Care sunt avantajele şi dezavantajele schimbării furnizorului de energie electrică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La 6 luni de când piaţa energiei electrice a fost complet liberalizată şi mai bine de 18 luni de când a fost demarată procedura de eliminare a tarifelor reglementate, tot mai mulţi cetăţeni aleg să-şi schimbe furnizorul, încheind contracte noi, pe piaţa liberă.

Numărul consumatorilor casnici de electricitate care părăsesc piaţa reglementată şi încheie contracte noi pe piaţa liberă a atins deja 17% din total, ajungând la aproape 1,2 milioane de consumatori, potrivit datelor Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), citate de Agerpres.

Concret, numărul casnicilor care acum activează în piaţa liberă a ajuns la 1.189.528, din totalul de 8.869.569 de consumatori de energie, din care 8,5 milioane de casnici şi 342.727 de noncasnici (industriali).

De cele mai multe ori, motivul „mutării” de pe piaţa reglementată pe cea liberă este preţul energiei electrice, care este mai mic datorită concurenţei. 

Cei care şi-au schimbat furnizorii pot plăti mai mult după 1 – 2 ani

Chiar dacă, deocamdată, clienţii care şi-au schimbat furnizorii de energie electrică pot sta liniştiţi, având în vedere că în contract este precizat clar preţul la care vor plăti facturile, lucrurile se pot schimba în rău după ce perioada contractuală va expira.

Concret, în dorinţa de a atrage cât mai mulţi clienţi, furnizorii de energie au scăzut tarifele şi au încheiat cu consumatorii contracte de furnizare a energiei electrice pe o perioadă de 1 sau 2 ani.

Astfel, indiferent de preţul la care furnizorii vor cumpăra energie electrică de pe OPCOM, consumatorii vor plăti la preţul contractual. După expirarea perioadei pentru care a fost încheiat contractul, furnizorii vor putea însă majora preţul pentru a-şi acoperi pierderile din perioada contractuală.

Acesta este momentul în care clienţii care şi-au schimbat furnizorii pot consulta ofertele celorlalţi pentru a vedea care sunt cei care au preţuri mai avantajoase.

Perioada contractuală îl obligă doar pe furnizor să asigure cantitatea de energie contractată la preţul fix din contract pe respectiva perioadă.

Çe riscuri îşi asumă consumatorii de pe piaţa reglementată

Cei care au rămas fideli vechilor furnizori, neîncheind noi contracte, vor achita facturile la un preţ care depinde în totalitate de cel la care furnizorii cumpără electricitate de pe bursa de energie OPCOM.

Concret, aceştia vor fi facturaţi la un preţ care, în mod normal, nu poate depăşi cu mai mult de 8% media preţului de achiziţie a energiei electrice de pe pieţele la termen OPCOM în trimestrul anterior. 

Altfel spus, în lunile în care furnizorii vor plăti preţuri mai mari de achiziţie a energiei de pe bursă (piaţa pentru ziua următoare – PZU a OPCOM), iar diferenţa dintre acest preţ şi cel de pe celelalte pieţe este mai mare de 10%, tariful va putea fi majorat astfel încât să acopere cheltuiala furnizorului. Adică, în lunile de iarnă, clienţii pot plăti preţuri mai mici pentru energia electrică, având în vedere că raportarea se face la trimetrul anterior, când preţurile de pe OPCOM sunt mai mici, dar vor plăti mai mult din primăvară, când raportarea se face la preţurile mai mari de pe OPCOM (justificate de consumul în creştere, aşa cum s-a întâmplat în iarna trecută).

ANRE pune la dispoziţia consumatorilor un comparator de preţuri

Pe site-ul ANRE există un comparator de preţuri care cuprinde 20 de oferte de livrare a electricităţii la tarife mai mici decât cele ale furnizorului tradiţional (numit furnizor de ultimă instanţă - FUI). Comparatorul furnizează însă doar date privind preţul energiei, nu şi tarifele conexe cum ar fi contribuţia de cogenerare, certificatele verzi, acciza, TVA şi uneori tariful de rezervare pe zi, care sunt integrate în factura finală. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite