
Comisia Europeană a elaborat o serie de reguli pentru călători şi transportatori în contextul situaţiei „extraordinare” cauzată de pandemie. Călătorii cu orice mijloc de transport - tren, autobuz, navă - vor putea alege rambursarea preţului biletului sau schimbarea rutei pentru a ajunge la destinaţie, însă cei care călătoresc cu companiile aeriene nu vor mai putea cere compensaţii dacă zborul este anulat cu mai puţin de două săptămâni înainte.
„În eforturile noastre de atenuare a
impactului economic al pandemiei COVID-19, Comisia Europeană a publicat astăzi instrucţiuni
pentru a se asigura că drepturile pasagerilor UE sunt aplicate într-un mod
coerent în toată UE”, anunţă instituţia.
Guvernele naţionale au introdus măsuri
diferite, inclusiv restricţii de trafic şi controale la graniţă. Scopul acestor
instrucţiuni este de a reasigura pasagerii că drepturile lor sunt protejate,
afirmă CE.
Comisarul european pentru transport Adina
Vălean a declarat: „Având în vedere anulările în masă şi întârzierile cu care
se confruntă pasagerii şi operatorii de transport din cauza pandemiei COVID-19,
Comisia doreşte să ofere securitate juridică cu privire la modul de aplicare a
drepturilor pasagerilor UE. În caz de anulări, furnizorul de transport trebuie
să ramburseze banii pasagerilor sau să îi redirecţioneze. Dacă pasagerii înşişi
decid să anuleze călătoriile, rambursarea biletului depinde de tipul acestuia,
iar companiile pot oferi vouchere pentru utilizarea ulterioară. Liniile
directoare de astăzi vor oferi o securitate juridică necesară cu privire la
modul de aplicare a drepturilor pasagerilor UE într-o manieră coordonată în
Uniune. Continuăm să monitorizăm situaţia în evoluţie rapidă şi, dacă este
cazul, vor fi făcuţi paşi suplimentari”.
Comisia estimează că liniile directoare vor
contribui la reducerea costurilor pentru sectorul transporturilor, care este
puternic afectat de epidemie.
Ghidurile acoperă drepturile pasagerilor care călătoresc
pe cale aeriană, feroviară, navă sau autobuz / autocar, căi navigabile maritime
şi interioare, precum şi obligaţiile corespunzătoare pentru transportatori.
Dacă pasagerii se confruntă cu anularea
călătoriei, de exemplu, pot alege între rambursarea preţului biletului sau
redirecţionarea pentru a ajunge la destinaţia finală într-o etapă ulterioară.
În acelaşi timp, instrucţiunile clarifică
faptul că circumstanţele actuale sunt „extraordinare”, cu consecinţa că anumite
drepturi - cum ar fi compensaţia în cazul anulării zborului la mai puţin de
două săptămâni de la data plecării - nu pot fi invocate.
Transportatorii trebuie să ofere rambursarea
biletelor sau redirecţionarea pasagerilor al căror serviciu a fost anulat.
Transportatorii trebuie să asigure şi mesele şi cazarea. În ceea ce priveşte
compensaţiile, regulile diferă între modurile de transport.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: