DOCUMENT Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Cum va cheltui România cele 30 de miliarde de euro de la UE. Ce autostrăzi vor fi finanţate

DOCUMENT Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Cum va cheltui România cele 30 de miliarde de euro de la UE. Ce autostrăzi vor fi finanţate

Ministerul Fondurilor Europene a pus joi în dezbatere publică Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), prin care România va putea accesa 30,4 miliarde de euro prin Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – Documentul integral

Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – Prezentare

Cu un total alocat de 30,44 miliarde euro (preţuri 2018), respectiv de 33,009 miliarde euro (preţuri curente), planul este structurat pe trei piloni şi 12 domenii prioritare pentru dezvoltarea României.

Cerinţa actuală din propunerea de Regulament aplicabil PNRR este ca din suma aferentă granturilor, 70% să fie disponibilă până în 2022, iar restul de 30% să se aloce, pe baza unei formule prestabilite, în funcţie de evoluţiile macroeconomice de la nivelul fiecărei ţări.

PNRR urmăreşte 3 obiective strategice:

  • Ameliorarea stării economice a României urmare a crizei pandemice
  • Consolidarea capacităţii de rezilienţă
  • Asigurarea unei creşteri economice pe termen lung
 

Bugetul PNRR este structurat pe trei piloni:

  • Pilonul I - Transport şi schimbări climatice, în valoare de 21,4 miliarde euro
  • Pilonul II - Servicii publice, dezvoltare urbană, valorificarea patrimoniului, în valoare de 6,5 miliarde euro
  • Pilonul III - Competitivitate economică, digitalizare şi rezilienţă, în valoare de 5,08 miliarde euro

Cele 12 domenii prioritare: 

  • Transport durabil
  • Schimbări climatice
  • Mediu
  • Energie şi tranziţie verde
  • Eficienţă energetică şi termică
  • Mobilitate şi regenerare urbană, valorificarea patrimoniului
  • Sănătate
  • Educaţie
  • Mediul de afaceri/ Ecosisteme antreprenoriale
  • Cercetare şi inovare
  • Digitalizare şi securitate cibernetică
  • Creşterea capacităţii de rezilienţă
 

Pilonul 1 - Tranziţie verde şi schimbări climatice - 21,42 mld. euro

  • 9,27 mld. euro pentru transport durabil
  • 6,5 mld. euro pentru combaterea schimbărilor climatice
  • 2,3 mld. euro pentru mediu
  • 1,55 mld. euro pentru energie şi tranziţie verde
  • 1,8 mld. euro pentru eficienţă energetică şi termică

Rutier

Peste 250 km de autostradă şi drumuri expres cu un buget estimat de 3,54 mld. Euro;

Peste 330 km de Variante Ocolitoare şi drumuri de legătură la reţeaua primară cu un buget estimat de 1 mld. Euro;

Feroviar

Peste 140 km de cale ferată modernizată/electrificată cu un buget estimat de 2,8 mld. Euro;

39 unităţi de material rulant achiziţionate cu un buget estimat de 350 mil. Euro;

Metrou

Peste 7 km de magistrală nouă cu un buget estimat de 1,08 mld. Euro;

50 unităţi de material rulant achiziţionate cu un buget estimat de 500 mil. Euro.

RUTIER

Autostrăzi

Proiecte RRF

Valoare, incl. TVA (mil. Euro)

Lungime (km)

Autostrada Lugoj-Deva (Sector E + rest sector D)

330,00

13,50

Autostrada de centura Nord Bucureşti

960,00

49,60

Autostrada Ploieşti – Buzău

380,00

65,00

Autostrada Buzău – Focşani

420,00

72,00

Autostrada Focşani – Bacău

640,00

109,30

Autostrada Bacău – Paşcani + Legătura la P. Neamţ

865,00

81,20

Autostrada Paşcani - Suceava - Siret

638,00

101,5

Autostrada Transilvania (cu Meseş P. Sălaj.-Nuşfalău) + Pachet conectivitate Cluj (Gilău - Apahida)

2.170,00

170,72

TOTAL

6.403,00

662,82

 

Drumuri expres

Proiecte RRF

Valoare, incl. TVA (mil. Euro)

Lungime (km)

A1 - Timişoara - Aeroport Traian Vuia/DNCT

26,50

7,70

Târgovişte - Bucureşti - A0/DNCB

123,80

58,60

DN1 - Aeroportul Henri Coandă - A3/A0

 

51,30

9,00

A8 - Leţcani Vest - Centura Iaşi - Iaşi Dacia

88,00

14,90

Apahida - Jucu

21,40

3,70

A1 - Piteşti - Mioveni

50,00

9,20

Centura Craiova Est - DX Piteşti - Craiova

22,30

4,30

Alternativa Techirghiol (Litoral Express)

62,80

22,00

Bistriţa - Dej                                   

317,00

55,60

Hunedoara - Sântuhalm - A1

39,00

13,00

Botoşani - Suceava - DX5

148,20

26,20

Slobozia - Drajna Nouă - A2

43,10

16,90

Jucu - Dej

251,60

34,10

Miercurea Ciuc - Sf. Gheorghe - A13

50,20

60,30

Vaslui - Bacău - DX5/A13

62,10

74,20

Reşiţa - Caransebeş - DX2

41,80

41,80

Călăraşi - Drajna Nouă - A2

15,70

22,00

Sfântu Gheorghe (Chilieni) - Chichiş - A13

32,60

5,80

A10 - Teiuş - Blaj

30,80

23,70

Legătura A3 - Mărtineşti - Vâlcele

77,95

9,00

Baia Mare -Jibou

423,90

54,8

Drum Expres Baia Mare - Satu Mare

336,83

55,50

Soveja – Lepşa

19,85

13,9

TOTAL

2.336,73

636,2

 

FEROVIAR

Proiecte RRF

Valoare cu TVA (mil. Euro)

Lungime (km)

Electrificare şi modernizare Cluj Napoca - Ep. Bihor (HU)

1.800,00

156,00

Modernizare Caransebeş - Timişoara - Arad (L3+L4)

1.000,00

68,72

Modernizare Caransebeş - Timişoara - Arad (L1+L2)

910,00

93,47

Material rulant (22 Regio + 17 Intercity)

321,00

-

TOTAL

4.031,00

318,19

 

METROU

Proiecte RRF

Valoare cu TVA (mil. Euro)

Lungime (km)

M4 – Gara de Nord – Progresu

1.747,00

10,60

Metro Line 6. 1 Mai - Otopeni (NORD)

621,00

14,20

M1 - Metrou Cluj-Napoca

1.000,00

13,00

Material rulant Metrou Bucureşti (50 buc.)

500,00

-

TOTAL

3.868,00

37,8

 

Pilonul 2  - Servicii publice, dezvoltare urbană şi valorificarea patrimoniului - 6,5 mld. euro

  • Mobilitate şi regenerare urbană 3,6 mld. euro
  • Sănătate 1,85 mld. euro
  • Educaţie 1.05 mld. Euro

Pilonul 3: Competitivitate economică, digitalizare, capacitate de rezilienţă  - 5,08 mld. euro

  • Mediul de afaceri/ Ecosisteme antreprenoriale 3,8 mld. euro
  • Cercetare şi inovare 0,27 mld. euro
  • Digitalizare şi securitate cibernetică 0,7 mld. euro
  • Creşterea capacităţii de rezilienţă 0,31 mld. euro

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările