A apus steaua „regilor asfaltului“: afacerile drumarilor din România s-au surpat în 2014

A apus steaua „regilor asfaltului“: afacerile drumarilor din România s-au surpat în 2014

Scăderea afacerilor drumarilor din România este explicată şi de declinul investiţiilor publice în infrastructură FOTO Adevărul

Supranumiţi cu câţiva ani în urmă „regi ai asfaltului“, constructorii români de drumuri şi autostrăzi au consemnat anul trecut scăderi semnificative ale afacerilor, printre cauze numărându-se scoaterea lor din joc de către consorţiile străine, dar şi reducerea investiţiilor publice în infrastructură.

Aproape toţi constructorii locali de drumuri şi autostrăzi au avut anul trecut afaceri şi profituri în scădere sau chiar au trecut pe pierdere şi au recurs la disponibilizări după ce numărul contractelor semnate cu statul pentru construcţie, întreţinere şi deszăpeziri s-a redus semnificativ. 
 
Pentru unii dintre drumarii României declinul afacerilor a început încă de acum doi-trei ani. Astfel că o parte dintre ei au şi intrat în insolvenţă sau faliment. În plus, o bună parte dintre „regii asfaltului“ au probleme mari cu justiţia pentru că ar fi obţinut contracte cu statul în mod fraudulos. 
 

Delta ACM 93 a pariat pe extinderea în străinătate

Delta ACM 93, firmă deţinută de omul de afaceri Florea Diaconu, a obţinut anul trecut cea mai mare cifră de afaceri dintre toţi aşa-zişii „regi ai asfaltului“, denumire apărută în timpul guvernării Alianţei DA (PNL-PD), atunci când constructorii români au început să fie favorizaţi şi susţinuţi politic. Delta ACM 93 a încheiat anul trecut cu afaceri de 502 milioane de lei, în scădere cu 7,6% faţă de 2013, în timp ce profitul a crescut cu 9%, la 42,5 milioane de lei, potrivit datelor de pe portalul Ministerului Finanţelor. Numărul de angajaţi ai lui Florea Diaconu a scăzut în 2014 cu 166, la sfârşitul anului trecut înregistrând 1.396 de salariaţi. 
 
Delta ACM 93 este una dintre firmele care au mizat în ultimii ani pe extinderea în străinătate, în contextul declinului de pe piaţa locală din anii de criză, reuşind astfel să obţină cea mai mare cifră de afaceri, dar şi profit în creştere. Compania deţinută de Florea Diaconu şi-a adjudecat proiecte în ţări din Africa şi din Orientul Mijlociu şi a decis anul trecut să înfiinţeze subsidiare în Austria şi Germania, prin care să intre în domeniul construcţiei de case pasive. Delta ACM 93 a câştigat un proiect în Irak (în zona kurdă) pentru o intersecţie, a realizat mai multe drumuri în Republica Moldova, străzi şi canalizare în Gabon şi va construi aproape 3.000 de locuinţe în Algeria.   
 

Tancrad, singurul constructor pe plus

Pe locul al doilea în topul constructorilor români de drumuri, în funcţie de cifra de afaceri din 2014, se situează compania Tancrad din Galaţi, deţinută de familia Stăncic. Tancrad este singura companie din rândul marilor drumari locali care a reuşit să-şi sporească afacerile în 2014. A înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 312 milioane de lei, în creştere cu 30% faţă de 2013, în timp ce profitul a crescut cu aproape 6%, la 13,1 milioane de lei. 
 
Presa locală a scris despre Tancrad că este „firma de casă“ a fostului preşedinte al Consiliului Judeţean Galaţi, Eugen Chebac, dar şi a fostului preşedinte al Consiliului Judeţean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, după ce a câştigat în ultimii ani mai multe contracte de reabilitare drumuri şi locuri de joacă sau deszăpeziri. Tancrad este una dintre firmele incluse în vara anului trecut pe lista procurorilor DNA Galaţi în cazul „Bunea Stancu“, în care fostul şef al CJ Brăila, acum în închisoare în dosarul „Mită la PSD“, este judecat pentru fapte de corupţie. Cristian Cătălin Stăncic a fost acuzat anul trecut de procurorii DNA de instigare la abuz în serviciu, dar şi de uz de fals, prejudiciul creat de Tancrad în dosarul „Bunea Stancu“ fiind estimat la 2,45 milioane de lei. 
 

Straco Grup – probleme cu justiţia

Straco Grup, controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpoş şi de Vlad Vameşu, care ocupa în 2013 primul loc în topul afacerilor drumarilor din România, a coborât pe poziţia a treia, după ce afacerile i s-au înjumătăţit în 2014. Straco Grup a avut anul trecut o cifră de afaceri de 304 milioane de lei, în scădere cu 50%, în timp ce profitul i-a scăzut cu aproape 32%, la 597.000 de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor. 
 
Straco Grup şi firma austraică Strabag au lucrat împreună la autostrada Deva-Orăştie, iar la începutul acestui an şi-au adjudecat o mare parte din cele cinci contracte în valoare totală de aproape 1,2 miliarde de lei pentru construcţia autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş.  La sfârşitul lui 2014, doi dintre acţionarii Straco Grup, Alexandru Horpoş şi Vlad Vameşu, au fost arestaţi la domiciliu într-un dosar de evaziune în care este implicat şi constructorul Euro Construct Trading 98, al cărui patron, Dan Besciu, a fost, de asemenea, arestat la domiciliu, apoi pus sub control judiciar.  
 

Umbrărescu face banking şi autostrăzi

Companiile Tehnostrade şi Spedition UMB, ambele controlate de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, ocupă următoarele poziţii în topul „regilor asfaltului“. Tehnostrade a avut în 2014 o cifră de afaceri de 294 de milioane de lei, în scădere cu 13%, iar profitul a scăzut cu 31%, la 30 de milioane de lei. Spedition UMB, care potrivit datelor Finanţelor are acum ca obiect de activitate „transporturi aeriene de pasageri“, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 235 de milioane de lei, la jumătate faţă de 2013, şi un profit mai mic cu 83%, de 14,7 milioane de lei. De altfel, Spedition UMB mai are doar 21 de angajaţi, potrivit datelor Ministerului Finanţelor. Astfel, fiecare angajat al firmei din Bacău a generat anul trecut un profit de 700.000 de lei. 
 
Explicaţia pentru care firma de construcţii are atât de puţini angajaţi, deşi derulează contracte de anvergură în construcţii, este că cea mai mare parte a salariaţilor care lucrează pe şantiere sunt înregistraţi pe cealaltă firmă de construcţii – Tehnostrade, cu 1.000 de angajaţi la sfârşitul lui 2014. Spedition UMB şi Tehnostrade au încasat anul trecut sume însemnate de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţonale (CNADNR) pentru construcţia tronsonului Gilău-Nădăşelu de pe autostrada Transilvania şi pentru modernizarea mai multor segmente de drum naţional. 
 
Dorinel Umbrărescu a afirmat de mai multe ori că-şi va restrânge activitatea din construcţii, după ce nu a mai câştigat în ultimii ani contracte. De altfel, omul de afaceri s-a reorientat spre banking. El a preluat la finele lui 2013 ATE Bank şi a transformat-o în Banca Română de Credite şi Investiţii. 
 

Afaceri înjumătăţite pentru Dan Besciu

Euro Construct Trading 98, companie deţinută de Dan Besciu şi Sorin Vulpescu, foşti parteneri ai lui Dorin Cocoş, şi-a înjumătăţit anul trecut cifra de afaceri, dar şi profitul – până la 237 milioane de lei, respectiv 12 milioane de lei. Dan Besciu, aflat sub control judiciar, a fost reţinut la sfârşitul anului trecut într-un dosar de evaziune, spălare de bani şi delapidare, cu un prejudiciu de peste 30 de milioane de lei. Acesta ar fi încasat bani publici pentru realizarea de drumuri, însă lucrările nu erau realizate.  
 
Afaceri de peste 100 de milioane de lei au mai obţinut anul trecut şi Tel Drum, companie controlată de foşti colegi de facultate ai lui Liviu Dragnea - 158 de milioane de lei (scădere cu 14%), Tehnologica Radion (în insolvenţă din septembrie 2014), deţinută de Theodor Berna (trimis în judecată pentru evaziune fiscală, acum pus sub control judiciar.) – 129 milioane de lei (-64%) şi de Vectra Service (în insolvenţă), al cărei proprietar este Marcel Butuza – 109 milioane de lei. 
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările