Cererea de adezivi, cu 30% mai mică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Declinul segmentului rezidenţial nou a influenţat semnificativ piaţa. Adezivii pentru plăci ceramice au înregistrat vânzări mult diminuate, la fel şi mortarele destinate lucrărilor de pe şantiere.

Principalele companii producătoare din piaţa de profil anunţă că în acest an vor reuşi să menţină cifrele de afaceri la niveluri similare celor înregistrate anul trecut.

În acelaşi timp, jucătorii din piaţă estimează că anul acesta cererea s-a diminuat cu 30%. Motivul pentru care acest fenomen nu a lovit din plin producătorii mari ţine de politicile adoptate de aceştia pentru a contracara efectele crizei. În acelaşi timp, micii producători au fost nevoiţi anul acesta să iasă din scenă.

Apetit pentru produse ieftine

Cererea s-a orientat către produsele mai accesibile ca preţ pe tot parcursul acestui an.

„Din cauza regresului înregistrat de piaţa placărilor ceramice, vânzările de adezivi din aceeastă categorie au preluat acest trend descendent şi au înregistrat scăderi de peste 20% faţă de anul anterior. Situaţia este opusă în cazul adeziviilor din categoria low-cost", declară Augustin Russu, director general Baumix. 

Datele din piaţă arată că românii au consumat cu 30% mai puţini adezivi anul acesta. „Această contracţie înseamnă şi că unii producători au renunţat. Oferta e mare, dar cererea este mai restrânsă", spune Marcel Bărbuţ, proprietar Adeplast.

Diminuarea cererii din piaţă a fost puternic influenţată de sistarea sau încetinirea ritmului de lucru din cadrul principalelor proiecte rezidenţiale.

„Cererea care există în acest moment pe piaţă este setată pe preţ şi mai puţin pe calitate. În perioada următoare, evoluţia acestei pieţe depinde de evoluţia economiei în ansamblu şi de existenţa capitalului sau a finanţărilor", crede Andrei Dumitrescu, director de vânzări şi marketing, divizia Adezivi Henkel.

Russu estimează că anul viitor piaţa ar putea atinge uşor nivelul bifat în urmă cu trei ani. Criza a dus în cele din urmă la vânzări mai mici, dar la o mai bună consolidare a poziţiei din piaţă deţinute de marii jucători.

Revenire doar în 2011

„Este greu de estimat momentul în care piaţa va începe să-şi revină, mai ales când vorbim despre un segment care se confruntă cu scăderi majore şi care, din păcate, va continua să scadă şi în 2010", consideră Russu. Şi Bărbuţ crede că 2010 va fi un an mai prost la capitolul vânzări decât cel actual.

Dumitrescu este de părere că vital în evoluţia vânzărilor din 2010 va fi primul trimestru al acestui an. „Contează foarte mult cum va începe 2010. Conform specialiştilor în plăci ceramice, anul viitor va fi unul şi mai greu, ceea ce va determina o scădere a pieţei adezivilor destinaţi placărilor ceramice", afirmă reprezentantul Henkel. Companiile din această piaţă au intervenit cel mai mult la capitolul costuri pentru a nu bifa un regres important al vânzărilor.

„Am investit în retehnologizarea liniilor de producţie, ceea ce ne permite acum să gestionăm costurile şi cantitatea de produse fabricate pentru a acoperi cererea existentă, fără a rămâne cu produse nevândute pe stoc şi fără timpi morţi în procesul de producţie", explică Russu.

Bărbuţ spune că a redus preţurile „brutal, la provocarea concurenţei". După ieftiniri, vânzările au explodat. „Vârful a fost în august, lună în care vânzările au crescut cu 33 % faţă de perioada similară din 2008", afirmă Bărbuţ.

Miză pe marketing

Cei de la Henkel afirmă că s-au concentrat anul acesta pe departamentul de marketing pentru o mai bună promovare a mărcilor proprii.

Magazinele tip Do It Yourself au reprezentat principalele canale de vânzări anul acesta. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite