Cei de la Techcrunch susţin (din nou) că Facebook urmează să lanseze un telefon. Mai exact, urmează să lanseze un sistem de operare bazat pe Android care va fi implementat pe un smartphone HTC. Observ că presa salivează la ideea unui „Facebook Phone“ şi o simplă căutare Google ne aduce în prim plan mai multe articole cu titlul „Telefonul Facebook va fi lansat azi!“, publicate pe 15 ianuarie (când a fost lansarea Graph Search).

Trebuie să recunosc că mă aflu printre cei care se entuziasmează la fel de repede ca un copil de cinci ani căruia îi promiţi că-l duci la Zoo atunci când aud cel mai mic zvon despre acest lucru. Nu vă voi vorbi, însă despre motivele pentru care mi-aş dori eu ca acest zvon să se adeverească şi de ce cred eu că este o idee bună sau de ce ar putea fi o decizie proastă.

Voi încerca să vă explic ce ar însemna un telefon Facebook pentru HTC şi de ce taiwanezii ar trebui să nu se gândească de două ori dacă Facebook le face o ofertă. Să începem cu puţină istorie. Cu siguranţă aţi auzit de seria Nexus, creată de Google însă ştiaţi că primul smartphone din această serie a fost creat de HTC?

În 2010, producătorul taiwanez HTC a primit a „binecuvântarea“ Google şi a creat primul smartphone al gamei Nexus. Bineînţeles, au existat probleme numeroase – tehnice (probleme cu ecranul tactil şi conectivitate 3G limitată) dar şi de aprovizionare (stocul de ecrane AMOLED a fost prea mic şi s-a trecut la Super LCD) – însă rezultatul a fost unul clar.

HTC a devenit, aproape peste noapte, un nume mare în minţile pasionaţilor de tehnologie de pretutindeni. Astfel, HTC Desire, telefonul inspirat de Nexus One, a avut o priză incredibilă, atât la public, cât şi la presa de specialitate care l-a numit „fenomenal“.

Taiwanezii nu au avut însă inspiraţia Samsung (producătorul urmatoarelor doua telefoane Nexus), companie care a început să agite singură marea după ce imensul val publicitar creat de balena Google pentru ei s-a risipit. Aşa a ajuns HTC, din nou, o companie aproape anonimă (e o exagerare, dar numele HTC nu este, nici pe departe, la fel de recunoscut precum Samsung). Acest lucru s-a răsfrâns asupra cifrei de afaceri, care a ajuns la nivel în care se afla înainte de parteneriatul cu Google.

HTC este o victimă a marketing-ului prost (şi am senzaţia că aşa va rămâne o perioadă) însă măcar a încercat (şi, oarecum, a reuşit) să agite apele cu noul model One.

Totuşi, dacă  cei de la HTC ar reuşi să-şi înfigă harponul într-o altă balenă – Facebook, evident – compania ar putea, cel puţin, să se menţină la suprafaţă.

Într-o postare anterioară povesteam de ce cred eu că Samsung şi Google sunt o pereche făcută în rai. Sunt pregătit să risc şi să suţin acelaşi lucru şi despre HTC şi Facebook şi voi da şi două argumente în acest sens (sunt deschis la orice fel de discuţie şi vă invit să veniţi cu propriile voastre păreri).

1. Facebook trăieşte din publicitate, HTC are nevoie de publicitate

Unul dintre principalele motive pentru care Facebook ar scoate vreodată un telefon ar fi ca să-şi crească veniturile obţinute din publicitate. După cum argumentează şi jurnaliştii de la TechCrunch (care au ţipat deja de două ori „lupul!“ în legătură cu acest subiect), un telefon cu sistem de operare puternic modificat de Facebook ar oferi acces la date personale importante, precum prietenii pe care utilizatorul îi sună cel mai des. Astfel de informaţii ar permite companiei din Silicon Valley să targeteze şi mai mult anunţurile publicitare şi un public mai bine definit înseamnă venituri mai mari.

Pe partea cealaltă, HTC are nevoie de cineva să-i promoveze numele (pentru că taiwanezii se pare că se pricep numai la asamblat, nu şi la promovat). Din fericire, compania încă mai are ceva putere şi ar putea susţine vânzarea de telefoane puternice la preţuri puţin peste cele de fabrică doar de dragul publicităţii. Răzvan spune că ar putea chiar să vândă HTC One X sub brandul Facebook, fiind un telefon rapid, cu cameră foto performantă (un criteriu foarte important pentru utilizatorii Facebook).

2. Blinkfeed

Taiwanezii au tras cu ochiul la colegii din Coreea de Sud (Samsung) şi au decis să facă un eveniment de lansare pentru vârful de gamă One. Au fost numeroase „leak-uri“ şi presa chiar era entuziasmată. După lansare, HTC a dat cu proverbiala bâtă în proverbiala baltă şi s-a purtat de parcă One deja e depăşit.

Toată lumea a uitat, parcă, de punctele forte ale telefonului: ecranul de start Blinkfeed (un agregator de ştiri şi de reţele sociale care te ţine la curent cu orice) şi camera Ultrapixel. Este puţin probabil ca un telefon HTC/Facebook să fie echipat cu camera Ultrapixel (Răzvan mi-a atras atenţia că acest lucru ar omorî complet vânzările modelului One) însă Blinkfeed-ul ar fi o adevărată mină de aur pentru Facebook.

Reţeaua socială a anunţat, de curând, că va introduce un nou Newsfeed, concept descris drept „un ziar personalizabil“. Exact asta face Blinkfeed. Scoatem din ecuaţie site-urile de ştiri şi le înlocuim cu paginile lor de Facebook (la fel de pline de conţinut), presărăm nişte postări ale prietenilor apropiaţi şi amestecăm totul cu publicitate din abundenţăm. Ce obţinem? Profit.

--

Vă voi plictisi cu nişte cifre. Facebook are 1,06 miliarde de utilizatori activi şi 680 de milioane dintre aceştia accesează reţeaua socială de pe telefonul mobil. Dacă 0,1% dintre utilizatorii care folosesc Facebook pe mobil ar fi să-şi cumpere un astfel de telefon, ar însemna 680.000 de noi dispozitive HTC pe piaţă şi 680.000 de terminale pe seama cărora Facebook să scoată sute de milioane de dolari.


În loc de concluzie: „Facebook, îl iei drept partener pe producătorul HTC, să trăiţi împreună după legea marketing-ului, la bine şi la rău, şi să produceţi un telefon super social?“. Răspunsul îl aflăm, împreună, pe 4 aprilie.