Guvernul anuleaza facilitatile oferite de leasing pentru automobile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei care isi doresc si au posibilitatea sa-si cumpere un autoturism fabricat in Statele Unite, Japonia, Coreea de Sud sau in orice alta tara cu care Romania nu are acorduri de liber schimb ar trebui

Cei care isi doresc si au posibilitatea sa-si cumpere un autoturism fabricat in Statele Unite, Japonia, Coreea de Sud sau in orice alta tara cu care Romania nu are acorduri de liber schimb ar trebui sa se grabeasca deoarece Guvernul are in vedere majorarea taxelor vamale la aceste produse. Mai precis, printr-un proiect de lege aflat acum pe circuitul de avizare la ministerele de resort, va fi eliminata facilitatea privind aplicarea taxelor vamale la valoarea reziduala pentru importurile de autoturisme, ceea ce va afecta activitatea companiilor de leasing. Masura nu se va aplica insa la leasingul de echipamente pentru industrie si constructii. "Aplicarea unei astfel de masuri ar anula practic cea mai importanta facilitate oferita de leasing, taxa vamala platita la valoarea reziduala de 20% a bunurilor importate", a declarat Cristian Mateescu, secretarul general al Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). Daca legea va fi aprobata, taxele vamale pentru autoturismele importate din tarile mentionate ar urma sa fie platite la intrarea in vama a autoturismelor, si nu la valoarea reziduala rezultata in urma leasingului. In opinia reprezentantului ASLR, o astfel de masura ar avea ca efect atat scaderea importurilor, cat si a exporturilor.
Integrarea in UE - motivul invocat pentru majorarea taxelor vamale
Si presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Marius Carp, apreciaza ca eliminarea acestei facilitati ii va afecta "intr-un mod foarte grav" pe importatorii de autoturisme provenite din afara Europei. "Uzantele europene stabilesc ca importul de autoturisme de alta provenienta decat UE este supus taxei vamale la intrarea pe teritoriul vamal, indiferent de destinatia autoturismului", spune Eugen Dijmarescu, ministrul delegat al Comertului. Acesta a adaugat ca efectele masurii nu ii va impiedica pe romani sa cumpere in continuare masini japoneze, pentru ca majoritatea acestora sunt fabricate in Europa. "In definitiv, noi vrem sa ne integram in UE, nu in Japonia sau Coreea", a precizat Dijmarescu. "Motivul invocat de initiatorii proiectului de lege, de aliniere la normele europene in vigoare, nu este unul real, deoarece cuantumul taxelor vamale aplicate autoturismelor care provin din afara UE este de 10%, comparativ cu 30% cat se percepe in Romania", il contrazice Marius Carp. In opinia oficialului APIA, proiectul de lege este anticoncurential si va scoate de pe piata companiile care nu produc in Europa.
"Politica comerciala inseamna si protectia pietei",br> In replica, Eugen Dijmarescu a declarat ca si Romania se va alinia la 1 ianuarie 2006 la nivelul de 10%, dar pana atunci "cand exista o solicitare din partea unui producator intern, direct concurat pentru a i se inchide piata, iei masurile necesare. Ei (n.r.-importatorii afectati) spun asa, pentru ca, daca nu am lua aceasta masura acum, pana in 2006, producatorul intern s-ar duce pe apa Sambetei". Dupa ce, zilele trecute, importatorii care vor fi afectati au bombardat cu faxuri Departamentul de Comert pentru a cere lamuriri, raspunsul ministrului Eugen Dijmarescu a fost ca masura este una de aparare comerciala. "Politica comerciala inseamna si protectia producatorilor autohtoni, nu doar deschiderea pietei. In acest context, este datoria institutiei cu atributii in domeniul politicii comerciale sa propuna masuri pentru limitarea concurentei neloiale, mai ales atunci cand politica unui grup concurent este de a limita accesul la piete al unui producator roman si a-l concura pe acesta pe propria sa piata locala cu modele importate", spune comunicatul Departamentului de Comert.
Nastase apara Cielo in fata americanilor de la Chevrolet
Dincolo de politica protectionista adoptata de guvern, ne intrebam ce producator autohton de automobile are atata influenta asupra Executivului? Raspunsul nu este greu de ghicit: in urma cu ceva timp, aflat la Craiova, premierul Adrian Nastase anunta ca trebuie facut ceva pentru salvarea uzinei Daewoo. Aceeasi uzina care in momentul privatizarii a primit o gramada de facilitati fiscale in urma interventiei directe a presedintelui Iliescu. Astazi, premierul Adrian Nastase incearca, printr-o masura administrativ-fiscala, sa ajute fabrica de la Craiova, ramasa fara stapan, dupa ce grupul american General Motors a preluat falimentarul grup sud-coreean Daewoo, fara a fi interesat de filiala sa din Romania. Acum, GM, in special prin marca Chevrolet, face o concurenta acerba autoturismelor Cielo fabricate la Craiova. Ca sa nu mai vorbim de alte automobile americane, mai putine, ce-i drept, care apar tot mai des pe drumurile romanesti. Cunoscuti pentru consecventa cu care isi apara interesele economice, americanii s-ar putea simti lezati de intentia partii romane. Situatie care se repercuteaza adesea foarte usor in relatiile politice. Ce se va intampla atunci cu parteneriatul strategic Romania-Statele Unite, pentru care tara noastra a fost de cateva ori pusa in posturi delicate fata de tarile Uniunii Europene, in ceea ce priveste judecarea soldatilor americani pentru crime de razboi exclusiv pe teritoriul SUA sau chiar in cazul Irakului?
"Nu vrei o masina mai ieftina?"
Dincolo de aspectele diplomatice, eliminarea facilitatilor privind leasingul va da din nou apa la moara traficantilor. La intrebarea "nu vrei o masina mai ieftina?", s-ar putea gasi din ce in ce mai multi care sa raspunda afirmativ. Si atunci, "baietii" specializati iti fac rost de masina dorita (cu tot cu acte), daca ii platesti direct din geanta cu bani. Acest fenomen ar putea fi din nou stimulat, deoarece achizitionarea unei masini in leasing este o operatiune "curata", cumparatorul fiind nevoit sa achite toate taxele aferente, fara a putea pagubi in vreun fel statul. "Controlul provenientei banilor nu este treaba noastra. Altcineva se ocupa de acest lucru. Noi facem doar politicile comerciale necesare intr-un razboi comercial", a venit sec raspunsul ministrului Eugen Dijmarescu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite