Dinozaurii şi marele ghinion: asteroidul i-a distrus în cel mai prost moment prin care trecea specia lor

Dinozaurii au ajuns acum să fie doar atracţii pentru muzee. FOTO Adevărul

Dinozaurii au dispărut în urmă cu câteva zeci de milioane de ani din cauza dezastrului provocat de un asteroid. Totuşi, un nou studiu arată că dinozaurii au fost prinşi pe picior greşit fiind în cea mai vulnerabilă perioadă posibilă.

Actualul studiu care prezintă dispariţia dinozaurilor drept un ghinion imens a fost comentat de doctorul Steve Brusatte de la Universitatea Edinburgh, iar la acesta au contribuit 11 experţi din Marea Britanie, SUA şi Canada, conform BBC. Creşterea constantă a nivelului apei şi activităţile vulcanice au făcut ca, în vremea dispariţiei dinozaurilor, multe specii să fie în pericol de extincţie. Brusatte a spus că dacă impactul ar fi survenit cu o diferenţă în plus sau în minus de câteva milioane de ani, e foarte posibil ca dinozaurii să fi scăpat.

„A fost un ansamblu perfect de evenimente, care s-a întâmplat să fie la apogeu exact când dinozaurii erau foarte vulnerabili“, a afirmat Brusatte. „Cu cinci milioane de ani înainte de acel impact, ecosistemul era mult mai puternic, mai diversificat şi lanţul trofic era mult mai robust, ar fi fost mai greu să distrugă atâtea specii“, a completat el.

Cei 11 experţii au ajuns la concluzia că deşi unele specii de dinozauri din America de Nord erau deja pe cale de dispariţie în acea perioadă, nu există dovezi definitive ale acestui declin pe termen lung. Totuşi, odată cu dispariţia acestor specii au putut creşte mamiferele şi să se dezvolte în animalele din prezent şi, desigur, în oameni. „Dacă n-ar fi dispărut, mamiferele n-ar fi avut ocazia să se dezvolte şi noi n-am mai fi publicat acum acest studiu“, a mai spus Brusatte.

„Nu putem derula vreo casetă cu imagini din viaţa pe Pământ, nu aflăm astfe dacă impactul în altă vreme ar fi schimbat lucrurile, dar cu siguranţă a venit într-un moment tare prost“, a spus doctorul Richard Butler de la Universitatea Birmingham. Şi după cum a spus Charles Darwin, supravieţuiesc nu cele mai puternice specii, ci cele care se adaptează cel mai bine. Dinozaurii au avut ghinion sau mamiferele au avut mai mult noroc.