
Cei care vor să pornească o afacere în România se lovesc de piedici precum mentalitatea şi teama de eşec, iar un antreprenor dedică, în medie, 9,2 ore afacerii lui în fiecare zi, pentru a obţine un venit mediu lunar personal de 917 euro, în medie.
Acestea sunt
concluziile Barometrului Startup-urilor
din România realizat de EY
România, Impact Hub Bucharest şi Startarium.
Educaţia precară,
impredictibilitatea fiscală şi situaţia politică actuală se clasează pe a doua
poziţie în topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor să înceapă
şi să dezvolte o afacere în România, fiind resimţite şi menţionate de 12%
dintre antreprenorii chestionaţi în cadrul studiului.
Comparativ cu
ediţia anterioară, se observă o îmbunătăţire a percepţiei cu privire la
educaţie şi la accesul la finanţare, ceea ce nu înseamnă însă ca aceste aspecte
au fost rezolvate sau îmbunătăţite la nivel naţional. Cu atât mai mult cu cât
România se situează pe ultimul loc printre ţările UE în ultima evaluare PISA
privind ponderea absolvenţilor de studii superioare.
Cea de a treia
ediţie a Barometrului Start-up-urilor din România analizează răspunsurile a 284 de antreprenori privind accesul la
finanţare, zona de reglementare şi impozitare, educaţie şi formare, cultură
antreprenorială şi sprijin coordonat. Din totalul numărului de respondenţi, 82% conduc afaceri cu o vechime mai mică de
trei ani şi 92% au declarat că sunt fondatori/ acţionari în cadrul
companiei. Cele mai multe startup-uri sunt localizate în mediul urban şi activează
în IT&C, comerţ cu amănuntul, servicii pentru afaceri, media şi
publicitate, industria alimentară, educaţie şi altele.
65% au vârsta
cuprinsă între 22-35 de ani, 28% între 35-50 de ani, 4% au sub 21 de ani iar 3%
peste 50 de ani. Chestionarul a fost aplicat în perioada 15 ianuarie – 17
februarie 2019.
În 2019, 74%
dintre respondenţi consideră că antreprenoriatul nu este susţinut de societatea
românească şi că principalul obstacol este teama de eşec, faţă de 60% în ediţia
din 2017.
În dezvoltarea
afacerii lor, principalele piedici cu care se confruntă majoritatea
antreprenorilor de startup sunt lipsa de capital pentru investiţii (45%),
bugetul de promovare limitat (38%), dar şi nevoia de noi clienţi la care nu
ştiu cum să răspundă (34%).
Alte rezultate
ale studiului:
Media venitului mediu lunar personal a scăzut la
917 euro
Faţă de ediţiile
anterioare ale barometrului, se observă o scădere a veniturilor personale ale
antreprenorilor de startup. Dacă în 2017, media lunară a veniturilor generate
de startup depăşea uşor 1.000 euro, în 2019 a scăzut până la 917 euro.
Procentul celor ale căror venituri lunare sunt sub 500 EUR este în creştere
faţă de 2017 cu 15 puncte procentuale.
Peste 9 ore/zi dedicate afacerii
Un antreprenor aflat
la început de drum dedică, în medie, 9,2 ore afacerii lui în fiecare zi, ceea
ce înseamnă că lucrează cu 15% mai mult decât un angajat cu normă întreagă din
România.
Fondurile proprii rămân principala sursă de
finanţare pentru 79% dintre liderii de start-up. Rezultatele studiului arată însă şi o creştere
semnificativă a ponderii finanţărilor de la stat, a fondurilor primite de la
familie şi prieteni, dar şi a celor venite din partea business angels,
comparativ cu ediţia din 2017.
71% dintre antreprenori consideră că fondurile oferite de statul român în cadrul programelor specifice pentru IMM-uri reprezintă forma de finanţare cu cel mai mare impact în susţinerea iniţiativelor de afaceri.
Acest lucru este demonstrat de cele două ediţii ale programului Start–up Nation, care au avut mii de tineri aplicanţi. Fondurile europene reprezintă o a doua sursă importantă de finanţare, afirmă 58% dintre respondenţi. Importanţa creditelor bancare a crescut, comparativ cu ediţia din 2017, ocupând locul al treilea, urmate de investitorii de tip business angels - a patra sursă de finanţare ca impact pe termen lung, cu 27% dintre opţiunile exprimate.
Mediul fiscal şi de reglementare din România s-a deteriorat
în ultimul an pentru antreprenori, consideră 52% dintre respondenţi. Principalele trei măsuri care ar putea
îmbunătăţi acest mediu, în opinia antreprenorilor, vizează scăderea impozitării
muncii, combaterea birocraţiei şi menţinerea stabilităţii mediului fiscal şi de
reglementare.
50% dintre antreprenorii la început de drum îşi
propun să-şi lanseze afacerile pe care le conduc pe noi pieţe geografice. Cea mai menţionată zonă de extindere este
cea regională, Europa, cu 51% dintre răspunsuri, urmată de piaţa americană
(17%). Iar cea mai mare parte a resurselor financiare sunt destinate
promovării.
Elon Musk - antreprenor, CEO Tesla Motors, este cel mai inspiraţional antreprenor străin. Pe locul al doilea se clasează Jeff Bezos - antreprenor american, fondator şi CEO Amazon; urmat de Steve Jobs (Apple) şi Bill Gates (Microsoft). Dintre antreprenorii români, Cristian Oneţiu, co-fondator Life Care, este cel mai menţionat, în aceeaşi măsură cu Marius Ghenea - antreprenor în serie şi business-angel. Se remarcă o schimbare majoră în opţiunile antreprenorilor faţă de acum doi ani, numărul celor care declară că nu au un model a crescut de la 6% la 24%, iar al celor care au ca model un antreprenor român a atins un procent de 21% în 2019, faţă de 14% în 2017.
Mentoratul şi discuţiile cu alţi antreprenori
reprezintă principala sursă de învăţare menţionată de antreprenorii de start-up
(41%). Iar pentru 52%
cele mai utilizate surse de interacţiune şi inspiraţie sunt comunităţile
online.
„Cea de-a treia ediţie a Barometrului Startup-urilor ne oferă dovada solidă că încă ne confruntăm cu obstacole ce ţin de mentalitate şi că ecosistemul progresează mai greu pentru că antreprenorii la început de drum se tem de eşec. Eforturile noastre de a oferi antreprenorilor toate resursele de care au nevoie pentru a creşte sunt dublate, aşadar, de nevoia de a construi o cultură a acceptării eşecului ca pe o lecţie şi a fricii ca pe un stimul. Dacă vom vedea expunerea unor idei noi şi prototiparea lor ca pe o dovadă de curaj, încercarea repetată ca perseverenţă şi asumarea riscurilor ca pe o metodă de a avansa, cred că vom face o schimbare pozitivă de impact şi nu doar în mediul antreprenorial” a declarat Oana Craioveanu, CEO şi Co-fondator Impact Hub Bucharest.
„România
are o şansă fantastică de a-şi dezvolta un avantaj competitiv esenţial, acela
de cultură a inovaţiei, cu precădere în tehnologie. Iar aşteptările sunt mari
de la noua generaţie, dar şi de la guvernanţi, să sprijine acest trend extrem
de pozitiv”, arată Cristian Cârstoiu, Partener, Departamentul de Asistenţă
în Afaceri, EY România.
Rezultatele
complete pot fi vizualizate aici.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: