Barometru cultural 2018: 67% dintre români nu au văzut vreodată un spectacol de teatru

Barometru cultural 2018: 67% dintre români nu au văzut vreodată un spectacol de teatru

La conferinţa Naţională a Managerilor Culturali a fostlansat barometrul de consul cultural în 2018

Cât de liberi se simt românii, la 30 de ani de la Revoluţie? Sâmbătă, în cadrul Conferinţei Naţionale a Managerilor Culturali (CNMC), Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) a lansat „Barometrul de Consum Cultural 2018. O retrospectivă a anului centenar”.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Barometrul de Consum Cultural” este cel mai amplu studiu la nivel naţional, care măsoară practicile, preferinţele şi tendinţele consumatorilor de cultură din România. Ediţia 2018 a publicaţiei se concentrează pe analiza tendinţelor şi a practicilor culturale înainte şi după contextul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri şi pe reliefarea relaţiei indisolubile între Cultură şi Educaţie. Barometrul poate fi descărcat în format digital de pe site-ul INCFC, www.culturadata.ro

Potrivit studiului, se remarcă o creştere cu 6 puncte a procentului de persoane care merg la cinematograf, de la 33% în 2016, la 39% în 2018, la fel cum a crescut şi consumul de spectacole de muzică şi divertisment, de la 43% în 2016, la 57% în 2018 (cel puţin o dată pe an). În ciuda creşterii numărului de spectacole, consumul de teatru a scăzut de la 37% în 2014, la 33% în 2018. În continuare, îngrijorător este faptul că 67% dintre români nu au văzut vreodată un spectacol de teatru. În schimb, 92% dintre cei intervievaţi se uită la televizor cel puţin o dată pe săptămână, iar 79% o fac zilnic.

”Românii preferă festivităţile şi evenimentele în aer liber, ca de obicei. Consumul de teatru se află într-o uşoară scădere şi există aici două-trei bariere identificate de noi; pe de o parte, infrastructura care nu mai există în aceeaşi măsură la nivelul urban mic, şi, pe de altă parte, preţul biletelor sau calitatea spectacolelor, pe care oamenii o reclamă. Deşi numărul de spectacole în perioada aniversării Centenarului Marii Uniri a crescut, numărul spectatorilor a scăzut. Românii au început să fie mai pretenţioşi şi trebuie să fim atenţi la acest lucru”, a declarat Carmen Croitoru, Managerul Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală.

Prezent la lansarea Barometrului, preşedintele Institutului Naţional de Statistică, Tudorel Andrei, a vorbit despre sumele pe care românii le cheltuiesc pentru cultură, în comparaţie cu cele de la nivel european.

”Românii cheltuiesc în medie 27 de euro de persoană pentru cultură, în timp ce media europeană este de cinci ori mai mare. Cea mai mare parte a sumei este alocată pentru plata serviciilor TV şi mai puţin pentru procurarea altor servicii culturale”, a declarat Tudorel Andrei, preşedintele Institutului Naţional de Statistică.

La împlinirea a 30 de ani de la căderea regimului comunist, studiul prezintă câteva rezultate intersante cu privire la cât de liberi se simt românii. Astfel, 84% dintre cei intervievaţi nu au încredere în cei din jurul lor şi consideră că este mai bine să fii prudent, şi doar 66% consideră că în România oamenii sunt liberi să spună ce gândesc fără să le fie frică de consecinţe, în timp ce 17% sunt împotriva acestei afirmaţii. Dintre cei care nu consideră că sunt liberi să spună ce gândesc, 26% trăiesc în regiunea de Vest, iar 24% în Nord-Est.

Însă ce înseamnă să fii un adevărat român? 94% dintre cei intervievaţi consideră că, pentru a fi un adevărat român, este important şi foarte important să respecţi legile şi instituţiile României, 88% să te fi născut în România, iar 72% consideră că un adevărat român este creştin ortodox. De asemenea, 80% dintre cei intervievaţi preferă să fie cetăţeni români şi nu ai altei ţări.

Studiul Barometrul de consum cultural 2018. Dinamica sectorului cultural în anul Centenarului Marii Uniri se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie în perioada 1 septembrie - 5 octombrie 2018, pe un eşantion naţional de 1.200 de persoane cu vârste de 18 ani şi peste, printr-o metodă CAPI (interviuri faţă în faţă). Marja teoretică de eroare la nivelul eşantionului a fost de +/-2,8% la un nivel de încredere de 95%.

Conferinţa Naţională a Managerilor Culturali este cel mai important eveniment-dezbatere desfăşurat de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală, organizat anual începând cu anul 2014 ca  platformă de dialog, care a devenit o bună şi tradiţională ocazie de întâlnire şi de schimburi de bune practici pentru managerii din instituţiile publice de cultură, specialiştii în management cultural şi reprezentanţii autorităţilor. Cea de-a VI-a ediţie a Conferinţei de anul acesta, cu tema „Formare şi reformare în cultura publică”, s-a desfăşurat în perioada 26-27 octombrie, în Aula Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: