
Mediul de afaceri a fost luat prin surprindere de noile măsuri anunţate luni de Guvern, precum taxa pe zahăr, deoarece nu a existat o discuţie pe seama lor în prealabil, iar Ordonanţa în acest lansată în dezbatere publică este o „mini-ordonanţă 114”, este de părere Alex Milcev, liderul departamentului de asistenţă fiscală şi juridică EY România.
Reprezentanţii EY susţin că dialogul între
autorităţi, mediul de afaceri şi contribuabili s-a îmbunătăţit, în ultima
vreme, dar în continuare apar „surprize”, precum Ordonanţa 114 şi noua
Ordonanţă privind taxa pe zahăr, care nu au fost discutate în prealabil cu sectoarele
afectate.
„Este o mini-ordonanţă 114, cu siguranţă cu impact mai mic, dar asemenea
ştiri care impactează anumite sectoare nu trebuie puse aşa, fără absolut niciun
dialog şi nicio discuţie în prealabil”, a declarat Milcev, în cadrul unei
întâlniri cu presa.
Potrivit lui Milcev, în relaţia dintre ANAF şi
Ministerul de Finanţe cu mediul de afaceri şi contribuabilii, au existat sincope
în comunicare, culminând cu Ordonanţa 114 care „a venit înainte de revelion ca
un şoc pentru toată lumea”.
Milcev susţine că „a fost unul din anii cu cea
mai deficitară cooperare şi comunicare între reprezentanţii ministerului de finanţe
şi contribuabili”. „Această comunicare s-a îmbunătăţit în ultimul timp,
probabil nu a ajuns încă la nivelul dorit de mediul de afaceri, dar în ultimele
luni am văzut o schimbare calitativă şi cantitativă a acestor discuţii. Avem
întâlniri la nivelul Coaliţiei pentru Dezvoltarea României şi a altor asociaţii
de oameni de afaceri. S-au discutat teme concrete, se lucrează de ceva timp la
modificarea Codului fiscal şi Codului de Procedură Fiscală. Avem întâlniri mai
frecvente, avem teme care se pun pe masă şi se discută şi anumite succese, însă
mai lasă de dorit această cooperare. Ultimul exemplu a venit în această
săptămână, când am fost oarecum surprinşi de această propunere - din nou - a
taxei pe produse care conţin zahăr”, a declarat reprezentantul EY.
Potrivit lui, este „ceva ce nu s-a discutat,
ce nu s-a pus pe masă, ne-am fi aşteptat la un dialog corect şi anticipativ între
autorităţi şi contribuabili, să nu apară în ziar înainte şi apoi să afle toată
lumea”.
„Această discuţie legată de taxa pe băuturile
care conţin zahăr s-a pus în discuţie şi în 2018 şi până la urmă nu s-a
concretizat într-un proiect, dar până la urmă s-a repus pe tapet într-un fel
foarte concret. E foarte posibil să avem această legislaţie de la 1 septembrie”,
a mai spus Milcev.
În ceea ce priveşte dotarea cu casele de
marcat, reprezentanţii EY susţine că, de asemenea, nu a existat dialog cu
privire la intenţia de a scoate legislaţia de sub protecţia legea prevenirii.
„Ministerul de Finanţe a considerat că
contribabilii s-au cam liniştit şi nu au cumpărat toţi acele case de marcat sau
nu le-au mai conectat. Soluţia propusă este sancţionarea, din prima, şi se pare
că miza lor este că, de teama amenzilor, această dotare cu casele de marcat o
să fie mai rapidă. Încă o dată este o măsură care nu a fost discutată în
prealabil”, a subliniat Alex Milcev.
Revenind la calitatea dialogului, reprezentantul
EY a reiterat că ea s-a îmbunătăţit, dar „mai avem destul de mult de discutat
şi de îmbunătăţit în această zonă, măcar să revenim la nivelul anului 2016,
când au fost întâlniri mai dese şi cu un
conţinut mai relevant, când nu existau surprize de acest gen”.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: