Cum îşi pot recupera banii de la RADET bucureştenii care nu au apă caldă şi căldură

Cum îşi pot recupera banii de la RADET bucureştenii care nu au apă caldă şi căldură

RADET nu poate fi trasă la răspundere, având în vedere că este în faliment. FOTO Mediafax

În fiecare săptămână, sute de imobile rămân fără apă caldă şi căldură fie din cauza avariilor, fie din cauza lucrărilor la reţeaua RADET. Puţini dintre bucureşteni ştiu însă că se pot adresa instanţei, prin intermediul Asociaţiilor de proprietari.

În acest sfârşit de săptămână a avut loc o nouă avarie majoră în reţeaua de termoficare pe Bulevardul Basarabia, Bucuvina, Bulevardul Nicolae Grigorescu. Oamenii au rămas fără apă caldă şi căldură, dar facturile de întreţinere sunt la acelaşi nivel ca în lunile în care beneficiau de acest confort.
 
„Situaţia asta nu a mai fost întâlnită de mai bine de 29 de ani în Bucureşti, însă aşa cum s-au mişcat autorităţile nu era decât anticiparea unui final tragic a reţelei de termoficare din Capitală”, a declarat avocatul Adrian Cuculis pentru „Adevărul”.
 
Acesta a explicat că situaţia este cel puţin stranie din punct de vedere judiric, având în vedere că proprietarii de apartamente nu se pot adresa instanţei fără a apela la Asociaţiile de proprietari şi oricum nu ar putea cere despăgubiri având în vedere că, din punct de vedere juridic, RADET este în faliment.
 
„Proprietarii vor fi obligaţi să convoace Adunarea Generală a proprietarilor din blocurile care vor să se implice în asemenea litigii şi să voteze deschiderea unei acţiuni în instanţă. În mod secundar, se va pune problema că judecata se va face cu o societate al cărui statut juridic nu îi va putea despăgubi pe păgubiţi.
 
Se poate cere anularea facturilor 
 
Bucureştenii nu vor avea cum să-şi recupereze posibilele daune pe care le-ar putea câştiga în instanţă, fiindcă vor trebui să se înscrie în tabelul creditorilor şi de acolo să fie plătiţi ca atare, având în vedere că RADET este în faliment”, a declarat avocatul, precizând că, din punct de vedere juridic, faliment înseamnă de fapt o imposibilitate de tragere la răspundere a furnizorului de căldură din Bucureşti. 
 
Ca atare, „singurul lucru pe care îl pot face bucureştenii, respectiv Asociaţiile de proprietari pentru a diminua pierderile suferite ar fi să cheme în judecată RADET în vederea anulării facturilor emise de către aceasta în care este inclusă şi plata agentului termic, de care însă nu au beneficiat”. 
 
„De ştiut pentru cei care vor să deschidă asemenea acţiuni, cererea de chemare în judecată nu se poate face de către proprietari în mod individual, aşa cum am indicat mai sus, asta pentru că nu ar avea calitatea procesuală necesară, contractele de caldură fiind semnate cu asociaţia şi nu cu proprietarii în mod individual”, a precizat Cuculis.
 
Termoenergetica trebuie să rezolve problemele
 
Avariile reţelei de termoficare sunt provocate în primul rând de conductele vechi de zeci de ani, care n-au fost înlocuite, ci doar cârpite pe ici, pe colo. „Nu te poţi aştepta ca nişte conducte vechi de zeci de ani, nereabilitate, să reziste o viaţă”, a spus Cuculis. 
 
Pe de altă parte, spune acesta, CET-urile sunt doar un simplu distribuitor, care lua apa încălzită de la ELCEN Bucureşti care, şi ea are probleme financiare. 
 
„Din punct de vedere legal se prefigurează o serie de responsabili pentru frigul  îndurat de către bucureşteni, mai ales că au avut de suferit şi copii nou născuţi aduşi în frigul din case.  Practic, Primăria Capitalei este propietara ţevilor prin care se distribuie apa caldă, ELCEN o încălzeşte şi RADET o distribuie. 
 
Acum că RADET este istorie, şi la propriu şi la figurat, nu rămâne să răspundă decât noua societate, Termoenergetica, care a preluat atribuţiile RADET. 
 
Având în vedere că multe dintre avarii au provenit de la ELCEN, după părerea mea, dacă RADET sau oricare altă societate este chemată în judecată, aceasta din urmă poate chema în garanţie ELCEN pentru că, în definitiv, din vina acestei entităţi nu s-a putut livra agentul termic în anumite situaţii”, a completat avocatul.
 
Contractul cu RADET nu prevede acordarea de despăgubiri dacă apa caldă e rece
 
Fostul director RADET, Gabriel Dumitraşcu, afirma recent că oamenii pot cere despăgubiri furnizorului pentru lipsa de căldură şi apă caldă, invocând o clauză din contractul încheiat de RADET cu asociaţiile de proprietari care prevede că, la intrarea în bloc, temperatura apei calde nu trebuie să fie mai mică de 55 de grade.
 
Potrivit acestuia, bucureştenii ar trebui să se adreseze în instanţă împotriva Termoenergetica pentru a cere „despăgubiri, compensaţii pentru lipsa de energie termică”, care ar fi reglementate chiar în contract.
 
Analiza efectuată de „Adevărul” împreună cu avocatul Adrian Cuculis asupra acestui contract arată că despăgubirile nu pot fi acordate pentru că la robinet vine apă rece în loc de apă caldă, ci doar „în cazul deteriorării instalaţiilor interioare aparţinând utilizatorului sau al îmbolnăvirii utilizatorilor colectivi ori individuali, în situaţia în care au apărut presiuni în punctul de delimitare mai mari decât cele admise de normele tehnice în vigoare, nu a fost respectat regimul chimic al agentului termic de încălzire, calitatea apei calde de consum nu corespunde condiţiilor de potabilitate etc” (art. 24 din contract).
 
Art. 25 adaugă şi că „furnizorul va fi obligat la plata de despăgubiri care să acopere prejudiciul creat”, dar doar în cazul nerespectării prevederilor art. 6 pct. 11, 12 şi 18, care prevăd obligaţia furnizorului de a evacua apa din subsoluri, de a repara şi inspecta contoarele de energie termică instalate în branşament, dar şi obligaţia de a nu deteriora bunurile utilizatorului.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: