Relaţiile personale, tot mai des folosite în căutarea unui loc de muncă. 46% dintre românii care vor să-şi schimbe jobul o fac de teamă să nu fie daţi afară

Relaţiile personale, tot mai des folosite în căutarea unui loc de muncă. 46% dintre românii care vor să-şi schimbe jobul o fac de teamă să nu fie daţi afară

FOTO Arhivă

Relaţiile personale sunt tot mai des folosite în căutarea unui loc de muncă, iar 46% din angajaţii care vor să îşi schimbe locul de muncă o fac de teamă să nu fie daţi afară, potrivit studiului Randstad România Employer Brand 2022.

În România, evoluţia în carieră este mai importantă pentru femei decât în cazul bărbaţilor (82% vs 78%), în vreme ce în alte ţări europene se poate observa situaţia opusă, relevă Studiul Randstad România Employer Brand, aflat în acest an la a patra ediţie.
 
"Randstad România Employer Brand 2022 ne oferă şi în acest an perspective valoroase, date de o amplă cercetare independentă, privind direcţiile către care companiile se pot uita în iniţiativele lor de construire a brandului de angajator, pentru a avea impact. Dacă ne uităm de exemplu la faptul că siguranţa locului de muncă este apreciată în mod special de către români când vine vorba de angajatorul lor, este clar că este un aspect ce ar putea fi evidenţiat cu succes în comunicarea internă. Pe lângă această radiografie detaliată a forţei de muncă, topul 10 al angajatorilor ne oferă surprize, cu nume importante prezente sau, dimpotrivă, absente", declară Mihaela Maranca, Country Manager, Randstad România.
 

Ce îşi doresc angajaţii, în 2022

Principalele 5 criterii în alegerea angajatorilor sunt, în ordinea preferinţelor: pachetul salarial (ca şi anul trecut), atmosfera plăcută la locul de muncă, siguranţa locului de muncă, evoluţia în carieră şi echilibrul viaţă profesională – viaţă personală. Acestea sunt similare în rândul angajaţilor români faţă de cei din restul Europei, însă au o pondere procentuală mai mare în cazul celor dintâi. Pachetul salarial atrăgător creşte în importanţă în rândul celor cu vârsta peste 35 de ani (76%) şi educaţie peste medie (77%).
 
Este de remarcat că lucrurile stau diferit în cazul aşteptărilor faţă de locul de muncă prezent, unde siguranţa a fost cel mai des menţionată de către angajaţi, mai ales de cei din categoria de vârstă 25-34 de ani. Urmează reputaţia şi sănătatea financiară, în vreme ce pachetul salarial atrăgător este unul dintre aspectele cel mai puţin apreciate, alături de contribuţia la comunitate şi posibilitatea de a lucra la distanţă. De asemenea, odată angajaţi într-o companie, românii îşi schimbă percepţia şi faţă de evoluţia în carieră, care ajunge pe locul 7 în clasamentul lucrurilor pe care le apreciază la angajatorul lor.
 
Mai puţin de jumătate din angajaţi spun că se simt încurajaţi să evolueze la locul de muncă, un aspect care merită luat în considerare de către companii, având în vedere că reprezintă un element aflat pe lista scurtă de priorităţi profesionale ale românilor, mai ales ale celor care fac parte din categoria numită white collar / gulere albe (63%, comparativ cu 52%, în cazul lucrătorilor blue-collar / gulere albastre).
 

Topul celor mai apreciaţi angajatori din România

Topul celor mai apreciaţi angajatori din România, conform Studiului Randstad România Employer Brand, este condus în acest an de compania Microsoft, intrată în clasamentul primilor 10, după ce anul trecut nu a fost prezentă în acesta. HP îşi menţine poziţia pe locul al II-lea, pentru al treilea an consecutiv, urmată de o altă companie nou intrată în top (faţă de cel din 2021), Adobe.

În clasamentul pe industrii, pe primul loc se află Microsoft (IT / tehnologie), HP (servicii), Nokia Networks (telecom), KARL HEINZ DIETRICH (logistică), Zentiva (farma producţie şi distribuţie), Philips (producţie), Ford România (auto), British American Tobacco Trading (FMCG), Ing Bank N.V., Amsterdam (finanţe), Omv Petrom (petrol şi gaze), eMAG (retail).

Industriile cele mai atrăgătoare pentru forţa de muncă din România sunt IT, servicii şi telecom, iar cele care se bucură de cea mai mare vizibilitate sunt telecom, industria financiară şi retail.
 

3 din 10 români intenţionează să îşi schimbe locul de muncă

14% din români şi-au schimbat locul de muncă în a doua jumătate a anului trecut, procent puţin mai ridicat faţă de 2020 (11%). 3 din 10 (29%) intenţionează să facă acest lucru în primele luni ale lui 2022, în procent puţin mai mare faţă de anul anterior (24%). 46% din cei care se tem că îşi vor pierde locul de muncă şi-au propus şi ei să se angajeze în altă parte, în prima jumătate a acestui an (procent considerabil mai mare faţă de cel din 2021, de 30%).
 
Portalurile cu anunţuri de locuri de muncă (44%, în scădere cu 4% faţă de 2021) şi relaţiile personale (41%, în creştere cu 4% comparativ cu anul trecut) sunt canalele cel mai des folosite de cei dornici să se angajeze în altă parte. Femeile (49%) şi cei cu educaţie peste medie (48%) apelează într-un procent puţin mai mare la portaluri. 79% din cei care îşi caută loc de muncă prin intermediul unui portal folosesc eJobs, iar 59% (şi) BestJobs. Social media reprezintă un canal de a identifica oportunităţi profesionale pentru 30% din respondenţi, care preferă în procent de 92% Facebook pentru a face acest lucru, urmat de Instagram (25%).
 
Munca la distanţă a scăzut de la 47%, în 2021, la 30% în 2022. Pentru 33% din forţa de muncă din ţara noastră, lucrul de acasă fie nu este permis, fie nu este posibil, prin natura activităţii, ceea ce reprezintă un procent similar cu media europeană (32%). Acest lucru este valabil în mod special în cazul românilor cu studii medii. În general, în alte ţări din Europa, un procent mai mare de angajaţi lucrează (parţial) la distanţă faţă de cei din ţara noastră (38% vs. 30%). Peste jumătate din românii care în prezent îşi desfăşoară activitatea exclusiv la distanţă se aşteaptă ca această situaţie să se menţină şi în viitor. Este un procent considerabil mai mare faţă de alte pieţe, unde media este de 1 din 3 angajaţi.
 
În România, Studiul Randstad Employer Brand 2022 a fost realizat în luna ianuarie a acestui an, prin intermediul metodologiei internaţionale dezvoltate la nivelul Grupului Randstad, lider mondial în servicii de recrutare, care constă în derularea de interviuri online. La acesta au participat 4.700 de respondenţi cu vârstă cuprinsă între 18 – 64 ani, incluzând studenţi, angajaţi, freelanceri şi şomeri. Au fost evaluaţi cei mai mari angajatori din România, ca număr de angajaţi, cunoscuţi de minim 10% din populaţie.
 
Studiul Randstad Employer Brand este cercetarea independentă care analizează cel mai în profunzime brandul de angajator, la nivel mondial. Ea identifică, printr-o metodologie completă, rafinată în 22 de ani, din mii de companii, care dintre acestea sunt cei mai dezirabili angajatori. Cercetarea centralizează opinia a 163.000 de respondenţi din 31 de pieţe, care reprezintă peste 70% din economia globală. Aceasta este realizată cu sprijinul companiei de cercetare de piaţă Kantar, partenerul internaţional Randstad în acest proiect.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările