Mark Zuckerberg de Italia, următorul miliardar al lumii?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un tânăr din Roma a ajuns în doi ani unul dintre cei mai curtaţi oameni de afaceri din Europa. Matteo Achilli a creat o reţea socială pentru profesionişti prin care sute de italieni au reuşit să-şi găsească un job. La doar 20 de ani, puştiul Matteo atrăsese atenţia presei internaţionale, iar acum giganţii Microsoft şi Google vor să-l adopte.

Numele lui Matteo Achilli nu vă spune probabil nimic, dar s-ar putea ca acest băiat să fie versiunea europeană a celebrului Mark Zuckerberg. La 22 de ani, Matteo demonstrează că povestea fondatorului celei mai mari reţele sociale din lume, Facebook, nu este un caz unic. Tot mai popular în Europa, tânărul student a creat o platformă online de resurse umane prin care companiile înregistrate îşi pot găsi potenţiali angajaţi şi invers. Egomnia este reţeaua prin care sute de tineri din Italia au reuşit să-şi găsească, în sfârşit, un job.

Ideea i-a venit la 19 ani, în ultimul an de liceu, când îşi căuta universitatea potrivită. S-a hotărât să creeze un algoritm care să dea naştere unui startup de succes. Născut în Roma, Matteo spune că provine dintr-o familie obişnuită: mama este casnică, iar tatăl este tehnician IT şi partener la o mică firmă de telecomunicaţii. Când şi-a împachetat frumos ideea şi a pus-o pe masa unor programatori profesionişti, aceştia i-au frânt zborul încă din cuib. 100.000 de euro pentru o platformă atât de complicată. Matteo şi-a schimbat atunci strategia şi a apelat la un student, Giuseppe Iacobucci, care, pentru 10.000 de euro, a creat Egomnia aşa cum este acum. Banii i-a primit de la tatăl său şi au reprezentat singura investiţie făcută în platformă, înainte de lansare. 

Astăzi Egomnia are peste 300.000 de membri înscrişi şi peste 700 de companii, spune Matteo. Dar poate mai important decât atât este că succesul său i-a atras deja pe giganţii Microsoft şi Google, cei care vor să-l ia sub aripa lor protectoare pe tânărul care se anunţă a fi un nou Zuckerberg.

image

A pornit dintr-o universitate

Povestea a început în martie 2011, iar fix un an mai târziu Egomnia vedea lumina lumii 2.0 în Italia. În prima zi, peste 1.000 de oameni s-au înscris pe platformă. Dar chiar şi drumul până aici a fost întortocheat. De la bani la refuzuri şi obstacolul suprem, pe care nu-l putea îndepărta: vârsta fragedă. „La început nimeni nu mă băga în seamă. În Italia, dacă nu ai fire de păr alb, nu eşti luat în serios. Nu există un ecosistem sănătos pentru startup-uri“, spune tânărul, pentru „Weekend Adevărul“,  într-o conversaţie prin Skype, din biroul său din Formello, nordul Romei.    

Însă Matteo a perseverat, deşi respins din toate părţile, a reuşit să dea viaţă visului său atunci când a ajuns în primul an la Universitatea Bocconi din Milano.

Colegii studenţi au văzut în ideea lui o şansă de a sparge un sistem italian corupt, grav afectat de criza economică şi cu tot mai puţine oferte de muncă pentru tinerii absolvenţi. Egomnia, care provine din latină şi s-ar traduce ca „totul despre mine“, a fost subiectul unuia dintre studenţii de marcă ai Universităţii, Antonio Aloisi. După ce Antonio a scris pe blogul său despre povestea lui Matteo, postarea a fost virală pe internet. Presa italiană l-a preluat, iar Matteo Achilli a ajuns un nume pe buzele locuitorilor din „Cizmă“. La fel ca şi începutul lui Facebook, în SUA, Egomnia a ieşit din spaţiul universitar şi a intrat în viaţa reală, de zi cu zi, a italienilor.

Propulsat la nivel internaţional de presă

Succesul a venit însă atunci când celebra revistă din Italia, „Panorama Economy“, l-a pus pe copertă pe tânărul Matteo cu titlul „Zuckerberg de Italia“. „Poate nu este cel mai bun lucru pentru mine să fiu recunoscut după o poreclă, aş vrea ca pe viitor oamenii să îmi ştie numele, aş vrea să apar pe coperta revistelor «The Time» sau «The Economist» cu numele meu, dar momentan porecla de «Zuckerberg de Italia» poate fi reţinută mai uşor de oameni din toată lumea. În prezent, mă ajută“, povesteşte tânărul despre botezul primit în Italia şi preluat de media globală.

image

Cei de la BBC nu au stat prea mult pe gânduri şi i-au inclus povestea de succes în seria de documentare „Viitorii miliardari“. Apoi atenţia lumii şi a giganţilor internetului s-a concentrat pe tânărul n Roma. Egomnia nu a avut decât de câştigat de pe urma unei expuneri majore în media.

În doar primele trei luni, Egomnia înregistra peste 15.000 de membri, iar 100 de companii se aflau deja pe platformă. În 2013, cifra de afaceri a fost de 500.000 de euro, astfel că Matteo a înţeles că Egomnia s-a transformat dintr-un startup într-o companie adevărată, al cărei CEO este chiar el. 

„Nu am investit niciun euro în marketing, presa m-a promovat foarte mult, dar nu este deloc uşor. Cel mai mare obstacol a fost acela de a atrage finanţare. Însă faptul că sunt italian m-a ajutat. Dacă trăiam în California, SUA, nu aş fi fost cu nimic special. Acolo aproape toată lumea a pus bazele unui startup. În Italia suntem cunoscuţi pentru modă, gastronomie, dar nu pentru digital marketing. Tocmai pentru că am avut succes într-un domeniu mai puţin popular aici a făcut ca întreaga atenţie media să fie îndreptată către mine“, recunoaşte Matteo. 

E ca într-o relaţie, nu vrei să îţi dai prietena şi altora, o vrei doar pentru tine, în acest moment Egomnia e doar a mea. Matteo Achilli, fondator Egomnia

Planuri pentru Egomnia

În prezent, compania are peste 20 de angajaţi, tânărul de 22 de ani ştie că vieţile unor familii depind de succesul companiei, tocmai de aceea spune că munceşte 24 de ore din 24. „Nicio zi nu seamănă cu alta, lucrez non-stop, dacă nu pe hârtie sau pe laptop, atunci în capul meu.“

Matteo vrea să reconstruiească platforma de la zero şi să o lanseze în octombrie în mai multe ţări din Europa, în São Paulo, Brazilia şi vrea să pătrundă şi pe piaţa din Asia şi SUA. Pregăteşte de asemenea o versiune premium a platformei, prin care companiile înregistrate să plătească pentru a-şi căuta cei mai buni candidaţi, în timp ce persoanele fizice vor avea în continuare accesul gratuit la contul de pe Egomnia. În România, cel mai probabil, platforma va fi lansată în această toamnă.

Matteo Achilli are un lung drum de bătut până să îl egaleze pe Zuckerberg, dar suportul de la Google şi Microsoft ar putea să transforme platforma într-o reţea pe care să fim cu toţii prezenţi.



Profilul lui Matteo Achilli pe Egomnia

image

<strong>Nădejdea dintr-o economie în recesiune</strong>  

„Zuckerberg din Italia“ este, de fapt, modelul multor tineri care-şi pun speranţa în antreprenoriat. Este imaginea pentru sloganul „E posibil!“, un simbol al unei generaţii ce pare, deseori, fără şansă în contextul unei economii bolnăvicioase şi a unui sistem de stat obscur.

„A fost momentul perfect pentru mine, exact atunci când, în SUA, Mark Zuckerberg intra cu Facebook pe bursa de pe Wall Street, şi tot mai mulţi oameni au înţeles că un astfel de proiect trebuie exploatat cât este cald“, ne spune Matteo. „În Italia, lipsa locurilor de muncă este o temă crucială, atunci când şomajul a atins 12,6%, iar peste 40% din tinerii cu vârste între 24 şi 35 de ani încearcă să-şi găsească un job. Aceşti tineri mă văd ca pe o gură de aer, întreaga Italie este cu ochii pe mine şi simt această presiune“, ne mărturiseşte Matteo, real afectat de misiunea pe care şi-a impus-o singur.

Aceasta este de fapt povestea de succes a unui băiat obişnuit, din Italia, care şi-a proiectat nevoile lui într-o platformă ce uneşte atât nevoile angajaţilor, cât şi pe cele ale angajatorilor. Companii de renume ca Generali, Vodafone sau Bulgari i-au cerut ajutorul lui Matteo pentru a dezvolta un software intern, personalizat, prin care să poată ajunge cât mai eficient la oamenii de care ar avea nevoie. Deşi la început directorul de la Generali s-a arătat ceva mai reticent, Matteo i-a demonstrat că ideea lui nu este doar jucăria unui copil. Poate să devină ustensila cea mai de preţ a unui adult în căutarea jobului potrivit.   

„Nu te lăsa descurajat de nimeni!“

Achilli a beneficiat şi de sprijinul politicienilor şi al oamenilor de afaceri din Peninsulă. Recent, a fost decorat cu medalia de aur de către preşedintele Giorgio Napolitano pentru contribuţia adusă la economia Italiei, iar provincia Milano foloseşte Egomnia ca portal de angajare. A ajuns aici şi pentru că, spune el, a crezut cu adevărat în visul său şi nu s-a lăsat descurajat de oamenii care i-au spus că nu va reuşi. Dintre toţi, tatăl său l-a susţinut cel mai mult, chiar dacă nu i-a înţeles ideea de business. „Cel mai mult pe lume îmi iubesc familia, tatăl meu a fost şi primul meu înger în afaceri“, povesteşte italianul.

Vreau să devin imaginea tânărului om de afaceri italian. Matteo Achilli, fondator Egomnia

Matteo îşi tot cere scuze pentru engleza mai puţin cursivă, îmi spune că abia acum doi ani a început să înveţe limba, odată cu lansarea platformei Egomnia. Când era mic, nu visa să se facă nici medic, nici astronaut, îi plăcea să înoate şi îşi petrecea mare parte din timpul de după şcoală în piscină. Şi acum, înotul i-a rămas cea mai mare pasiune atunci când nu călătoreşte, nu semnează acte sau nu are întâlniri de sute de mii de euro. „În liceu, îmi amintesc că spuneam des că vreau să fac ceva măreţ, dar nu ştiam ce“, mărturiseşte el.

„Vreau să fiu Facebook, nu Instagram“

Forfota din jurul lui Matteo este cu siguranţă un avantaj pentru compania sa, dar drumul către succesul adevărat se află abia la început. Rămâne de văzut dacă tânărul italian va fi o referinţă în istoria internetului aşa cum a ajuns cel cu care este comparat: Mark Zuckerberg.

image

Cert este însă că Matteo Achilli visează ca în cinci ani Egomnia să devină una dintre cele mai importante platforme de resurse umane din lume, şi „mi-ar plăcea să creez prima companie tech importantă din Italia, de marketing online“. Nu vrea să-şi vândă copilul, cel care-i aparţine acum în totalitate, dar nici nu ar refuza un miliard de dolari pentru Egomnia, dacă i s-ar face o astfel de ofertă fantasmagorică.

„Aici, în Italia, spunem că mulţi antreprenori sunt capabili să creeze o companie de la 0 la 10. Dar foarte, foarte puţini pot să ducă o companie la 100. Din acest motiv vreau să fac Egomnia să ajungă la 100. Nu vreau să o vând, aş vrea mai degrabă să creez o companie care să cumpere altele. Aşa cum Facebook a cumpărat Instagram sau WhatsApp – nu vreau să devin Instagram, vreau să devin Facebook“, asta îşi doreşte tânărul Matteo de la viitor pentru platforma care face furori în Italia, la ora actuală.

Egomnia va fi supusă testului suprem atunci când va fi lansată şi în afara Italiei. Şi chiar dacă peste doi ani revista „The Economist“ nu va avea o copertă cu Matteo Achilli, tânărul italian a demonstrat că succesul e posibil şi în vreme de restrişte, la o vârstă la care alţii încă mai cer bani de la părinţi. 

Aşa arată interfaţa platformei Egomnia acum. Ea nu poate fi accesată deocamdată  din România. 

image
Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite