în caz contrar, România riscă o amendă de cel puţin 6 milioane euro, plus penalităţi.

Directiva ar fi trebuit transpusă până la 1 ianuarie 2018, dar actul normativ a tot fost amânat. 

Ca atare, ANPC a postat luni pe site-ul său un proiect de OUG pentru transpunerea Directivei, cu aplicare de la 1 iulie 2018, respectiv crearea cadrului legal cu privire la contractelele ce au ca obiect pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi asigurarea protecţiei călătorului, în caz de insolvenţă a agenţiilor de turism.

Riscăm infringementul

În sprijinul urgentării aplicării normelor europene, ANPC a invocat riscul declanşării procedurii de infrringement.

„Având în vedere depăşirea termenului de transpunere se poate declanşa procedura de infringement de către Comisia Europeană împotriva României, pentru neimplementarea în dreptul intern a prevederilor directivei şi pentru neîndeplinirea obligaţiei de transpunere a acesteia”, susţine ANPC în nota de fundamentare a proiectului. 

Comisia Europeană poate impune plata unei sume forfetare sau a unei penalităţi cu titlu cominatoriu prin aceeaşi hotărâre în care constată neîndeplinirea de către statul membru respectiv a obligaţiei de a comunica măsurile de transpunere a unei directive adoptate în conformitate cu o procedură legislativă. 

„Penalităţile pe zi de întârziere se calculează înmulţind suma de bază standard mai întâi cu un coeficient pentru gravitate şi un coeficient pentru durată, iar apoi cu factorul „n” stabilit pe ţară, care ţine cont de capacitatea de plată a statului membru în cauză. Potrivit Comunicării Comisiei Europene C(2017) 8720, pentru România această sumă este de minimum 1.887.000 euro, iar factorul „n” este 3,27”, se arată în documentul citat.

Ce drepturi şi obligaţii au călătorii şi agenţiile de turism

Proiectul de OUG stabileşte, printre altele, şi drepturile şi obligaţiile călătorilor şi a agenţiilor de turism, mai ales dacă pachetul de servicii de turism nu este executat în mod corespunzător sau dacă se modifică anumite circumstanţe. 

În acest caz, călătorii au posibilitatea să încetării contractului în orice moment înaintea plecării, în schimbul unui comision de încetare, sau fără pla a acestuia dacă circumstanţe inevitabile şi extraordinare afectează în mod semnificativ executarea pachetului. 

În cazuri specifice, agenţia de turism organizatoare are, de asemenea, dreptul de a înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie cu rambursarea tuturor plăţilor achitate în legătură cu pachetul

Călătorii au, de asemenea, dreptul la reducerea preţului, încetarea contractului privind pachetul de servicii de călătorie şi/sau despăgubiri pentru daunele suferite. 

Protecţia în cazul insolvenţei agenţiei de turism

Agenţia de turism trebuie să ofere garanţii privind rambursarea tuturor sumelor achitate de către sau în numele călătorilor şi, în măsura în care pachetul include transportul călătorilor, privind repatrierea acestora în cazul insolvenţei agenţiei de turism.

Pe de altă parte, comercianţii care facilitează servicii de călătorie asociate au obligaţia de a informa călătorii asupra faptului că nu cumpără un pachet şi că fiecare furnizor de servicii de călătorie individuale este unicul răspunzător pentru executarea corespunzătoare a contractului referitor la serviciile sale. 

„Comercianţii care facilitează achiziţionarea serviciilor de călătorie asociate au obligaţia să ofere protecţie, în anumite condiţii, în caz de insolvenţă pentru rambursarea plăţilor pe care le primesc şi, în măsura în care sunt responsabili pentru transportul pasagerilor, pentru repatrierea călătorilor şi trebuie să informeze călătorii în acest sens”, se arată în proiect.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite