Compania de drumuri: Proiectele de investiţii beneficiază de finanţare de 3 miliarde lei în 2020

Compania de drumuri: Proiectele de investiţii beneficiază de finanţare de 3 miliarde lei în 2020

CNAIR susţine că finanţările alocate în acest an asigură decontarea tuturor lucrărilor

Proiectele de investiţii derulate de CNAIR beneficiază de o finanţare de 3 miliarde lei în anul 2020, anunţă compania de drumuri, în contextul în care mai multe voci publice au afirmat că multe dintre marile proiecte sunt subfinanţate în buget.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Sumele individuale alocate fiecărui proiect de investiţii derulat de CNAIR sunt sume estimate pentru anul 2020. Aceste sume diferă de necesarul comunicat de antreprenori, de regulă supraestimat, deoarece decontarea lucrărilor se va efectua după realocarea bugetară şi în funcţie de ritmul real al lucrărilor în teren. Sumele de care dispune CNAIR în anul 2020 pentru obiectivele de investiţii, de aproximativ 3 miliarde lei, vor asigura prin redistribuire, decontarea tuturor lucrărilor din acest an”, anunţă, într-un comunicat de presă, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Astfel, în condiţiile prevederilor Legii nr. 500/2002 cu modificările şi completările ulterioare, în cursul întregului în, ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite bugetare între titlurile, articolele şi alineatele de cheltuieli din cadrul aceluaşi capitol sau de la alte capitole pentru asigurarea fondurilor necesare la titlul 58 „Proiecte cu finaţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, pentru finaţarea proiectelor aflate în implementare sau proiecte noi finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, cu încadrarea în nivelul total al fondurilor aprobate.

De asemenea, pe parcursul întregului an, ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite de angajament neutilizate în cadrul titlului 58 „Proiecte cu finaţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, cu încadrarea la nivelul total al fondurilor aprobate, pentru asigurarea finaţării proiectelor aflate în implementare.

CNAIR menţionează că la nivelul anului 2019 a asigurat finanţarea necesară proiectelor care s-au derulat conform graficului contractual de lucrări. De altfel, CNAIR, ca beneficiar al lucrărilor, a achitat întotdeauna valoarea acestora, respectând termenele scadente, mai spun reprezentanţii instituţiei.

Asociaţie: Proiecte importante subfinanţate

Specialiştii de la Asociaţia Pro Infrastructura au afirmat că o serie de proiecte importante de infrastructură aflate în derulare sunt subfinanţate.

Un prim exemplu oferit de Pro Infrastructura este centura oraşului Bacău, un proiect de aproximativ 800 de milioane de lei cu TVA.  Lucrările la acest proiect au început în martie 2019 şi au avansat pe parcursul anului foarte bine, fiind utilizaţi aproximativ 250 de milioane de lei. Estimările asociaţiei indică un necesar de 350-400 de milioane de lei în 2020. Alocarea Guvernului Orban: 64 de milioane.

Comparativ, construcţia Centurii Târgu Mureş, aflată într-o licitaţie suspendată de 3 luni, fără oferte depuse, cu şanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare.

Un alt proiect drastic subfinanţat este Autostrada Sebeş-Turda. Chiar dacă avansul în 2019 nu a fost cel scontat, au fost consumate 183 de milioane de lei. Alocarea pentru 2020 este de doar 56 de milioane, mult sub o estimare realistă de aproximativ 200 de milioane.

Drumul Expres Craiova-Piteşti (cele 3 loturi aflate în construcţie în valoare de peste 2 miliarde de lei cu TVA) au o alocare modică de 96 de milioane de lei, deşi premierul Orban a spus că în 2 ani se finalizează lucrările –  ”o promisiune fantezistă”, în opinia asociaţiei.

Podul peste Dunăre de la Brăila, o investiţie de peste 2 miliarde de lei, care a atras în 2019 peste 500 de milioane, are o alocare de doar 97 de milioane de lei în 2020.

Alte proiecte subfinanţate în 2020: A3 Autostrada Transilvania şi A3 Râşnov-Cristian, centurile Satu Mare, Timişoara, Rădăuţi, reabilitarea DN76, realizarea studiilor pentru Autostrada Timişoara-Moraviţa, realizarea studiilor pentru modernizarea căilor ferate Bucureşti-Giurgiu şi Cluj Napoca-Oradea sau dublarea căii ferate între Mogoşoaia şi Baloteşti.

Premierul Ludovic Orban a precizat în Parlament, la momentul asumării răspunderii pentru legea Bugetului de stat 2020, că guvernul priveşte investiţiile ca prioritare şi că între amendamentele acceptate la buget se numără suplimentarea sumelor alocate proiectelor de infrastructură, amintind de autostrăzile Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni sau Comarnic-Braşov, dar şi pentru întreţinerea drumurilor naţionale.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: