Scandalul franco-italian care l-a lăsat pe Leonardo da Vinci neomagiat

Scandalul franco-italian care l-a lăsat pe Leonardo da Vinci neomagiat

FOTO wiki

O expoziţie retrospectivă dedicată lui Leonardo da Vinci se va deschide la Muzeul Luvru, după cinci luni de la aniversarea a 500 de ani de la moartea faimosului artist. Italia, ţara natală, şi Franţa, patria unde a murit pictorul, s-au „certat“ pe drepturile de a organiza vernisajul

Ştiri pe aceeaşi temă

Expoziţia de la Luvru îşi deschide porţile azi, 24 octombrie, şi poate fi vizitată până în 24 februarie, anul viitor. Ea are ca scop prezentarea personalităţii complexe a lui Leonardo da Vinci, de la moartea căruia s-au împlinit 500 de ani în 2019.

Considerat una dintre cele mai importante personalităţi ale Renaşterii, celebru atât ca pictor, cât şi ca sculptor, arhitect, muzician, inginer, inventator, anatomist, geolog, cartograf, botanist şi scriitor, Da Vinci a trăit în Franţa în ultimii trei ani din viaţă, la invitaţia regelui Francisc I, şi a murit pe 2 mai 1519.

Vernisajul include aproximativ 160 de opere ale acestuia, din colecţia permanentă a muzeului parizian şi de la instituţii din întreaga lume. Reprezentanţii muzeului au anunţat că au fost vândute deja 220.000 de bilete pentru expoziţie de la Luvru. Preţul unui bilet este de 17 euro, iar pentru cei sub 18 ani intrarea este gratuită. Pe lângă marile opere ale geniului italian au fost expuse şi numeroase studii de anatomie şi de geometrie. 

Gâlceava franco-italiană

Deşi Da Vinci a murit în Franţa, organizatorii recunosc şi sărbătoresc rădăcinile italiene ale artistului renascentist. Iar anul trecut, Italia s-a angajat să împrumute muzeului din Paris toate tablourile sale semnate de Leonardo da Vinci pentru expoziţia aniversară a instituţiei pariziene. Doar că autorităţile din Pensinsulă au dat semne că s-au răzgândit.

Secretarul de stat pentru cultură, Lucia Borgonzoni, membră a Ligii (partid extremă dreapta), a denunţat termenii acordului semnat de fostul ministru al culturii Dario Franceschini, despre care a afirmat că sunt „de neconceput“, relatează AFP.

„Leonardo este italian, doar a murit în Franţa“, a spus ea, adăugând: „Împrumutarea acestor picturi Luvrului ar plasa Italia la marginea unui eveniment cultural major. Trebuie să discutăm totul din nou. Atunci când este în joc autonomia muzeelor, interesul naţional nu poate fi pe locul al doilea. Francezii nu pot avea totul“.

Acordul franco-italian prevede, de asemenea, ca Luvrul să împrumute lucrările unui alt pictor italian renascentist proeminent, Rafael, Muzeului Scuderie del Quirinale din Roma pentru o expoziţie în 2020, tot pentru a sărbători 500 de ani de la moartea artististului.

„Omul Vitruvian“, greu de obţinut

Printre operele care vor fi expuse se numără „La Belle Ferronniere“ şi „Sfânta Ana, Fecioara şi Pruncul cu mielul“. „Mona Lisa“ va rămâne în locul ei obişnuit de la muzeu. „Portretul unui muzician“ a fost împrumutat de la Vatican, Italia, iar „Madona Benois“, de la Muzeul din Sankt Petersburg, din Rusia.

Unele lucrări au fost mai dificil de obţinut, de exemplu, „Omul Vitruvian“ a ajuns în Franţa cu doar câteva zile înainte de deschiderea expoziţiei, de la Galeria Accademia din Veneţia, după ce o asociaţie pentru protejarea patrimoniului a încercat să blocheze în justiţie împrumutul, susţinând că opera de artă este prea fragilă pentru a fi mutată. O instanţă din Italia a decis, săptămâna trecută, că opera poate fi împrumutată pentru opt săptămâni.

Salvator Mundi, marele absent

O altă absenţă notabilă din expoziţie ar putea fi tabloul „Salvator Mundi“, atribuit lui Leonardo da Vinci şi devenit cel mai scump din lume după ce a fost vândut la licitaţie, în noiembrie 2017, pentru suma de 450,3 milioane de dolari. În prezent, nu se ştie exact cui îi aparţine tabloul, a cărui autenticitate este pusă sub semnul întrebării, şi nici unde se află acesta. În presa internaţională au apărut informaţii potrivit cărora „Salvator Mundi“ ar fi fost cumpărat de prinţul moştenitor saudit Mohammed ben Salman.

Istoria tabloului cu dimensiuni de 65 cm x 45 cm, realizat în jurul anului 1500, este demnă de un roman. Unii experţi spun că ar fi putut fi comandat de Curtea regală a Franţei şi că s-a aflat în proprietatea regilor englezi. Pentru aproape 150 de ani, tabloul a dispărut şi a fost avansată ipoteza că ar fi fost distrus. A reapărut la sfârşitul secolului al XIX-lea şi mult timp a fost considerat ca fiind realizat de un contemporan al lui Da Vinci. Vândut pentru 45 de lire sterline în 1958, la casa Sotheby's, a fost autentificat formal ca aparţinând lui Leonardo da Vinci abia în 2005.

O versiune a acestui tablou, puţin mai mare, este prezentată în expoziţia de la Muzeu Luvru. Tabloul realizat în 1512 a fost atribuit lui Marco d'Oggiono, un elev al lui Leonardo da Vinci, potrivit Muzeului Luvru. Specialiştii spun că, în lume, există 22 de picturi „Salvator Mundi“.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: