Inaugurare şi premieră la Suceava

0
0

Acum 32 de ani, pe 8 decembrie 1984, se petrecea prima ridicare de cortină la ceea ce, din punct de vedere administrativ, se numea Secţia Suceava a Teatrului Naţional Vasile Alecsandri din Iaşi.

Este mai greu de spus astăzi care au fost contextualităţile şi motivele ce au determinat atunci autoritatea comunistă să aprobe înfiinţarea unui nou teatru profesionist. Proletcultismul pe stil nou făcea ravagii, diletantismul Cântării României ce încuraja programatic amatorismul în artă tot la fel, iar instituţiile profesioniste de spectacole aveau de înfruntat cvasi-insurmontabilele dificultăţi ale autofinanţării. Încă şi mai greu de desluşit sunt astăzi raţiunile în virtutea cărora aceeaşi autoritate a decis câţiva ani mai târziu, cu puţin înainte de 1989, a Teatrului care se dovedise artisticeşte viabil. Dincolo de faptul că el a reprezentat un permanent izvor de actori tineri pentru fratele mai mare, Teatrul Naţional din Iaşi. Care, din acest punct de vedere, a făcut faţă ceva mai bine decât alte teatre absurdităţii legii ce nu îngăduia ca tinerii absolvenţi să aibă parte de repartiţii în localităţii declarate când oraşe închise, când oraşe mari.

Au venit în 1984 la Suceava o seamă de foarte buni tineri absolvenţi de la Bucureşti şi de la Târgu Mureş, iar spectacolele inaugurale au fost cu piesa Cabana de Mircea Radu Iacoban şi cu Adio, studenţie! de Aleksandr Vampilov.


FOTO Adi Bulboacă

image

În primăvara anului 2016 autorităţile din Suceava au decis înfiinţarea unui nou Teatru, de sine stătător. Teatru profesionist, teatru de repertoriu, teatru cu o trupă proprie, stabilă. L-au numit Teatrul Matei Vişniec. A cărui deschidere oficială s-a produs cu spectacolul cu piesa Tigrul din oraşul nostru de Gianina Cărbunariu. Montat cu patru actori tineri de un tânăr regizor cu faimă- Bobi Pricop- în regia unui scenograf şi el la fel de tânăr, multipremiatul Adrian Damian.


FOTO Adi Bulboacă

image

Ca şi alte piese ale Gianinei Cărbunariu, Tigrul din oraşul nostru porneşte de la un fapt de viaţă strict autentic. Împuşcarea abuzivă a unei tigrese- tigresa Mihaela- care a scăpat, din pricina unei crase neglijenţe umane, din Grădina zoologică din Sibiu. Nu ştiu în ce măsură a contat pentru regizorul Bobi Pricop, atunci când a decis să se aplece asupra piesei de acum cinci-şase ani a Gianinei Cărbunariu, detaliul că, în urmă cu vreo două luni în condiţii asemănătoare şi în acelaşi oraş, Sibiu, avea să piară un urs. Încă o dovadă, tristă, că din istorie şi din istorii nu învăţăm, de fapt, nimic.

Gianina Cărbunariu reface, printr-o succesiune de interviuri imaginare- cu un taximetrist, un pensionar, doi homlessi, porumbei, vrăbii, ciori, o directoare de bancă şi un subordonat de-al său, chiar şi o maşină- ceea ce s-a întâmplat în acea zi fatală pentru tigresa Mihaela. Evidenţiind, astfel, un complex de vinovăţii. Dar şi punând sub o lupă deloc flatantă comportamente, stereotipii umane. De gândire, de vorbire, de atitudine. Tot atâtea defecte de umanitate ale unor indivizi şi colectivităţi.


FOTO Adi Bulboacă

image

Pentru spectacolul de la Teatrul Municipal Matei Vişniec din Suceava, Adrian Damian a conceput o scenografie etajată, amestec inteligent de stanislavskism şi ultra-modernitate, de natură să-i permită regizorului Bobi Pricop şi actorilor Cătălin Mândru, Cosmin Panaite, Clara Popadiuc şi Diana Lazăr, să ne spună povestea practic de două ori. Simultan. Vedem actorii aflaţi pe scenă nu doar în carne şi oase, ci şi filmaţi , în priză directă, cum se spune, de camerele de luat vederi. Cu efectele speciale, cu gros-plan-urile aferente. Cu animaţii şi video-proiecţii (autori- Andrei Cozlac şi Alex Tilică), cu muzică de scenă şi sound-design anume (Ana Teodora Popa), cu un atent elaborat light design (Cristian Simon) care completează ceea ce Crin Teodorescu numea ideograma teatrală. Cătălin Mândru, Cosmin Panaite, Clara Papadiuc, Diana Lazăr interpretează fiecare, cu diferenţierile şi nuanţele aferente, mai multe roluri. Registrele sunt şi ele variabile, evoluând de la comic, la ironic şi la grotesc.

Teatrul Municipal Matei Vişniec din Suceava- TIGRUL DIN ORAŞUL NOSTRU de Gianina Cărbunariu- Regia- Bobi Pricop- Scenografia- Adrian Damian- Video şi animaţie-Andrei Cozlac şi Alex Tilică- Muzică şi sound design- Ana Teodora Popa- Lighting design- Cristian Şimon- Cu- Cătălin Mândru, Cosmin Panaite, Clara Popadiuc, Diana Lazăr- Data reprezentaţiei- 8 decembrie 2016


FOTO Adi Bulboacă
 

image
Mai multe - Opinii

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite