Ce informaţii colectează reclamele agresive din jocurile pentru Android şi cum sunt afectaţi utilizatorii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproape 13% din cele mai populare jocuri de Android conţin reclame agresive care pot trimite numărul de telefon al utilizatorilor către terţi, relevă un studiu realizat de Bitdefender pe 130.000 de aplicaţii.

Reclamele agresive pot fi folosite pentru a colecta cantităţi uriaşe de date personale ce sunt vândute sau distribuite ulterior companiilor de publicitate sau altor entităţi, fără a informa utilizatorul în mod explicit cu privire la acest lucru, se arată într-un comunicat remis „Adevărul“.

Este cazul jocului Speed Parking 3D, pe locul 35 în Google Play în topul celor mai descărcate aplicaţii gratuite în România, cu peste 4 milioane de utilizatori activi. Aplicaţia solicită diverse informaţii de care poate sau poate să nu aibă nevoie pentru funcţionare, printre care şi numărul de telefon. Potrivit descrierii din Google Play, ’’aplicaţia determină numărul de telefon şi ID-ul de gadget, dacă un apel este activ, precum şi numărul de la distanţă conectat printr-un apel’’.

Această funcţie a jocului îl expune nu doar pe utilizator, dar şi pe prietenii acestuia, persoane cu care el vorbeşte la telefon. În plus, programul îi înregistrează şi adresa de email.

’’Reclamele agresive reprezintă cea mai recentă metodă de colectare a datelor personale în scopul realizării unor profiluri complete de utilizatori. Acestea sunt cu atât mai valoroase cu cât conţin mai multe informaţii despre o anumită persoană. În Google Play sunt mai mult de 500.000 de aplicaţii. V-aţi întrebat câte dintre ele vă respectă dreptul la intimitate?’’, spune Cătălin Coşoi, Chief Security Researcher, Bitdefender. 

O tactică de marketing tot mai des folosită este abordarea directă a potenţialilor clienţi prin trimiterea de SMS-uri promoţionale. Numerele de telefon incluse în astfel de campanii nu sunt întotdeauna ale unor clienţi care le-au dezvăluit cu bună ştiinţă, ci şi ale unor utilizatori de diverse programe ce expun datele personale fără un acord explicit din partea clientului.

Alte aplicaţii din topul celor mai descărcate în România care înregistrează informaţii confidenţiale de care n-ar avea nevoie sunt Fingerprint Lock Scanner, ce încarcă numărul de telefon către baze de date terţe sau Rubik’s Cube 3D şi Speedtest.net care, în plus, înregistrează şi locaţia utilizatorului. Mai mult decât atât Rubik’s Cube 3D accesează şi fotografiile din terminal.

Cei mai mulţi furnizori de reclame menţionează în politica de confidenţialitate că ar putea distribui date personale către alte entităţi, însă aceste informaţii sunt foarte des greu accesibile utilizatorilor la momentul instalării aplicaţiilor ce conţin reclame agresive.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite