Şoferii vor suporta o parte din daune, chiar dacă au poliţă CASCO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru a nu mai avea pierderi, asigurătorii intenţionează să scumpească poliţele pentru segmentul auto În condiţiile creşterii daunei medii pe segmentul auto, de la 350 de euro în

Pentru a nu mai avea pierderi, asigurătorii intenţionează să scumpească poliţele pentru segmentul auto

În condiţiile creşterii daunei medii pe segmentul auto, de la 350 de euro în 2002 la 550 de euro în 2005, societăţile de asigurări din România îşi propun noi strategii pentru a nu mai ieşi în pagubă.

"Competiţia de pe piaţa românească a asigurărilor auto a dus la ignorarea normelor de prudenţialitate şi folosirea unor tarife foarte mici şi, prin urmare, asigurătorii au adus anul trecut bani pentru a menţine marja de solvabilitate", a declarat Cristian Constantinescu, preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR).

Aportul de capital provenit din asigurările auto a fost anul trecut de 130 milioane de euro, la nivelul întregii pieţe. "Circa 90% a fost folosit pentru menţinerea marjelor de solvabilitate şi acoperirea pierderilor din anii anteriori, şi nu pentru dezvoltare", a mai spus Constantinescu.

Firmele de asigurări sunt tentate să ceară cât mai puţin pe asigurările auto, ceea ce duce la scăderea profitului şi înăsprirea competiţiei pe piaţă, consideră specialiştii din domeniu. În plus, majoritatea companiilor româneşti acceptă să vândă poliţe fără franşiză (n.r - partea din daună care rămâne în sarcina asiguratului şi nu se despăgubeşte de către societatea de asigurare).

Franşiza poate fi în sumă fixă sau în cotă procentuală şi nu depăşeşte de obicei 0,5-1% din suma asigurată. Prin obligativitatea acceptării unui contract de franşiză, asigurătorii încearcă, în fapt, să responsabilizeze mai mult şoferul, care va suporta astfel costurile pentru zgârieturi ori alte accidente uşoare ale maşinii, chiar dacă are încheiat Casco. Exemplele arată că o franşiză de 200 de euro înseamnă cu 15% mai puţine dosare de daune. "Companiile de asigurări vor trebui să înceapă să lucreze cu franşiză, pentru că altfel se vor scumpi toate asigurările auto", a declarat pentru Adevărul Romeo Jantea, consultant la Jantea Profesional.

Majoritatea companiior româneşti acceptă să vândă poliţe fără a cere asiguratului să acopere o parte din daune, însă introducerea unei franşize de 150 euro ar reduce cu 14% numărul anual de daune denunţate, a spus Ion Moise, şef serviciu lichidări daune auto de la Generali.

Ţările din jurul României, care şi-au schimbat maniera de lichidare a daunelor, ajung la o daună medie de 1.100 euro în Slovenia şi de peste 1.600 euro în Ungaria. "Vă garantez eu că în doi-trei ani suntem şi noi la 1.200 euro cu dauna medie", a mai spus Moise. De asemenea, frecvenţa de apariţie a daunelor RCA (Asigurarea de Răspundere Civilă obligatorie) este de 8,2%, însă aceasta va creşte, cu siguranţă, în perioada următoare.

Comparativ cu celelalte ţări ale Uniunii Europene, unde rata daunei este în scădere, în România aceasta este în creştere. În Europa, practica arată că există franşiză deductibilă suportată de asigurat.

Companiile nu fac profit din asigurările auto

Pe o piaţă care generează două treimi din volumul afacerilor de asigurări generale în România, companiile de profil înregistrează pierderi din cauza tarifelor mici şi nejustificate. Competiţia pe piaţa produselor, precum răspunderea civilă auto (RCA) sau CASCO a dus la scăderea continuă a profitului. Asigurările auto generează peste două treimi din primele brute subscrise pe segmentul de asigurări generale. Poliţele CASCO reprezintă 38-39% din total venituri din asigurări generale, iar RCA reprezintă 28-29%.

Conform estimărilor UNSAR, peste 80% din indemnizaţiile plătite anual de asigurători (pe segmentul non-life) reprezintă obligaţii asumate prin contracte de asigurări auto. Portofoliul auto este cel mai costisitor din punct de vedere al administrării. La capitolul RCA, numărul proceselor de daune a crescut de la 150.000, în 2003, la peste 300.000, în 2006. De asemenea, pe segmentul CASCO, nivelul daunei medii s-a dublat faţă de 2002.

Pierderile segmentului s-au accentuat în ultimii ani, de la 13 milioane de euro, în 2004, la peste 34 milioane de euro, în 2005.

Piaţa asigurărilor auto are o valoare estimată la peste un miliard de euro în 2007 şi indemnizaţiile plătite în acest sector reprezintă peste 80% din totalul celor de pe segmentul asigurărilor generale. În plus, daunalitatea creşte mai rapid decât piaţa. Pe segmentul RCA, daunalitatea a crescut cu 34%, iar la CASCO cu 41%.

CASCO şi RCA în cifre:

- Ponderea primelor brute subscrise pentru poliţe auto a fost anul trecut de circa 70% din totalul pieţei

- Volumul total al primelor brute subscrise a fost în 2006 de 1,6 miliarde de euro, în creştere cu 33%, potrivit datelor CSA. UNSAR a estimat în luna februarie că piaţa a trecut pe pierderi anul trecut, de la un profit de circa 1% din cifra de afaceri în 2005.

- În categoria asigurărilor generale, care au însumat 1,3 miliarde de euro, o pondere de 32% au deţinut-o poliţele obligatorii de Răspundere Civilă Auto (RCA), iar cele CASCO au reprezentat 44%.

- Pe segmentul RCA conduce Asirom, cu o cotă de piaţă de 22%, urmată de Omniasig - 12%, Astra - 11%, BCR Asigurări 9% şi Allianz Ţiriac - 8%.

- CSA a estimat, pentru acest an, o creştere a pieţei asigurărilor la peste două miliarde de euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite