De la ursul grizzly de România la maratonul din Boston: informaţiile false care au circulat pe reţelele sociale
0Cazul vânătorilor scoţieni care se pregăteau să vină în România pentru o partidă de vânătoare nu este un caz unic în istoria ştirilor şi reţelelor sociale. Odată cu dezvoltarea internetului, originea ştirilor devine din ce în ce mai îndoielnică, iar de multe ori zvonurile devin realitate doar prin viralitate.
Mii de români au redistribuit pe Facebook o poză apărută acum câteva zile, în care un vânător se pozează lângă un urs. Statusul menţiona o partidă de vânătoare, o fată le-a dat un mail pentru a opri "masacrul", iar răspunsul ironic a stârnit reţelele. În epoca Like, Share, Retweet, originea ştirii e greu de căutat.
În cele din urmă, după cum a arătat "Adevărul", povestea s-a dovedit un fals. Vânătorul scoţian nu există, ursul era din Alaska, iar partida de vânătoare menţionată nu va exista niciodată. Cu toate acestea, oamenii au empatizat cu o problemă pe care au identificat-o: soarta urşilor din România şi au redistribuit cu furie pentru a susţine cauza acestora.
Motivele? Chiar dacă sursa pozei era necunoscută, iar autenticitatea nu era sigură, informaţia a fost generalizată pentru a fi asociată cu o cauză. Nu este primul caz de viralitate a unei chestiuni false. Vă prezentăm câteva astfel de poveşti.
În multe situaţii, nici măcar jurnaliştii nu ştiu să identifice bine sursa şi autenticitatea unei poveşti. De exemplu, de curând, în cazul avionului care a aterizat greşit la San Francisco, prima imagine a venit de pe Twitter, de la un pasager. Pentru câteva minute, majoritatea publicaţiilor de ştiri nu au dat acea imagine, deşi ştiau de existenţa ei, iar pe Twitter fusese redistribuită de zeci de mii de persoane. De ce? Pentru că nu au putut verifica autenticitatea ei.
Cazul uraganului Sandy
Cu ocazia uraganului de anul trecut reţelele sociale au fost foarte folositoare pentru răspândirea informaţiilor şi pentru oferirea de ajutor. Principalele canale au fost Twitter, Facebook sau Reddit.
Multe site-uri de ştiri nu au mai funcţionat pentru că serverele fuseseră afectate. Aşa că filtrul nu a mai existat.
Cum se răspândeşte falsul pe Twitter | Infographics
Contul de Twitter @comfortablysmug are 6.000 de followeri şi a distribuit ştiri false în timpul uraganului Sandy. De ce? Dictatura retweet. Informaţiile sunt luate şi date mai departe. El a anunţat că energia electrică din New York va fi închisă pentru că centrala care alimentează oraşul este inundată. De asemenea, el a scris că guvernatorul statului este prins în Manhattan şi dus într-un adăpost sigur.
Mai multe imagini cu acest caz puteţi vedea mai jos. Sursa: BuzzFeed Politics.
În timpul uraganului au existat imagini-simbol care au circulat cu rapiditate pe reţelele sociale. Oamenii au dorit să-şi arate susţinerea în asemenea momente şi au lăsat raţiunea deoparte, dând un Share. Redăm câteva mai jos.
Mormântul soldatului necunoscut. O poză în care trei soldaţi stau în faţa mormântului la Cimitirul Naţional Arlington a fost vedeta momentului. Cu toate acestea, poza fusese făcută în septembrie, cu o lună înainte.
Statuia libertăţii este inundată. Una dintre cele mai stupide poze care a venit dintr-un wallpaper pentru filmul "The Day After Tomorrow".
Nori deasupra Manhattan-ului. Această poză apocaliptică este reală, dar fusese făcută cu un an înainte.
Nori deasupra Statuii Libertăţii. Poza e de fapt o lucrare în Photoshop şi combină imaginea New York-ului cu cea a unor nori care se adună deasupra unor dealuri.
Furtuna deasupra podului George Washington. Este o poză stock de pe Getty Images din 2009.
McDonald's inundat. Poza era din 2009 şi era o instalaţie de artă.
Rechinul din oraş. Poza nu a apărut doar la uraganul Sandy, ci şi în 2011, în timpul uraganului Irene. Este scoasă din când în când de la naftalină.
Cazul Boston
Atentatul de la Boston a stârnit două părţi, la fel de fascinante. Pe de-o parte, reacţia umană a fost senzaţională, iar ajutorul venit de pe reţelele sociale, cum ar fi Reddit, a fost covârşitor. Dar, tot pe Reddit s-a pornit o vânătoare de vrăjitoare pentru identificarea ucigaşilor. Timp de câteva zile, foarte mulţi oameni simpli, victime care stăteau în zona unde a explodat bomba de la maratonul din Boston au fost identificaţi drept criminali. În final, poliţia şi-a făcut treaba şi l-a găsit pe asasin. Nu înainte de a ieşi pe Twitter şi de a cere ajutorul oamenilor, care trebuiau să trimită poze.
Explozia a promovat pe reţelele sociale imagini false şi poveşti care nu s-au confirmat.
Un bărbat voia să o ceară în căsătorie pe prietena lui, dar aceasta a fost ucisă
Partea reală este că femeia din poza de mai jos chiar a fost ucisă, dar bărbatul care stă lângă ea şi o plânge nu este iubitul ei. Inclusiv publicaţia "Boston Globe" a căzut în această plasă. Imaginea a primit 448.000 de like-uri pe Facebook şi au fost 92.000 de share-uri.
Fetiţa care a murit la linia de sosire
Imaginea de mai jos a circulat cu descrierea "Dumnezeu să o ierte pe fata de 8 ani care a murit în explozia de la Boston de azi". Ar fi fost uşor ca imaginea să fie identificată drept falsă, dar nu s-a întâmplat aşa. Fotografia a fost făcută în timpul unei curse de 5 kilometri din statul Virginia.
Contul @hope4boston a publicat în mod continuu informaţii şi poze false, în care vorbea despre faptul că mai mulţi copii au fost ucişi în explozii. "Dumnezeu să-i ierte pe cei doi copii de opt ani care au murit la Boston. Unul era băiat, celălalt era fată". De asemenea, au fost publicate imagini false.
Ca la fiecare tragedie, au apărut şi cerşetorii de Like, Share şi Retweet. Imaginea nu mai are nevoie de comentarii.
Cazul vulturului care a răpit un bebeluş
Povestea a explodat pe YouTube, Reddit şi pe alte agregatoare de ştiri. Iar apoi, a devenit realitate când a fost preluată de publicaţii internaţionale. Oamenii au picat în plasă.
Trei studenţi de la centrul de design digital din Montreal au creat în 3D animaţia şi au pus-o pe internet, în cadrul unui curs care se numeşte "Hoax the internet" (păcăleşte internet - trad.).
Problema a fost descoperită în momentul când internauţii atenţi au văzut că umbrele nu se potriveau, iar la analiza pe cadre, imaginile nu mai păreau atât de reale. De asemenea, mulţi şi-au pus problema: de ce această poveste nu a apărut pe site-urile din Canada?
Ce s-a întâmplat în definitiv? 131 de articole pe tema aceasta. 52% din cititorii "Huffington Post" au crezut că povestea este reală. Timp de săptămâni videoclipul a fost cel mai vizualizat pe YouTube. Videoclipul original a fost văzut de 42 de milioane de oameni.
Nu mai departe de acum două zile, încă existau utilizatori care se întrebau "Is this for real?".
Alte cazuri şi concluzii
Acest articol nu are nevoie de o concluzie, ci vine doar cu un sfat: ce porneşte din social media trebuie verificat. Share-ul şi Retweet-ul, prin simplitatea acţiunii, nu pot fi condamnate, ci sursa unei ştiri false.
Tom Cruise, Morgan Freeman, Dan Puric şi alţii au murit de zeci de ori pe internet. Gluma macabră cu Dan Puric circulă pe internet de doi ani, pornind ca o glumă de 1 aprilie. Din când în când, un blog o mai publică.
Adulterul lui Nicolas Sarkozy a plecat de la un utilizator de Twitter, un jurnalist stagiar care voia să vadă cât de rapid se poate răspândi o ştire falsă. Cât de rapid? Foarte.