Marina Constantinescu, selecţionerul FNT: „Pentru mine FNT este o poveste umană”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marina Constanescu, selecţioner la Festivalului Naţional de Teatru
Marina Constanescu, selecţioner la Festivalului Naţional de Teatru

Selecţionerul Festivalului Naţional de Teatru, Marina Constantinescu, a fost în studioul Adevărul Live, pentru a face bilanţul Festivalului Naţional de Teatru (FNT), care s-a încheiat aseară la Craiova, după zece zile, cu spectacoul 'Rinocerii" de Robert Wilson.

 

„Vreau să vă mulţumesc din suflet pentru acest parteneriat, ne-aţi fost însoţitori pe acest drum, aţi apropiat lumea de teatru altfel, aţi avut pentru prima dată în România transmisiuni live şi vă mulţumim”, a spus Marina Constantinescu, în studioul Adevărul Live.

„Trăim vremuri complicate. Cultura e o investiţie solidă, dar foarte puţini mai pot vedea asta. În acest fel se poate arăta că tulburările acre se iscă pe marginea unor evenimente precum cele politice nu ştiu ce lasă în urmă. Dar cultura e singura care rămâne. Educaţia e importantă. Eu cred că noi am schimbat ceva”, a mai spus selecţionerul FNT 2014.

Eu m-am întors după şase ani la conducerea FNT, lumea s-a schimbat foarte mult, teatrul nu mai e de un singur fel, teatrul e dinamic, variatatea formelor de spectacol e foarte mare. Noi nu putem să stăm pe loc. Teatrul face parte din viaţa mea, din destinul meu, în fiecare zi. Dacă ar fi să renunţ la mlute lucruri pe lume asta aş putea renunţa la diverse, dar nu la teatru şi la scris, a mărturisit Marina Constantinescu. Din martie, de când am preluat festivalul, am fost într-un fel de transă. În spatele meu a fost o echipă. Pentru mine acest festival înseamnă o poveste umană.

Acum urmează să strângem totul, bannere, şevalete, şi se face cu lacrimi... Am redescoperit însoţirea mea cu Aura Corbeanu, un om care şi-a croit un drum în breasla noastră. Am construit un eveniment fabulos, fără să ne dăm seama că o facem. Au fost drumuri grele, noaptea, cu trenul prin ţară. De fapt, povestea teatrului e o insulă. Insula lui Prospero...


FOTO Eduard Enea 

image

Sunt foarte fericită pentru că pe insula lui Prospero am locuit mai mult de zece zile mpreună cu spectatori, cu oameni care au nevoie de valoare.

Eu am regăsit şi un public pe care-l cunosc, dar am descoperit şi un public nou, plătitor de bilet. Şi m-am bucurat să văd în sălile de teatru această deschidere. Am fost în sălile de teatru, m-am strecurat să văd cum se dă tonul unui spectacol.

Am urmărit să se vadă fenomenul viu al teatrului, deschiderea, complexitatea, de la spectacole foarte mici, din companii private, care-şi susţin cu o mare forţă proiectele doar cu credinţa în meserie. Probabil că doar aplauzele să fie fericirea lor, explică Marina Constantinescu felul cum a făcut selecţia FNT.

Am urmărit ca regizorii noştri importanţi să fie prezenţi cu ceea ce îi reprezintă în acest moment din punct de vedere al demersului lor estetic. Şi am încercat să deschid teatrul spre public. Pentru că publicul aşteaptă o reverenţă din partea specialiştilor. ŞI ei au încredere în noi. Am avut emoţii la unele spectacole şi ceel mai mari emoţii sunt când ieşi cu ei în foaier şi le asculţi comentariile.

E foarte greu să creezi un public pentru musical, a spus selecţionerul FNT, încercând să sexplice de ce a ales să producă un musical pentru FNT. S-a creat acolo o legătură afectivă minunată, o solidaritate mai rară în teatru. u am mers pe mâna lor şi ei pe mâna noastră. Noi ne gândeam cum să nu-i dezamăgim, ei cum să nu ne dezamăgească. Noi nu ne oprim aici, mai avem spectacole în noiembrie, am primit telefoane de la actori din toate generaţiile, care susţin proiectul.

Noi am încercat să scoatem cât mai multe bilete la vânzare, care s-au vândut ca pâinea caldă.

Eu am văzut „Donka” la Festivalul de la Bogota... Acolo teatrul românesc e foarte cunoscut. E un spectacol însă care nu e neapărat doar pentru un public specialist în Cehov. Dar tot ce e acolo mie mi-au creat atunci, foarte departe de ţară, un fel de ancoră a mea către Europa mea. Şi m-am gândit că acest spectacol ar face bine publicului de aici. I-am scris lui Finzi Pasca, convinsă că nu vor putea veni aşa din scurt. Şi uite că au spus da...

Festivalul ăsta mi-a dat sentimentul că pot să trăiesc într-o Românie normală. Cu un tip de sensibilitate, cu un grad de cultură, de care putem ţine cont...

Licitaţia de la Artmark, împreună cu profesioniştii de acolo, a fost o încercare de a face un pas unii spre alţii. Teatrul Bulandra ne-a dat costumul Oanei Pellea, al Marianei Mihuţ... A fost greu şi ideea a fost „dăruind vei dobândi”.

Noi nu avem voie să-i uităm pe marii actori, la noi se face doar o vâlvă isterică atunci când dispar, câteva zile, câteva ore... Eu cred că nu avem voie să facem asta.

Ştind cine suntem putem mult mai clar să ştim unde mergem, a mai spus Marina Constantinescu.

Să învăţăm să ne respectăm şi să ne preţuim unii pe alţii, a încheiat Marina Constantinescu dialogul din studioul Adevărul Live.

image

Spectacolul „Rinocerii”, pus în scenă la Craiova de unul dintre cei mai importanţi regizori ai lumii, a închis cea de-a 24-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru.

Iată o sinteză în cifre a Festivalului Naţional de Teatru 2014:

-      44 spectacole;

-      83 de reprezentaţii;

-      26 spectacole din Bucureşti;

-      17 spectacole din ţară;

-      1 spectacol din străinătate: „Donka, o scrisoare către Cehov”, creaţie semnată Daniele Finzi Pasca – Elveţia;

-      13 spectacole în cadrul secţiunii MAEŞTRI;

-      1 producţie a FNT: West Side Story. Un spectacol de Răzvan Mazilu, costumele: Doina Levintza. Cu participarea extraordinară a Orchestrei Naţionale de Tineret. Direcţia muzicală: Gabriel Bebeşelea;

-      1 spectacol colaj – producţie care îi reuneşte pe câştigătorii Galei HOP 2014;

-      3 expoziţii dedicate unor mari personalităţi ale scenei: Doina Levintza, Ion Manu, George Constantin;

-      6 conferinţe susţinute de George Banu, Monique Borie, Octavian Saiu şi o conferinţă a managerilor instituţiilor publice de cultură, coordonată de Carmen Croitoru;

-      1 atelier: Jurnalismul teatral - Lecţia de anatomia spectacolului, susţinut de criticul de teatru şi profesorul Marian Popescu;

-      20 de lansări de carte de teatru;

-      8 spectacole de teatru radiofonic;

-      4 spectacole de teatru tv;

-      26 de spaţii de desfăşurare a evenimentelor din cadrul FNT, din sistemul instituţionalizat şi independent, dintre care 12 spaţii noi destinate atât spectacolelor, cât şi evenimentelor conexe;

-      24 000 de spectatori aşteptaţi (cu loc);

-      peste 1500 de participanţi direct implicaţi în festival;

-      peste 60 de invitaţi de peste hotare;

-      circa 200 de voluntari;

-      peste 50 de alte instituţii de cultură şi media partenere;

-      1 eveniment transmis în direct – spectacolul de închidere a FNT de la Craiova va fi transmis şi în Capitală, la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City;

-      8 spectacole transmise online pe Adevărul live;

-      1 jurnal (ziar) dedicat Festivalului Naţional de Teatru, ce apare începând cu luna octombrie.

Festivalul Naţional de Teatru – cea mai importantă vitrină a fenomenului teatral românesc, care cuprinde în programul său producţii realizate în stagiunea 2013-2014, a avut loc înperioada 24 octombrie –  02 noiembrie 2014, fiind organizat de UNITER, în colaborare cu Ministerul Culturii, Primăria municipiului Bucureşti şi ARCUB.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite