"Cu un dosar complet, comerciantul va obtine certificatul de inregistrare si autorizatiile de functionare in maximum 20 de zile"

Interviu cu Luiza Grigorescu, directorul Biroului Unic Bucuresti

- Initiativa Guvernului de a infiinta Biroul Unic pentru intreprinzatori a fost salutata de toata lumea. Dupa 6 luni de functionare insa, comerciantii au unele nemultumiri si dau vina pe Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti (CCIRB) pentru aglomeratia si birocratia la care sunt supusi. Este CCIRB responsabila de ce se intampla la Biroul Unic? - Infiintarea Biroului Unic este o initiativa foarte buna. Potrivit OUG 76/2001, o firma va fi inmatriculata, comerciantul urmand sa obtina in acelasi timp si autorizatiile de functionare. Instituirea obligativitatii preschimbarii certificatului de inmatriculare va scoate la iveala toate neregulile: firme care au functionat fara autorizatii, care au sedii fictive, care nu au declarat punctele de lucru si altele. Intr-adevar, de teama de a nu-si pierde afacerile, comerciantii vin in numar mare la Biroul Unic pentru a intra in legalitate. De la 1 iulie 2001, data intrarii in vigoare a OUG 76, s-au inregistrat 11.496 cereri, editandu-se 9.242 anexe la certificatele de inregistrare, ce contin autorizatiile necesare pentru functionarea unei firme. In total, se depun zilnic, la Biroul Unic, peste 250 de dosare. Pe parcursul celor 6 luni de functionare am operat o serie de schimbari in activitatea Biroului Unic, in ideea de a satisface cerintele comerciantilor. Este nevoie insa si de intelegerea acestora. - Concret, ce masuri ati luat pentru imbunatatirea activitatii Biroului Unic? - Am organizat un serviciu special pentru preluarea sugestiilor si reclamatiilor; am alocat mai multe spatii de lucru; au fost elaborate aplicatii software si s-au luat masuri pentru ca solicitantii sa poata lua legatura cu CCIRB si cu avizatorii prin Internet, fax, telefonic si prin posta. Programul de lucru cu clientii a fost prelungit, si saptamana viitoare se va distribui un ghid ce va cuprinde toate informatiile privind indeplinirea formalitatilor de inregistrare si autorizare. Totodata, am demarat o campanie de educare si informare initiala a comerciantilor. Daca cererile sunt intocmite corect si nu se apeleaza la intermediari, nu vor mai aparea intarzieri in derularea procesului. Cu un dosar complet, comerciantul va obtine certificatul de inregistrare si autorizatiile de functionare in maximum 20 de zile. - Cum veti proceda sa eliminati aglomeratia? - O prima initiativa a CCIRB a fost de a nu pune fata in fata clientul cu cei cinci reprezentanti ai ministerelor, pentru a rezolva toate solicitarile la un singur ghiseu. Numai ca nu a mers, cererile pentru obtinerea autorizatiilor fiind respinse de catre inspectori intr-un numar covarsitor, pe motiv ca nu au fost bine completate. In conditiile date, am fost nevoiti sa instituim un alt flux. Din 20 noiembrie, CCIRB a revenit la sistemul anterior, si anume depunerea cererii la dispecerat, urmand ca angajatii Biroului Unic sa se ocupe de obtinerea autorizatiilor. Astfel, dupa depunerea actelor, solicitantul mai vine la Biroul Unic doar pentru ridicarea certificatului. - Am citit in ziare anunturi de genul: "Infiintare, modificare firme, preschimbare certificate inmatriculare, cod fiscal, autorizatii, 1 milion lei". Se lasa comerciantii pe mana acestor "consilieri" de la mica publicitate? - Din lipsa de timp sau din comoditate, foarte multi comercianti au decis sa apeleze la acesti consilieri. Unii au cazut prada unor impostori, care au profitat de graba si de lipsa lor de informare si i-au stors de bani in schimbul unor servicii ce lasa de dorit. Indicat ar fi ca, in cazul in care totusi apeleaza la consilieri, comerciantii sa-i aleaga cu discernamant. Pentru a evita situatiile neplacute, comerciantii pot apela la oficiile Biroului Unic de informatie gratuita sau pot obtine consultanta contra cost, preturile fiind mult mai reduse decat cele practicate de "specialisti". - Ce se poate face ca lucrurile sa mearga mai bine la Biroul Unic? - Noi vom continua sa imbunatatim activitatea Biroului Unic. Luand exemplul tarilor cu traditie in domeniu, ar fi indicat ca forurile legislative sa simplifice si mai mult procedura de inregistrare/autorizare. O solutie ar fi, dupa parerea mea, instituirea posibilitatii acordarii rapide a autorizatiilor de functionare pe baza declaratiilor solicitantilor pe propria raspundere, urmate de controale la sange la firme. In momentul transformarii OUG 76/2001 in lege, Parlamentul ar trebui sa tina cont de experienta acumulata de CCIRB in administrarea Biroului Unic. - Va multumesc. Vom reveni.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: