CFR Marfa arata ce se mai misca intr-o economie cu blocaj financiar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creste transportul de produse finite. Creante de 1.500 miliarde lei, datorii de 1.400 de miliarde

Stabilita la sfarsitul lunii august, externalizarea unor unitati din Compania CFR Marfa devine efectiva incepand de maine, 1 decembrie. Este vorba de Filiala de reparatii locomotive, Filiala de reparatii vagoane si Baza de aprovizionare Chitila. Acestea vor deveni societati independente, care vor lucra pe baza de contract cu societatea-mama. Cele trei societati vor "pleca" cu aproximativ 10% din cei 38.200 angajati ai CFR Marfa. Prin aceasta externalizare, CFR Marfa isi pastreaza doar activitatea de baza, respectiv operator comercial de transport feroviar marfa - spune directorul general adjunct, Ioan Haer. Compania anunta ca va incheia anul 2001 cu un usor profit, care se va incadra in tinta stabilita de 180 miliarde de lei. Dupa noua luni, se inregistra un profit de 120 miliarde, ceea ce este aproape nesemnificativ pentru o societate care, lunar, poate ajunge la o cifra de afaceri de 1.000 miliarde lei. Compania incaseaza insa, efectiv, doar o parte din acesti bani. Atunci cand nu obtine compensari, primeste promisiuni de plata de la marii clienti, in special regiile: dupa noua luni, CFR Marfa avea de incasat de la datornici 1.500 miliarde de lei. Efectul acestei situatii nu este greu de intuit: compania avea, la sfarsitul lunii septembrie, datorii catre furnizori de 1.400 miliarde. Este insa firesc pentru un asemenea operator (care reprezinta 43% din transportul romanesc de marfa) sa reflecte situatia de blocaj financiar a economiei. Asa cum, de altfel, CFR Marfa spune si cum se misca economia. In acest caz, cresterea volumului de marfuri transportate este ceva mai vizibila: in medie cu 2,5% pe primele 10 luni din 2001 fata de aceeasi perioada din 2000, iar la sfarsitul anului cresterea ar putea ajunge pana la 3%. Aportul principal il au laminatele si materiile prime precum minereu (+19%) si carbune (+11%). La produsele petroliere s-a inregistrat un recul (-13%). Produsele chimice au "mers" mai bine (+3,7%), de asemenea, crestere s-a inregistrat la materiale de constructie si, pentru prima data in ultimii ani, chiar la bunuri de folosinta indelungata. Pe ansamblu, este imbucuratoare cresterea volumului de produse finite. Atat timp cat se transporta, inseamna ca acele produse nu zac sub forma de stocuri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite