Controversatul Urs de Aur revine acasă. Mesajul regizoarei pentru public: „Aş propune să accepţi invitaţia la dialog, să vii fără frică la cinema şi să judeci după”

Filmul „Touch Me Not” ajunge în cinematografele din ţară

Adina Pintilie, regizoarea controversatului film „Nu mă atinge-mă / Touch me not“, câştigător al Ursului de Aur, la ediţia de anul trecut a Festivalului de Film de la Berlin, vine de la ora 15.00, la Adevărul Live, pentru a vorbi despre unul dintre cele mai personale proiecte cinematografice.

 

Întreaga discuţie cu  Adina Pintilie poate fi urmărită aici, în modulul Adevărul Live

 

La un an după ce a câştigat marele premiu al Festivalului de Film de la Berlin, ”Touch Me Not” apare în cinematografele din România, începând cu data de 15 martie. 

Regizoarea Adina Pintilie a vorbit la Adevărul Live despre parcursul ”Touch Me Not” (”Nu mă atinge-mă”) de până acum, despre aşteptările sale privind reacţia publicului larg românesc, dar şi despre momentele în care acesta din urmă va putea să discute cu o parte din distribuţia filmului. 

„Touch Me Not“, în regia Adinei Pintilie, vorbeşte despre frica de intimitate, despre reprimarea emoţiilor, dar şi despre cum ar trebui văzuţi oamenii cu dizabilităţi, într-o perspectivă deschisă, nouă, în care trebuie acceptat că aceştia se arată şi ca fiinţe sexuale. Christian, unul dintre personaje, care nu e actor profesionist şi care are o dizabilitate, spune: „Ca toţi ceilalţi, am dreptul de a mă bucura de trupul meu, de a-mi explora sexualitatea, de a mă arăta ca fiinţă sexuală. Cred că e important să arătăm că noi, oamenii cu dizabilităţi, avem aceleaşi dorinţe, vise şi răspunsuri la stimuli ca toată lumea“.

”Touch Me Not”. După un an

La noi întotdeauna e mai târziu. Întotdeauna lucrurile s-au întâmplat mai târziu cu «Touch Me Not», dar niciodată nu e prea târziu. A fost un an foarte fain, foarte greu pentru noi toţi, dar cred că nu l-aş înlocui cu nimic”, a început să explice regizoarea Adina Pintilie despre anul care a trecut de când filmul a câştigat marele premiu al festivalului de la Berlin şi premiul pentru cel mai bun debut. 

”Touch Me Not” a ajuns în 50 de festivaluri internaţionale şi a avut parte de reacţii foarte bune din partea publicului în cele mai neaşteptate locuri. „În Asia este problema cenzurii care este mult mai acută decât în partea noastră de lume, dar filmul a avut un succes neobişnuit în India, şi în Turcia. A făcut un tur al festivalurilor....pentru că festivalurile în anumite ţări asiatice sunt insule de libertate, de expresie artistică. Am şi acum în memorie sălile pline de indieni care ne transmiteau salutări pentru că n-am putut fi acolo în momentul respectiv”. 

Pe lângă proiecţiile propriu-zise ale filmului, în Europa şi America de Nord, filmul a intrat sub cupola unui întreg proiect, „Touch Me Not. Politicile Corpului care include dezbateri deschise cu o parte din cei din casting-ul filmului, a mai punctat Pintilie. 

„E un film-proces şi un film-dialog care îl invită pe spectator să fie implicat emoţional prin acest tip de proces autoreflexiv prin care trecem noi, toţi, protagoniştii. Şi atunci tipul ăsta de dialog pe care îl propune filmul trece dincolo de cinema”. 

Corpul, subiectul central

”Touch Me Not” nu a fost realizat cu intenţia de a fi politic, a mai spus Adina Pintilie, fiind mai degrabă „un film despre umanitatea noastră, despre corp...dar îţi dai seama că, implicit, corpul şi personalitatea devin politice”. 

„Zona asta a corpului este exact ţinta pe care îşi construiesc discursurile discriminatorii substanţa...În Polonia, a fost foarte bine primit filmul. Tema de dezbatere la «politicile corpului» a fost «cui îi aparţine corpul nostru?» Noi, s-a întâmplat să fim acolo când s-a pus problema interzicerii avortului. Era o întreagă dezbatere validă”. 

De ce s-a amânat lansarea filmului în România

Întrebată de ce „Touch Me Not” ajunge în cinematografe în martie 2019, în condiţiile în care, de regulă, filmele din circuitul Berlinalei ajungeau pe marile ecrane în toamna aceluiaşi an, regizoarea a punctat că a fost o amânare pe care echipa filmului a fost nevoită să o facă, „pentru că, în primul rând, filmul nu a fost gata din punct de vedere tehnic imediat după Berlinale, nu am avut buget să îl terminăm”. Avansurile primite de distribuitorii din afară i-au ajutat să finalizeze filmul pe parte tehnică, cum ar fi muzica sau subtitlurile. Astfel, filmul era gata complet în septembrie, moment în care deja erau programate lansări în 10 ţări din Europa. 

Însă problemele lansării în România au ţinut de lipsa unui distribuitor român şi de problema lipsei sălilor de cinema. Astfel, casa de producţie Manekino Film (înfiinţată împreună cu regizorul Marius Iacob) se ocupă şi de distribuţia filmului în România. 

„În plus, nu am reuşit să găsim un slot liber în programarea niciunuia dintre distribuitorii români cu care ne-am dorit să lucrăm pentru că erau deja preocupaţi cu propriile priorităţi. În general, e o problemă foarte mare în România faptul că noi nu avem o infrastructură de distribuţie foarte bună, avem foarte puţini distribuitori de arthouse...Pe lângă asta, apare problema sălilor, care sunt în număr foarte limitat şi atunci e mereu o supraaglomerare... tu trebuie să te programezi cu luni înainte ca să poţi să fii sigur că ai sălile, că poţi să arăţi filmul de fapt”. 

Întrebată care ar fi mesajul său pentru publicul care nu vrea să vină la film din pricina imaginilor de nuditate din film, Adina Pintilie a răspuns: 

Filmul explorează forme de nuditate emoţională, relaţională, momente în care oamenii sunt puşi într-o poziţie de foarte mare vulnerabilitate, şi vezi câtă putere şi câtă frumuseţe e în vulnerabilitatea asta. Ce aş vrea să spun spectatorului...aş vrea să îţi spun asta, că filmul ăsta s-a născut dintr-o cercetare îndelungată în care am avut şansa să lucrez cu un grup de oameni extrem de dăruiţi şi de curajoşi care au împărtăşit cu noi zone dintre cele mai vulnerabile ale vieţii lor şi care au avut de la început o motivaţie foarte puternică: au vrut să intre în dialog cu tine, privitorul. Aş propune să accepţi invitaţia asta la dialog, să vii fără frică la cinema şi să judeci după, să nu judeci înainte. Dă-i o şansă (filmului-n.r.) să vorbească cu tine, să te invite acolo, în dialog”. 

Un interviu cu Adina Pintilie, despre "Touch Me Not" poate fi citit aici. 

   

Adina Pintilie a absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti.

Documentarul ˶Nu te supăra, dar“ a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno 2007 şi a obţinut Marele Premiu Golden Dove pentru cel mai bun documentar la Festivalul de Documentar Dok Leipzig.

Cel mai recent mediumetraj al său, Oxygen“, a fost selectat în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film Rotterdam (2010), fiind nominalizat la Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj şi la Premiul Tânără speranţă“ la Premiile Gopo, 2011.

Scurtmetrajul Jurnal #2“ a câştigat Premiul Zonta pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen, 2013.

Scurtmetrajul Balastiera #186“ a fost selecţionat la categoria Scurtmetraje de Autor în cadrul Festivalul De Film de la Locarno, 2008.                              Foto Getty Images / Thomas Niedermueller

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările