Peste 400 de kilometri noi de autostradă finanţaţi prin PNRR. Cum poate acoperi România deficitul de muncitori din infrastructură pentru a atinge ţinta

Peste 400 de kilometri noi de autostradă finanţaţi prin PNRR. Cum poate acoperi România deficitul de muncitori din infrastructură pentru a atinge ţinta

PNRR-ul României a primit săptămâna trecută avizul Consiliului UE, iar prima tranşă din totalul de 29,2 de miliarde de euro ar putea ajunge în ţara noastră în decembrie.

Ştiri pe aceeaşi temă

 Printre investiţiile strategice asumate de România, se numără peste 400 de kilometri noi de autostradă, iar unul dintre obstacolele pentru atingerea acestui obiectiv îl constituie deficitul de forţă de muncă din domeniu.
 
Conform INS, volumul lucrărilor de construcţii a crescut în aprilie 2021 cu 14,5%, în timp ce patronatele din sector susţin că sunt necesari peste 100.000 de muncitori pentru a acoperi această creştere. Iar odată cu finanţările aprobate în cadrul PNRR,  se creează premisele pentru o nevoie tot mai mare de forţă de muncă în infrastructură.
 
Una dintre soluţiile la care apelează tot mai des companiile din construcţii este recrutarea de muncitori din Asia, prin intermediul firmelor specializate. Preferaţii, când vine vorba de lucrările de infrastructură, sunt cei cu experienţă în Orientul Mijlociu, acolo unde au existat de-a lungul timpului numeroase proiecte în domeniu.
 
” În prima jumătate a lunii noiembrie vom avea o campanie de recrutare în Sri Lanka pentru 78 de muncitori din două categorii – infrastructură, unde căutăm operatori utilaje, lucrători la asfalt şi montatori şi construcţii civile – în principal zidari şi dulgheri. Procesul de recrutare debutează cu 3 zile de probe practice relevante pentru fiecare activitate în parte, astfel încât, la final, să avem siguranţa că cei selectaţi vor putea livra la standardele dorite de compania de construcţii care-i angajează. De data aceasta reprezentanţii angajatorului ne vor însoţi în Sri Lanka pentru a conduce direct testele practice.  În cazurile în care nu e posibil acest lucru, există varianta ca aceştia să urmărească online imagini din timpul testărilor”, a explicat Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.
 
Contractele de muncă pentru muncitorii din Asia se încheie pe o durată de minimum 2 ani, iar compania de recrutare se ocupă şi de partea birocratică a procesului. Din cauza numărului mare de solicitări din ultima perioadă, eliberarea vizelor, a permiselor de muncă şi tuturor documentelor necesare poate dura în jur de 120 de zile.
 
”Este foarte important ca o companie care are nevoie de forţă de muncă din Asia să planifice foarte riguros momentul în care apelează la firma de recrutare. De exemplu, pentru a fi siguri că muncitorii vor ajunge la posturi în martie-aprilie, recrutarea trebuie să aibă loc în luna noiembrie a anului precedent. În condiţiile în care pandemia a adus restricţii ce îngreunează procesul de recrutare, iar cererea pentru muncitorii din Asia s-a dublat în 2021, capacitatea de procesare a solicitărilor la nivelul autorităţilor locale a scăzut, ceea ce se traduce de cele mai multe ori prin prelungirea termenelor de soluţionare”, a spus Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.
 
Dacă în 2016, numărul de avize de muncă emis de autorităţi pentru muncitorii străini a fost de 5500, deficitul de forţă de muncă tot mai mare din România a determinat ca, în luna august 2021, numărul avizelor acordate muncitorilor străini să ajungă la 50.000, ca urmare a creşterii cererii de pe piaţă.
 
”Muncitorii asiatici sunt dornici să vină în România pentru că nivelul salariilor este de 3-4 ori mai mare decât cel din ţara lor. În plus, ei constituie un avantaj financiar şi pentru statul român: pe perioada derulării contractului, angajatorul plăteşte pentru aceştia contribuţii la sistemul de pensii din România, unde bugetul a fost deficitar în ultimii ani ”, a spus Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.
 
Cererea foarte mare pentru muncitori asiatici determină unele firme locale să încerce să contacteze direct companiile româneşti pentru a le oferi forţă de muncă. Acceptarea unei astfel de abordări este, însă, riscantă.
”Pentru ca o companie din construcţii să aibă siguranţa că muncitorii vor fi selectaţi riguros, iar procesul pentru obţinerea documentaţiei necesare pentru ca aceştia să poată veni şi munci în România se va desfăşura aşa cum prevede legea, este important să lucreze cu firme specializate. Noi oferim întotdeauna un sistem solid de garanţii partenerilor noştri, în primul rând prin deplasarea în ţările de provenienţă ale muncitorilor pentru teste practice detaliate. Contractele se încheie pe perioadă de doi ani şi înlocuim întotdeauna muncitorii care, dintr-un motiv sau altul, nu rămân în activitate pe toată această perioadă, pentru a nu periclita finalizarea proiectelor”,  a explicat Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.
 
În condiţiile în care muncitorii români sunt atraşi de salariile mult mai mari din Vestul Europei, proiectele de infrastructură sunt în situaţia de a fi blocate din lipsa forţei de muncă, un exemplu recent fiind tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti. 
 
Cei 434 km de autostradă incluşi în PNRR au ca termen limită de realizare 2026, bugetul total pe sectorul de transport fiind de 7.62 miliarde de euro.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările