Ce fac producătorii de bunuri de larg consum pentru a supravieţui

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Schimbările din mediul economic din ultimii ani îi determină pe producătorii de bunuri de larg consum să abordeze transformări radicale şi chiar răsturnări ale contextului de business, ceea ce atrage după sine oportunităţi uriaşe, dar şi riscuri pe măsură, reiese dintr-un studiu realizat de Ernst & Young.

Trei sferturi dintre cei 285 de executivi din întreaga lume chestionaţi de Ernst & Young, care conduc firme ce produc bunuri de larg consum, au spus că trebuie să facă schimbări majore pentru a-şi menţine marjele actuale.

Două treimi din companiile care au participat la studiu au declarat că resimt presiunea din piaţă pentru a-şi regândi modelul operaţional.

„În următorii cinci ani, creşterea costurilor şi deficitul de resurse vor exercita presiuni imense asupra modelelor operaţionale din industria produselor de larg consum, putând duce chiar la prăbuşirea unora dintre ele. Şefii de organizaţii chestionaţi în cadrul studiului au clasat pe prima poziţie riscul implicat de creşterea preţului la materiile prime şi accesul tot mai dificil la acestea. Ameninţările care exercită presiuni pe modele lor operaţionale vor obliga companiile să-şi regândească radical lanţul logistic pentru a-şi asigura sau păstra accesul la resursele cheie", se mai arată în raport.

Regândirea opţiunilor strategice

Decizia privind cum şi unde să intri în competiţie şi unde să-ţi concentrezi mai mult eforturile pentru a crea mai multă valoare devine tot mai dificil de luat. Cei chestionaţi în cadrul studiului au spus că produsele noi şi inovaţiile au cel mai mare potenţial de a crea plus vlaoare. Însă, ei au menţionat, de asemenea, că investiţiile în pieţele emergente şi dezvoltarea de noi canale se situează printre principalele lor priorităţi.

Stabilirea ariilor de business unde e nevoie de localizare şi unde de centralizare a devenit o opţiune crucială pentru liderii de business din această industrie. Însă, pentru multe din companiile din sector, acest punct a rămas pe mai departe o mare provocare. Doar 16% dintre respondenţi au spus că organizaţiile lor sunt capabile să menţină un echilibru optim între controlul global şi spiritul antreprenorial local, în timp ce peste un sfert au admis că stau foarte prost la acest capitol.

Realinierea lanţului de valori

Companiile vor trebui să se concentreze pe o cât mai bună definire a modului cum îşi poziţionează mărcile, însă vor fi nevoite să se deschidă şi către integrarea reacţiilor venite de la consumator. Canalele social media au un impact tot mai mare în industria bunurilor de larg consum. Doar jumătate dintre respondenţi au acceptat ideea că acest aspect schimbă relaţia tradiţională dintre producătorul de bunuri şi consumator.

Lanţul de valori trebuie să fie suficient de rigid pentru a rezista la şocuri, însă şi suficient de maleabil pentru a putea răspunde unor schimbări bruşte sau neaşteptate. Cu marjele aflate sub presiune, companiile vor trebui, de asemenea, să se asigure că lanţul de generare a valorii adăugate funcţionează eficient.

Cei chestionaţi în cadrul studiului au recunoscut că au nevoie să-şi îmbunătăţească managementul lanţului de creare a valorii adăugate. Aproape două treimi dintre ei au admis că rutele de punere pe piaţă au devenit mai complexe, însă doar 26% au spus că sunt foarte buni în crearea unui lanţ logistic eficient şi agil.

Creşterea costurilor şi deficitul de resurse complică şi mai mult lucrurile. Extinderea bunăstării în pieţele emergente va genera o cerere semnificativ sporită de petrol, apă şi alte utilităţi. Pe măsură ce această cerere creşte, vor creşte şi preţurile multor bunuri şi utilităţi, ceea ce va accentua competiţia pentru resursele disponibile şi va pune o şi mai mare presiune pe marje.

Execuţie eficientizată la maximum pentru a capta valoarea

Îmbunătăţirea marjelor este o prioritate pentru management. Aproape trei sferturi dintre cei chestionaţi au admis că e nevoie de schimbări majore pentru a putea menţine marjele la nivelul actual. Mai mult, aproape jumătate dintre lideri au recunoscut că îşi alocă peste 25% din timp pentru acest subiect. Întrebaţi ce activităţi sau investiţii consideră ei că ar duce la îmbunătăţirea marjelor în cadrul companiilor lor, respondenţii au menţionat pe primul loc programele de creştere a eficienţei şi a productivităţii (în figura de mai jos). Ei admit, însă, că pot fi obţinute câştiguri şi din colaborări în cadrul lanţului logistic care să elimine pierderile, din simplificarea operaţiunilor şi din lansarea unor produse noi cu marje mai bune.

Dintre toate barierele ce pot împiedica o bună execuţie, valoarea angajaţilor e considerată, de departe, punctul cel mai critic. Fără oamenii potriviţi care să poată implementa programele strategice pentru care s-a optat, obiectivele vizate de companii vor fi imposibil de îndeplinit. În pofida importanţei talentului pentru o execuţie de succes a strategiei, acest capitol reprezintă încă un punct nevralgic pentru multe companii. Doar 20% dintre cei chestionaţi au afirmat că sunt foarte buni în a atrage angajaţi valoroşi şi în a optimiza folosirea resurselor umane.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite