
Linia ferată directă spre Bulgaria, cea mai veche din România, care este închisă de mai bine de 15 ani din cauza prăbuşirii podului de la Grădiştea, va fi reabilitată. Guvernul a semnat vineri contractul de modernizare cu firma austriacă PORR Construct.
„Am fost ministrul al Transporturilor în 18
luni în perioada 2007-2008, am încercat să rezolv această ruşine pentru noi, şi
anume aceea de a nu avea un pod care să traverseze râul Argeş. Şi după ce am
plecat, din păcate nu s-a făcut nimic. Practic acest contract care cuprinde podul
de la Grădiştea este extrem de important. Calea ferată Giurgiu-Bucureşti este
cea mai veche cale ferată construită în România. De 15 ani de zile această cale
ferată practic este scoasă din uz din cauza podului de la Grădiştea”, a
declarat premierul Ludovic Orban, la evenimentul de semnare a contractului
pentru modernizarea liniei de cale ferată.
Cine va
reabilita linia ferată
Firma austriacă PORR Construct a câştigat
licitaţia derulată de către Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA pentru
modernizarea liniei CF Bucureşti Nord - Jilava - Giurgiu - Nord Frontieră (Lot
1). Compania a fost singura care a depus ofertă pentru această investiţie.
„Un pas decisiv pentru ştergerea unei ruşini
naţionale în domeniul feroviar. După mai bine de 15 ani de la momentul la care
podul de la Grădiştea s-a prăbuşit, contractul de reconstrucţie a noului pod
pentru redeschiderea circulaţiei pe linia de calea ferată Bucureşti-Giurgiu, în
dreptul localităţii Grădiştea, a fost deblocat. A fost stabilită oferta
câştigătoare la licitaţia pentru modernizarea liniei CF Bucureşti Nord - Jilava
- Giurgiu - Nord Frontieră (Lot 1)”, a transmis recent secretarul de stat în
Ministerul Transporturilor Ionel Scrioşteanu.
Cât va
costa
Modernizarea liniei ferate directe spre
Bulgaria este considerată lucrare de utilitate publică de interes naţional şi
va costa 655,18 milioane lei, cu TVA, sau 472.049.303, 77 lei fără TVA.
Obiectivul prevede proiectarea şi execuţia lucrărilor de modernizare, în conformitate cu legislaţia şi reglementările tehnice în vigoare, pe linia de cale ferată dintre staţiile Vidra şi Comana (inclusiv staţia Comana), de la km 18+180 (capătul Y al staţiei Vidra), până la km 30+200 (capătul Y al staţiei Comana), un traseu în lungime de 12,02 km cu 6 lucrări de artă (4 poduri şi 2 viaducte):
- pod CF km 23+607 peste râul Argeş, între Haltele Vidra şi Grădiştea
- pod km 18+265 peste râul Sabar. Noul tablier va avea deschiderea de 45 m.
- pod km 18+402 peste râul Sabar. Noul tablier va avea deschiderea de 45 m
- pod km 28+375 peste râul Neajlov. Noul tablier va avea deschiderea de 70 m.
- viaducte de acces, de la km 23+201, până la km 24+554
Proiectarea va dura 6 luni, iar execuţia lucrărilor 24 de luni de la emiterea ordinului de începere.
Finanţarea obiectivului de investiţii se va face
din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, din veniturile
proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR, precum şi alte surse.
Epopeea celei mai
vechi linii ferate din România
Pe scurt, linia
Bucureşti-Giurgiu, cea mai veche cale ferată din România şi legătura Capitalei
cu Sofia, stă închisă de 15 ani pentru că vechiul pod (din 1867) de la
Grădiştea peste Râul Argeş a fost luat de ape.
Lângă acesta este unul
„nou”, din 1989, doar pe jumătate construit, supraînălţat, care trebuia să
înlocuiască vechea trecere odată cu finalizarea Canalului
Dunăre-Argeş-Bucureşti. Nici canalul, nici podul nu au fost însă terminate
vreodată.
Drept urmare, CFR
Infrastructură a decis să demoleze complet ambele poduri şi să facă un al
treilea, de 1,13 km, atrăgea atenţia, la începutul anului trecut, Asociaţia Pro
Infrastructură. Motivul unui pod atât de lung ar fi ca să încapă navele de pe
Canalul Dunăre-Bucureşti. „Deci s-a decis execuţia unui pod lângă un pod de
lângă un alt pod care ar trece peste un canal inexistent care, cel mai
probabil, nu va fi gata niciodată”, spun reprezentanţii Asociaţiei.
Drumul
Bucureşti-Giurgiu, prin Videle
În prezent, un călător
care vrea să ajungă din Bucureşti în Giurgiu sau invers trebuie să ocolească
prin Videle. În loc să parcurgă 74 de kilometri, călătorii fac, prin varianta
ocolitoare, 118 km. Şi timpul călătoriei este mare: în loc de o oră, ei fac
chiar şi trei ore.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: