Anunţurile pe internet - cum vrea să atace piaţa Mercador.ro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cristina Gheorghiţoiu, business manager Mercador.ro
Cristina Gheorghiţoiu, business manager Mercador.ro

De câte ori nu ţi s-a oprit video-ul de pe YouTube din cauza vecinului deranjat de muzică? Sau din cauza fetei deranjate că toţi prietenii ei au “smartfoen”? Poate te-a enervat sau poate te-a atras, în orice caz Mercador este un nume în online românesc, care se luptă pe frontul anunţurilor.

Am stat de vorbă cu Cristina Gheorghiţoiu, business manager Mercador.ro pentru a afla câteva dintre secretele afacerii pe care o administrează şi perspectivele de creştere pentru 2014.

Anunţuri, nu licitaţii

Primul lucru pe care ţi-l va spune Cristina, la orice interviu, este diferenţierea dintre site-urile de anunţuri şi cele de licitaţii. Pe piaţa produselor second-hand sau pur şi simplu revândute de particulari şi mici afacerişti, se dă o luptă strânsă. Au trecut anii în care anuntul.ro era cel mai bun site de pe nişa aceasta. Okazii.ro, Tocmai.ro şi Mercador.ro sunt cele mai active, dar există şi diferenţe. Dacă Okazii înseamnă licitaţie pentru un produs, cel puţin teoretic, Mercador înseamnă doar o platformă unde să îţi postezi anunţul şi să găseşti un cumpărător la preţul fix.

"Diferenţa dintre tipurile de site-uri ţine de controlul tranzacţiilor. Un site de licitaţii percepe un comision, site-urile de anunţuri nu controlează tranzacţiile, sunt un loc de întâlnire, unde se interacţionează direct, fără intervenţie platformei”, explică Gheorghiţoiu.

"Site-urile de anunţuri sunt gratuite şi nu implică niciun cost de tranzacţionare. Dacă vrei să te promovezi, există astfel de servicii plătite pentru persoanele care vor să aibă o vizibilitate mai mare decât media şi să vândă mai repede”, mai spune Cristina Gheorghiţoiu.

Pe platforma Mercador, un anunţ plătit pentru 7 zile costă 3,72 de euro, iar preţul se dublează pentru 14 zile şi se triplează pentru 30 de zile de promovare. E un sistem de business simplu, dar este el eficient pentru clienţi?

“Pentru cei care optează pentru acest lucru înseamnă o viziblitate mai mare şi putem să spunem cu certitudine că se vând mai rapid. Pe lângă veniturile din promovarea opţională, ca orice site, Mercador oferă vânzare de publicitate. Avem însă o politică destul de clară - nu punem reclamele înaintea experienţei utilizatorului. Nu permitem formate intruzive, iar publicitatea nu împiedică succesul. Un anunţ promovat este de 6-10 ori mai vizibil şi primeşte de 6-10 ori mai multe răspunsuri. Poţi să vinzi fără să plăteşti, asta e cel mai important”, explică business managerul Mercador.

Anunţuri multe şi anunţuri noi

Unul dintre avantajele Mercador este numărul mare de anunţuri din toate categoriile. Cele mai vândute produse sunt cele din categoria imobiliare, auto şi electrocasnice/electronice. Fiecare categorie are peste 200.000 de anunţuri active, iar din urmă vin puternic categoriile Modă şi Frumuseţe, dar şi Mama şi Copilul. Pentru zonele auto şi imobiliare, explică reprezentantul Mercador, timpul mediu de vânzare este între 15 şi 30 de zile. În acelaşi timp, produsele mai mici se pot vinde chiar şi în câteva ore.

“Mercador se poate lăuda cu cele mai multe anunţuri active, peste 1,3 milioane. Acestea sunt anunţurile prezente pe site, iar perioada de valabilitate este de o lună. În ultimul timp, pentru a oferi conţinut cât mai proaspăt, am micşorat-o de la două luni. Interesul nostru este ca anunţurile să ducă la vânzări. În fiecare lună depăşim peste 700.000 de anunţuri noi”, spune Cristina Gheorghiţoiu.

“În ultimul timp a fost o creştere pe zona de anunţuri noi, multe de la proprietari. La noi găseşti multe anunţuri consumer to consumer. Pentru a păstra calitatea anunţurilor şi a platformei, o dată la două săptămâni întrebăm utilizatorul dacă mai are produsul. Dar mulţi îşi şterg oricum anunţul după vânzare, pentru a nu mai fi contactaţi”, adaugă business managerul Mercador.

Cum organizezi un site cu 1,3 milioane de anunţuri

Una dintre marile provocări ale Mercador a fost reorganizarea site-ului din ultimul an. Dacă înainte era o platformă clasică de anunţuri, în care categoriile nu erau bine definite, acum este mai aşezat, iar categoriile sunt mici ecosisteme. Pentru a ajunge la acest rezultat, există şi filtre automate, dar din echipa de 20 de oameni care lucrează la Mercador, mare parte sunt moderatori şi persoane de suport, iar calitatea conţinutului e definitorie pentru un asemenea site.

Nu mai departe de săptămâna trecută, un caz interesant a apărut pe Mercador, ca o oază de marketing neintenţionată. Iar moderatorii paginii de Facebook au ştiut ce să facă. Nu au ascuns cazul, ci l-au promovat. Un utilizator a postat un anunţ cu un bilet la Loto 6/49 dus la moaştele Sfântului Dimitrie în Bucureşti. Necompletat, doar 10 lei. Prima oară anunţul a fost scos de moderatori. Dar până să fie scos, el a circulat pe internet, utilizatorul a fost şi intervievat de unele site-uri (puteţi citi un material pe getlokal.ro dând click aici). Aşa că s-a ajuns la situaţia de mai jos. Mercador a propus fanilor de pe Facebook să decidă ce se va întâmpla cu anunţul.

image

Această aplecare către client a fost importantă şi în ultimul an, când categoriile au fost modificate şi definite mai bine. “Dacă pui produsele la grămadă pe un site, utilizatorul nu va ajunge rapid la ele. Vrem ca tranzacţia să se facă într-un timp foarte scurt. În ultima perioadă ne-am concentrat mult pe zona de mobile. În perioada mai-iunie am lansat cele două aplicaţii care sunt în topul programelor de pe iOS şi Android. Aşa că a crescut interacţiunea cu utilizatorii”, spune Cristina Gheorghiţoiu.

După lansarea aplicaţiilor, traficul vine şi acolo, dar ele sunt folosite mai ales pentru administrarea anunţurilor de către vânzători şi cercetarea pieţei, de către cumpărători. "Pe mobile, procentul de trafic este peste media pe care o înregistrează alte site-uri din România, adică 10%. Românii sunt mai obişnuiţi să posteze de pe browser. Dar aplicaţia are avantajul că-ţi poţi gestiona anunţurile. Vezi când ai primit mesaje, eşti sunat şi e foarte uşor de folosit. Pentru utilizatorii care pun mai mult de un anunţ, este fix ceea ce au nevoie. Pe versiunea mobilă, dacă nu eşti vânzător, faci mai mult research”, explică Gheorghiţoiu.

Viitorul după cum vrea clientul

Pentru 2014, platforma Mercador vrea să-şi crească reach-ul în rândul persoanelor care folosesc acum site-ul, dar să şi educe potenţialii vizitatori şi clienţi să folosească platformă. "Vrem să determinăm o dorinţă de folosire repetată în rândul utilizatorilor actuali”, crede Gheorghiţoiu.

De asemenea, nu va fi un demers agresiv către mici afaceri care să vândă pe site. Mercador doreşte să rămână un site unde consumatorul să vândă altor consumatori produse, iar transformările se vor produce treptat şi natural, după cum mai spune managerul Mercador.

"Putem să creştem nelimitat ţinând cont de faptul că majoritatea românilor folosesc un site de anunţuri pentru a cumpăra sau a vinde. Lumea ştie de site-urile de anunţuri şi a făcut o tranzacţie măcar o dată. Pe măsură ce rata de penetrare a internetului va creşte, mai mulţi utilizatori vor avea nevoie de serviciile noastre. Piaţa va fi mare. Pe site-urile de anunţuri poţi să găseşti şi imobiliare şi produse pe care cineva le-a folosit o scurtă perioadă de timp şi vrea să le valorifice. E vorba de conceptul “de ce să cheltuieşti în plus pe ceva de care nu ai nevoie să fie cu adevărat nou”. În acest context, zona de copii reprezintă un potenţial foarte mare. Există 80.000 de anunţuri în zona Mama şi Copilul şi se economiseşte 60% din preţul efectiv”, explică Gheorghiţoiu.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.
 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite