Nouă lovitură pentru CFR Marfă: România obligată de CE să recupereze un ajutor de stat de 570 milioane de euro

Nouă lovitură pentru CFR Marfă: România obligată de CE să recupereze un ajutor de stat de 570 milioane de euro

Foto arhiva Adevărul

Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puţin 570 de milioane de euro din partea României, prin anularea datoriilor şi prin neîncasarea unor datorii de la societate.

„ Piaţa transportului feroviar de marfă este o componentă esenţială a legăturilor de transport în orice economie. Anumite măsuri de sprijin public în favoarea operatorului istoric CFR Marfă, deţinut de stat, i-au conferit acestuia un avantaj economic neloial faţă de alţi operatori. Acestea au constat în anularea datoriilor publice şi necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate de operator. Măsurile încalcă normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie acum să recupereze ajutorul incompatibil.”, a declarat vicepreşedinta executivă, Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei.
 
CFR Marfă este operatorul istoric de pe piaţa românească de transport feroviar de marfă. De mai mulţi ani, societatea, care este deţinută integral de stat, se confruntă cu dificultăţi economice. Aceasta are un nivel ridicat de îndatorare, în special faţă de administratorul infrastructurii feroviare din România, CFR Infrastructură, care este, de asemenea, deţinut în totalitate de stat, şi a avut datorii mari faţă de agenţiile naţionale de asigurări sociale şi de administrare fiscală timp de mulţi ani.
 
Spre deosebire de transportul feroviar de călători, piaţa transportului feroviar de marfă din România este extrem de competitivă, întrucât există numeroşi operatori privaţi; unii dintre aceştia au dobândit o cotă de piaţă considerabilă ca urmare a liberalizării pieţei în anul 2007. În martie 2017, Asociaţia Transportatorilor Feroviari Privaţi din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susţinut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie.
 
La 18 decembrie 2017, Comisia a iniţiat o investigaţie aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societăţii CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special:
 
- conversia creanţelor în acţiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane EUR (1 669 de milioane RON) în 2013 şi
 
- necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum şi a datoriilor societăţii faţă de CFR Infrastructură.
 
Comisia a constatat că acţiunile statului din iunie 2013 vizând executarea silită a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi taxele restante ale societăţii CFR Marfă la bugetul de stat au fost conforme cu piaţa.
 
Cu toate acestea, în ceea ce priveşte restul de măsuri identificate, Comisia a constatat că, în cazul de faţă, statul a acţionat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acţionar al societăţii. În plus, chiar dacă statul ar fi acţionat în calitatea sa de acţionar şi, prin urmare, criteriul operatorului privat în economia de piaţă ar fi fost aplicabil, niciun operator privat nu ar fi anulat datoria sa sau s-ar fi abţinut să obţină în mod activ rambursarea datoriilor acumulate de-a lungul anilor fără o compensaţie financiară suficientă. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societăţii CFR Marfă un avantaj economic neloial faţă de concurenţii săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE.
 
Întrucât CFR Marfă este o societate aflată în dificultate cel puţin din 2009, Comisia a evaluat diferitele măsuri în temeiul orientărilor sale privind salvarea şi restructurarea. Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului să intervină în sprijinul unei societăţi aflate în dificultate financiară numai în condiţii specifice şi impun, în special, ca respectiva societate să facă obiectul unui plan de restructurare solid care să asigure redobândirea viabilităţii sale pe termen lung, ca aceasta să contribuie la costurile aferente restructurării sale şi ca denaturările concurenţei să fie limitate.
 
În cazul de faţă, aceste condiţii nu au fost îndeplinite: Comisiei nu i-a fost notificat niciun plan solid de restructurare şi nu a existat nicio contribuţie la costul unei restructurări din partea societăţii şi nici măsuri compensatorii pentru a se asigura că denaturările concurenţei sunt limitate.
 
Prin urmare, Comisia a concluzionat că finanţarea publică acordată de România societăţii CFR Marfă, care se ridică în total la cel puţin 570 de milioane EUR plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat şi, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România.
 

Recuperarea ajutorului incompatibil

 
Normele UE privind ajutoarele de stat impun, ca o chestiune de principiu, recuperarea fără întârziere a ajutoarelor de stat incompatibile, în scopul de a se elimina denaturarea concurenţei create de ajutor. Normele UE privind ajutoarele de stat nu prevăd aplicarea de amenzi, iar recuperarea nu are drept scop penalizarea societăţii în cauză, ci pur şi simplu restabilirea egalităţii de tratament cu alte societăţi.
 
Comisia este pe deplin conştientă de sectorul sensibil în care operează CFR Marfă şi, prin urmare, decizia prevede şase luni pentru punerea în aplicare a deciziei de recuperare, în locul perioadei obişnuite de patru luni.
 
 
CFR Marfă a fost constituită ca societate pe acţiuni la 1 octombrie 1998, ca urmare a reorganizării operatorului feroviar istoric român, Societatea Naţională a Căilor Ferate Române („SN CFR”). CFR Marfă furnizează servicii de transport feroviar de mărfuri, cum ar fi, printre altele, cărbune din producţia internă, ciment, produse chimice, cereale şi oleaginoase, lemn, sare şi metale.
 
În conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, se poate considera că intervenţiile publice în favoarea unor companii nu implică ajutor de stat atunci când statul nu acţionează în calitate de autoritate publică ci în condiţii pe care un operator privat le-ar fi acceptat (principiul operatorului în economia de piaţă). Dacă acest principiu nu este aplicabil sau respectat, intervenţiile publice constituie ajutor de stat în sensul articolului 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, întrucât îi conferă beneficiarului un avantaj economic faţă de concurenţii săi.
 

CFR Marfă încearcă să scape de executarea silită

 
Tot luni, CITR, parte a Impetum Group, a anunţat că a depus la Tribunalul Bucureşti, planul de concordat al transportatorului feroviar, organizaţie care urmează să fie restructurată prin procedura de concordat preventiv, au informat luni specialiştii în insolvenţă.
 
”Planul de redresare se bazează pe 2 mari piloni: eficientizarea operaţională, astfel încât compania să genereze profit operaţional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat preventiv şi obţinerea de venituri prin valorificarea şi darea în plată a activelor neproductive ale companiei, cu scopul capitalizării sale şi al achitării creanţelor istorice”, a anunţat luni CITR.
 
Datoriile evidenţiate în contabilitatea CFR Marfă sunt în valoare de 1,3 miliarde de lei.
 
”Astfel, rezultă că activul companiei este mult superior pasivului cuprins în cadrul planului de concordat”, spun reprezentanţii CITR.
 
În definirea strategiei de redresare au fost identificate active neproductive care acoperă ca valoare datoriile istorice ale companiei. În etapa următoare, CFR Marfă împreună cu administratorul concordatar va continua demersurile de identificare a acelor active care nu sunt folosite în activitatea companiei, în vederea valorificării sau dării în plată, cu obiectivul de a degreva compania de costuri suplimentare – servicii de pază, întreţinere, reparaţii, taxe şi impozite locale. 
 
”Accesarea concordatului preventiv a avut în vedere şi contextul iminentei decizii a Comisiei Europene cu privire la recuperarea ajutorului de stat acordat CFR Marfă de către statul român. În ceea ce priveşte recuperarea ajutorului de către stat, considerăm că există soluţii  conforme cu legislaţia internă şi europeană pentru aplicarea procedurii de concordat şi tratarea, inclusiv a sumei respective, în cadrul acestei proceduri”, arată CITR.
 
Concordatul este o soluţie de prevenţie cu rolul de a asigura redresarea rapidă, desfăşurată sub supravegherea judecătorului sindic. Procesul de restructurare permite continuarea activităţii companiei şi rambursarea datoriilor conform prevederilor legale, interne şi comunitare.
 
”Următorii paşi în procedură, pe care dorim să îi implementăm accelerat, având în vedere iminenţa unor executări silite care pot bloca activitatea companiei, sunt: negocierile cu creditorii, individual sau colectiv, în prezenţa administratorului concordatar (într-un termen mai scurt decât cel maxim prevăzut de lege, respectiv 60 de zile de la depunerea planului) şi votarea planului de către creditorii care deţin cel puţin 75% din creanţe, precum şi omologarea acestuia de către judecătorul sindic, în termen de 48 de ore de la depunerea cererii de omologare. Termenul de implementare a măsurilor adoptate în plan este de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii”, mai arată CITR.
 
CFR Marfă estimează venituri totale de 1,095 miliarde lei în acest an, la pierderi zero, potrivit proiectului privind bugetul de venituri şi cheltuieli aferent acestui an, publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.
 
”În bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020 sunt programate venituri totale cu o creştere, faţă de realizările anului precedent, cu 42,46%, a cheltuielilor totale cu o creştere cu 12,51%, societatea programând un rezultat brut echilibrat. Veniturile au fost majorate ca urmare a creşterii indicatorului mărfuri transportate, la care se adaugă transporturile militare conform convenţiei încheiate cu MAPN”, arată documentul consultat de News.ro.
 
De asemenea, compania şi-a bugetat cheltuieli totale egale cu veniturile, în sumă de 1,095 miliarde lei.
 
Cheltuielile cu personalul sunt estimate la 357,2 milioane lei. Compania are circa 5.500 de angajaţi. Câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a fost stabilit la 5.095 lei.
 
CFR Marfă estimează pentru sfârşitul anului plăţi restante de aproape 494 milioane lei şi creanţe restante de 300,7 milioane lei.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: