Mark Mobius, omul din spatele Fondului Proprietatea: "În România, corupţia copleşeşte progresul"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mark Mobius, preşedintele Templeton Emerging Markets şi administrator al activelor Fondului Proprietatea, a fost invitatul emisiunii "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV
Mark Mobius, preşedintele Templeton Emerging Markets şi administrator al activelor Fondului Proprietatea, a fost invitatul emisiunii "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV

Structura guvernului român este demodată, tipică regimului comunist, în care economia era controlată de stat, iar această situaţie trebuie să se schimbe, a declarat Mark Mobius, preşedinte executiv al grupului Templeton Emerging Markets şi administrator al activelor Fondului Proprietatea. Invitat la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV, Mobius a arătat că România este o ţară în care "corupţia copleşeşte progresul".

Preşedintele executiv al grupului Templeton Emerging Markets a mai susţinut că statul trebuie să găsească pentru companiile mari pe care le deţine cumpărători viabili şi buni administratori, în cazul Oltchim fiind posibil ca acela care a câştigat licitaţia să nu fie un bun manager.

Administratorul activelor Fondului Proprietatea a adăugat că România este atractivă pentru investiţii datorită entuziasmului oamenilor şi resurselor minerale şi agricole, care pot susţine creşterea economică. Întrebat de ce România nu foloseşte cu succes aceste resurse, Mark Mobius a precizat că principalul motiv "are de-a face cu guvernul, cu birocraţia".

Mark Mobius, despre România: 

  • Structura guvernului român la momentul de faţă este oarecum demodată, tipică pentru regimul comunist, unde reguli şi regulamente trebuiau făcute pentru orice aspect al economiei şi se descoperea că economia trebuie controlată tot timpul de către stat. Acum, situaţia schimbându-se sau fiind deja schimbată, este necesar ca şi aceste structuri să se schimbe. Şi trebuie să avem o administraţie care să permită mediului de afaceri să prospere, să se dezvolte, astfel încât să obţină beneficii. 
  • La Fondul Proprietatea am sugerat guvernului să înlocuiască vechiul management cu noi manageri, şi guvernul, în final, a trecut la această măsură. Fie că noii manageri sunt români, spanioli, americani, numai după ce aceştia sunt aduşi putem avea succes cu aceste companii. Companii care pot fi vândute pe piaţă la un pret mult mai mare decat acum şi, bineînţeles, beneficiile guvernului, beneficiile ţării se fac văzute, mai ales în ceea ce priveşte banii pentru plata impozitelor. Deja se intamplă. Guvernul ia măsuri în această direcţie. După cum ştiţi, FMI şi UE au cerut guvernului să implementeze aceste schimbări şi guvernul răspunde acestor solicitări. Din păcate, procesul este foarte lent. Este necesar să fie accelerat.
  • Există corupţie în orice ţară din lume. Întrebarea este "În ce grad?" [...] Nu putem permite corupţiei să copleşească progresul într-o ţară şi, din nefericire, din multe puncte de vedere, în România aceasta este ceea ce se întamplă. Corupţia, acum, copleşeşte, pur şi simplu, progresul. Însă, trebuie să vă amintiţi că a fost făcut progres [...] Făcând lucrurile transparente poţi începe să elimini corupţia, îi poţi împiedica pe cei corupţi să profite.
  • Un bun exemplu este marele proiect minier propus de compania canadiană (investiţia de la Roşia Montana Gold Corporation - n.r.), este un aspect foarte sensibil pentru că oamenii sunt preocupaţi de mediul înconjurător, însă este nevoie de cei din conducere, de leaderi care să vină în faţă şi să spună că proiectul este viabil, că poate să ajute ţara şi să spună "iată contractul, acestea sunt toate detaliile, haideţi să-l dezbatem deschis şi transparent, de acest lucru avem nevoie".

Mark Mobius, despre privatizarea Oltchim:

  • În cazul Oltchim, cred că este posibil ca acela care a cumpărat combinatul să nu fie un manager bun pentru companie. Cred că este foarte important ca atunci când statul vinde astfel de întreprinderi să găsească un cumpărător viabil, capabil să cumpere şi să administreze activele cumpărate în beneficiul ţării şi să facă şi profit, bineînţeles.
  • Asişti la astfel de întâmplări peste tot în lume când există mari dezbateri care înconjoară vânzarea activelor de către stat, te confrunţi cu astfel de probleme absolut oriunde, fie că eşti în Brazilia, în Rusia sau în Vietnam. Este deopotrivă amuzant şi trist, este o combinaţie a amândurora şi este o nefericire, pentru că am putea progresa atât de mult dacă oamenii ar fi rezonabili şi ar achiziţiona aceste companii când sunt capabili să o facă şi din punct de vedere al banilor, şi al managementului.
  • Există pericolul să ajungi la o situaţie unde vin cumpărători necalificaţi, incapabili să plăteasca preţul licitaţiei şi ajungi într-o situaţie mai rea decât la început. Privatizarea nu este o favoare, nu există nicio garanţie a succesului şi de aceea procesul de privatizare trebuie făcut într-un mod sistematic pentru a avea de la bun început garanţia sau pentru a asigura o probabilitate mai mare a succesului.
  • (întrebat dacă în această perioadă de criză statul ar trebui să încerce să privatizeze sau să eficientizeze companiile pe care le controleaza -n.r.) Mai întâi trebuie să încerce să estructureze companiile dinăuntru, să numească manageri buni, să facă schimbari, astfel încât acestea să devină profitabile. În acelaşi timp, să înceapă procesul de privatizare astfel încât controlul asupra acestor companii să poată fi trecut către sectorul privat, statul să-şi vândă participaţiile. Nu este necesar ca Guvernul să vândă tot, poate păstra o participaţie minoritară, îşi poate păstra un loc în Consiliul de Administraţie, însă este necesar ca pachetul majoritar, controlul, să treacă în portofoliul unui grup care poate administra compania eficient.
  • Mobius a arătat că uneori sunt necesare disponibilizări la companii imediat după privatizare pentră că au un număr "extraordinar de angajaţi care nu fac nimic şi care determină şi multe din pierderi", angajările urmând să fie reluate după ce aceasta devine profitabilă. Întrebat ce se întamplă când companiile nu devin viabile, Mobius a spus că acestea ar trebui închise.
  • Este o parte necesară a economiei. Din nefericire, este un lucru cu care trebuie să ne confruntăm şi cu care trebuie să fim deschişi în a ne confrunta. Astăzi în Europa, în Grecia, în Spania este o problemă la ordinea zilei. De aceea vedem demonstraţii pe stradă. Oamenii nu vor să-şi piardă locurile de muncă, însă, pentru a face o companie viabilă, este necesară schimbarea.
  • Problema este pe masă. Întrebarea ţine de ritmul, de viteza cu care poate fi realizat acest proces. Nu are rost să privatizam o întreprindere care nu este bine administrată şi nu este profitabilă pentru că nu obtii un preţ potrivit pentru ea. În măsura în care profitabilitatea creşte şi pretul de vânzare al acţiunilor creşte. Este o alternativă viabilă.

Mark Mobius, despre criza economică: 

  • Nu cred că există o criză reală, cred că multe dintre argumente legate de criza globală sunt fabricate. E adevărat că ritmul de creştere economică la nivelul Europei a încetinit, dar acesta este un lucru pe care l-am putut sesiza de mai multă vreme. Nu cred că există o criză profundă, sunt mulţi investitori care ar dori o dezbinare a Uniunii şi o cădere a monedei euro.
  • Această criză este fabricată de persoane care nu-şi doresc reforma şi de cei care nu-şi doresc o monedă euro puternică, sunt speculanţi. Cred că trebuie să fim foarte atenţi în tragerea unor concluzii şi luarea unor decizii greşite.
  • Dacă observaţi cursul de schimb valutar al monedei euro, comparat cu dolarul, euro nu a slăbit, ceea ce arată că oamenii au încredere în moneda unică.
  • În opinia mea, moneda euro are un viitor uimitor şi ar fi foarte bine ca România să adopte euro.

Întrebat dacă România este pregatită economic şi politic pentru a face acest pas, Mark Mobius a susţinut că orice ţară este capabilă să adopte moneda euro. El a avertizat totodată că, pentru asta, este nevoie de disciplină.

Franklin Templeton a preluat în septembrie 2010 administrarea Fondului Proprietatea, fond care deţine în prezent participaţii la companii de stat importante precum Hidroelectrica (19,9%), Romgaz (15%), Nuclearelectrica (9,7%), Transgaz (15%) şi Complexul Energetic Oltenia (21,5%), dar şi la companii privatizate precum OMV Petrom (20,1%), Alro (10,2%) sau BRD (3,6%).

Guvernul şi FMI au stabilit pentru sfârşitul lunii septembrie sau pentru finele anului noile termene de numire a managerilor profesionişti la câteva companii de stat, printre care Electrica Furnizare, Romgaz, Transgaz, CFR Calatori, CFR Infrastructură, Complexul Energetic Oltenia şi Hidroelectrica, în cazul acesteia din urmă după ieşirea din insolvenţă, potrivit Mediafax.

Ministerul Economiei a anunţat în iulie că a început procedura de selectare a consultanţilor care vor recruta manageri profesionişti pentru 47 de companii de stat şi că vrea astfel să implice tehnocraţii în "administrarea bogăţiei naţionale".

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite