VIDEO The Pole Society: în 2015 consolidăm Brazilia şi vrem piaţa nord-americană
0Adevărul live i-a avut ca invitaţi pe cei de la The Pole Society, un startup românesc fondat anul trecut şi care abia ce s-a extins în Brazilia.
Am aflat de la Bogdan Savonea toate detaliile unei extinderi globale pentru un startup pornit de la Bucureşti. Cum poţi să te extinzi în Brazilia şi care sunt provocările unei pieţe de acest calibru? De asemenea, am aflat şi despre planurile viitoare ale The Pole Society, deja o afacere de succes în România.
Cum au reuşit în Brazilia
Sunt mai multe pieţe pe care vrem să le deschidem. În Brazilia au mers lucrurile destul de rapid, deşi din partea lor sunt nişte probleme tehnice. Anul trecut am început cu o versiune beta, sa-i spunem. După lansarea din noiembrie 2013, au existat destul de multe cereri din destul de multe ţări, printre care şi Brazilia – o piaţă mare, în extindere. Cred că nu degeaba sunt una dintre primele trei ţări ca creştere economică. Aşa am ajuns acolo. Între timp, acum lucrăm cu trei reţele. Până în ianuarie 2015 vom avea alte trei reţele. Vom atinge cam 70% din piaţa de acolo, începe Bogdan Savonea.
Durează ceva timp să găseşti un limbaj comun, diferenţele culturale îşi spun cuvântul. Apoi trebuie să ne raportăm la specificul tehnologic al pieţei respective. În România suntem obişnuiţi cu viteze foarte mari. De exemplu, 4G nu există în Brazilia. Şi cu 3G merge relativ... pe 3 G. O altă problemă au fost soluţiile de content management pentru reţelele care operează aceste panouri. Aveau soluţii învechite, dar noi ne-am obişnuit cu soluţia lor facilă. Când ajungi la o reţea neconectată la internet sau fără content management, apar probleme, continuă Bogdan (foto dreapta).
Interesul pentru interactivitate şi apetitul pentru aceste soluţii este imens. Am avut ocazia să discut cu o parte dintre cei interesaţi şi erau foarte entuziasmaţi, chiar mai mult ca noi. Noi luasem în calcul mai multe variante de colaborare. Lucrând pe partea de outdoor sunt nişte condiţii legale mari şi diferite de la ţară la ţară, inclusiv în UE. Pe Brazilia, partenerii au înfiinţat o companie locală, operând aplicaţia pe plan local. Este bazat pe revenue share, un model destul de clasic. Altfel ar fi fost complicat, mai ales acolo unde birocraţia este mai mare ca aici. Aşa că partenerii au fost o soluţie mai bună, decât să intrăm noi direct acolo. Noi întreţinem platforma, ei se ocupă de reprezentare, de vânzări, adaugă Savonea.
Evoluţia platformei
A fost o evoluţie greoaie, dar acum ne mişcăm. Avem înţelegeri cu câteva agenţii de publicitate, pe gustul nostru. Plus că, o dată cu update-ul pe care îl vom face spre finalul lunii, vom lansa şi parteneriatul cu bilet.ro. În spatele concretului, am fost implicaţi în prezentări, există discuţii pentru campanii mai mari. Încet, încet vedem că a crescut interesul pentru advertising-ul interactiv. Cel static îşi pierde rostul, este de părere Bogdan.
Am fost chemaţi, de multe ori, am prezentat, am găsit idei... Uneori s-a mers mai departe, alteori s-a oprit discuţia, alteori ni s-au preluat idei. Cert e că, la început, a fost destul de greu pentru mulţi să înţeleagă aplicaţia. Acum lucrurile stau mult mai bine, şi cererile pentru funcţiile aplicaţiei sunt mult mai intense şi mai dese, şi mai concrete.
La sfârşitul lui octombrie vom lansa şi ultima versiune de Android, dar care va avea mai puţine funcţii decât iOS. Există câteva probleme de compatibilitate în special în zona de crearea avansată a unui poster. Sunt câteva telefoane pe care această componentă nu se aplică destul de bine. La mijlocul lui decembrie vom avea totul deblocat, dar n-are sens să aşteptăm acum după o componentă mai mult distractivă, decât utilă. Interesul pentru această funcţie este cam de 15%, mai ales că pentru anumite campanii speciale ea este activată indirect, continuă Bogdan.
Strategia pe termen lung
Următorul pas este America de Nord, la scurt timp urmat de Asia, unde discuţiile sunt destul de avansate. Pe locul trei al priorităţilor intră o serie de state din Europa, în special din nord. Cam aceasta este strategia pe termen mediu, pe lung mai lucrăm la ea. Cred că trebuie să fii foarte insistent şi să-ţi exprimi mesajul foarte clar pentru a ajunge pe alte pieţe. Până am găsit o formulă de comunicare eficientă, am trecut prin toate etapele. Mai trebuie să existe şi oameni să te ajute, să te recomande.
În ceea ce priveşte curajul depinde şi cum îţi priveşti soluţia. România a fost o piaţă de teste, dar ţinând cont de specificul produsului, soluţia noastră targeta de la început America de Nord şi Asia. Trebuie să pleci de la premiza că oricum n-ai nimic de pierdut dacă pui o întrebare. Eşti refuzat de multe ori, dar nu-ul nu este pentru totdeauna. Persistenţă cât de multă, e sfatul meu, spune Bogdan.
Competiţia nu este destul de serioasă
Mai există şi alte soluţii ca ale noastre, poate nu atât de complexe ca a noastră. Nu pot să zic că avem o competiţie serioasă. Riscul nu este atât de mare în afara României. De exemplu, există o companie din SUA care vrea să combine ce am făcut noi. Însă totul a decurs foarte corect. Oamenii au trimis un e-mail şi ne-au întrebat ce putem face împreună. Au fost nişte încercări, şi lucrurile n-au fost tot timpul corecte. În general, piaţa asta este destul de corectă, spune Bogdan.
Investiţii în interactivitate
Interactivitatea poate fi dusă foarte departe. Însă, noi încercăm să le spunem clienţilor să privească aplicaţia pe care o oferim ca un al doilea ecran: ce rulează pe panou, intră şi pe telefon. O reclamă simplă nu poate să ofere interactivitate. Nu neapărat faptul că ai acces, dar că poţi să interacţionezi direct cu clientul tău, să comunici cu el, să le oferi mult mai multe servicii. Aici intervine interactivitatea. Noi ne extindem natural, să zic aşa. Normal că avem discuţii şi pe partea de investiţii, dar nu e neapărat un focus general pentru noi, acum. Discutăm, dacă ajungem la o înţelege – bine, dacă nu, noi mergem înainte, în ritmul nostru, explică Bogdan.
Echipa noastră a mai crescut, a crescut numărul persoanelor care lucrează pe dezvoltare, pe îmbunătăţirea produsului, avem şi pe cineva pe marketing şi pe vânzări, plus că s-a adăugat şi echipa din Brazilia – cinci oameni.
Diferenţe culturale între echipele din România şi Brazilia
Comunicarea se face foarte mult online. Prima etapă este ca partea cealaltă să înveţe produsul în toate detaliile. Mergem pe bază de încercare şi eşec. Noi le punem la dispoziţie platforma, ei se joacă, pun tot soiul de întrebări. E la fel ca atunci când îţi înveţi părinţii cu Facebook-ul. E o perioadă interesantă, explică Bogdan.
A fost un moment, chiar la primul test cu ecranele din aeroportul din Sao Paolo. Acolo a fost un mic bug, fapt care a propagat o serie de reclame neintenţionate. Din cauza bug-ului, cam 10 reclame au plecat peste tot, eliminând tot conţinutul lor timp de vreo două ore. A fost amuzantă experienţa, povesteşte Bogdan.
2015 este concentrat foarte mult pe consolidarea în Brazilia, dar prioritatea este piaţa nord-americană. Vom începe să deschidem componente din aplicaţie pentru utilizarea tuturor funcţiilor. A doua prioritate este Irlanda, o piaţă mică cu posibilităţi mari. Au început nişte discuţii pe partea asta să venim şi cu o soluţie de publicitate. Asia, în special China este un alt punct important.
Aplicaţia The Pole, lansată acum un an în România, va fi disponibilă publicului larg în Brazilia începând cu luna octombrie a acestui an.
Soluţia The Pole a putut fi testată în mod gratuit pe 18 septembrie în cadrul primei expoziţii din Brazilia dedicate în exclusivitate soluţiilor de afişaj digital. Publicul brazilian va putea transmite în timp real imagini create de ei cu ajutorul smartphone-ului, pe ecranele din aeroportul din Sao Paolo, pe tabletele disponibile în 100 de taxi-uri, precum şi pe un totem aflat la eveniment.
Plata pentru spaţiul media se realizează tot de pe dispozitivul mobil, cu ajutoul unui card de debit sau de credit, dintr-o interfaţă securizată. Întregul proces durează între 30 de secunde şi câteva minute, iar soluţia este disponibilă oricărui utilizator de smartphone care descarcă aplicaţia la nivel local şi internaţional.
Aplicaţia a fost lansată în România în luna noiembrie şi extinderea în Brazilia este prima ascensiune pe o piaţă internaţională pentru startup-ul fondat de Bogdan Savonea şi Matei Psatta.