EXCLUSIV Interviu. Stan Just, unul dintre oamenii din spatele The Witcher: „Vreau să văd industria românească de gaming în plină expansiune“

EXCLUSIV Interviu. Stan Just, unul dintre oamenii din spatele The Witcher: „Vreau să văd industria românească de gaming în plină expansiune“

Foto: PC Invasion

Stan Just este R&D Manager în cadrul companiei poloneze CD Projekt Red, cea care a produs una dintre cele mai aclamate serii de jocuri din lume, franciza The Witcher.

Ştiri pe aceeaşi temă

Am stat de vorbă cu el pentru a vedea care sunt provocările dezvoltării unui astfel de joc, ce înseamnă aşteptările gamerilor, atunci când vine vorba despre unul dintre cele mai îndrăgite titluri din lume.  

Te-ai alăturat companiei CD Projekt Red pentru a lucra la Witcher 3. Cum a fost să ajuţi la dezvoltarea unui proiect atât de popular şi de aclamat?

Atunci când lucram la Witcher 3: Wild Hunt, eram în cadrul departamentului de dezvoltare artistică, a fost extraordinar, însă s-a dovedit a fi o provocare pe măsură. Motivul pentru care a fost foarte greu constă în naraţiunea extrem de dezvoltată care e prezentă în acest joc. Fiecare alegere pe care o faci are o consecinţă, iar aceasta trebuie să fie tangibilă. Asta înseamnă că, dacă omori un monstru sau nu, o scenă de dialog va apărea în funcţie de alegerea pe care ai făcut-o, iar toate trebuie să fie de cea mai bună calitate. Foarte multe lucruri puteau merge prost şi de aceea a fost o provocare să lucrez la Witcher 3.

Care au fost provocările dezvoltării unei a treia părţi din seria Witcher? Toată lumea avea pretenţii foarte ridicate şi se aştepta la tot ce e mai bun.

Aşteptările gamerilor sunt din ce în ce mai mari, de la an la an. Toţi vor să fie surprinşi cu cea mai bună grafică, cu cele mai bune idei şi să ia parte la poveşti imersive. Iar toate cele de mai sus trebuie să fie realizate perfect, pentru toate platformele. E foarte greu. Pentru unele jocuri e suficient să te axezi doar pe câteva aspecte, însă atunci când vorbim de un joc atât de celebru şi de dorit, cumpărătorilor trebuie să li se ofere totul. Cea mai mare provocare a fost să integrăm toate elementele de poveste din partea finală a jocului.

Expansiunea foarte mare a studioului CD Projekt Red şi calitatea deosebită a jocurilor produse de voi este ceva la care studiourile independente pot doar să viseze. Care sunt punctele forte?

Cred că cel mai important aspect din cadrul CD Projekt Red este ambiţia de care toată lumea dă dovadă aici. Oamenii care se alătură proiectului nu vin aici doar de dragul de a face jocuri. Compania atrage angajaţi care vor să schimbe industria prin dedicarea de care dau dovadă. Chiar dacă nu avem bugetele celor mai mari jucători de pe piaţa de gaming, vrem să oferim experienţe pe care lumea să le ţină minte şi în anii care vor urma. Cred că facem o treabă destul de bună în acest sens.

Ce urmează pentru franciza Witcher? Vom mai vedea, în viitor, un joc din serie?

The Wicther 3 a terminat de spus povestea lui Geralt din Rivia, dar sunt multe alte aspecte din universul Witcher pe care le putem exploata. Tocmai am anunţat la Gamescom un nou joc, Gwent: Thronebreaker, o campanie single player pentru jocul de cărţi Gwent. Este o nouă aventură setată în lumea Witcher, în cadrul căreia vom găsi atât personaje vechi, cât şi noi. Naraţiunea este scrisă de oameni care au lucrat din greu la Witcher 3, iar gamerii se pot aştepta la foarte multe decizii grele pe care vor trebui să le ia.

Spune-mi mai multe despre Cyberpunk 2077, următorul joc CD Projekt Red. De unde v-a venit ideea? Pare foarte diferit faţă de jocurile pe care le-aţi lansat până acum.

Tot ce pot spune despre Cyberpunk 2077 este că toată lumea lucrează intens pentru a dezvolta un joc foarte bun. Mai departe nu pot comenta.

Ce înseamnă să fii manager R&D (cercetare şi dezvoltare) într-o companie de jocuri video? Care sunt atribuţiile tale şi cât de important este acest post?

Cred că asta e ceva care variază în funcţie de companie. În cazul meu, slujba mea este să supraveghez dezvoltarea tehnică a companiei, mai ales din punct de vedere financiar. Atât Uniunea Europeană, cât şi Guvernul Polonez încurajează antreprenorii să concureze cu studiourile mari din Vest. Avem capacitatea de a răspunde la această provocare şi ne folosim de bursele UE pentru a dezvolta tehnologii care să impresioneze gamerii din toate părţile lumii.

Ce îmi poţi spune despre creşterea incredibilă a industriei poloneze de jocuri? Cum ai ajuns să lucrezi în acest ecosistem? Succesul masiv al lui CD Projekt Red te-a atras?

Cu o populaţie de 40 de milioane de locuitori, Polonia este o ţară foarte mare. În anii '90, după tranziţia la democraţie, foarte mulţi dezvoltatori au vrut să-şi vândă jocurile pe piaţa noastră însă nu ştiau prea bine cum să facă asta. Asta a însemnat creşterea distribuitorilor locali, în special doi dintre ei. CD Projekt şi Techland. Ei şi-au construit experienţa şi know-how-ul din postura de distribuitori. Atunci când au acumulat suficiente resurse, au început să-şi dezvolte propriile titluri şi să angajeze cei mai buni programatori şi dezvoltatori artistici din Polonia. Ambele companii au fost suficient de curajoase să dezvolte jocuri de succes mondial.

Ce lecţii ar trebui să ia din Polonia industria românească de jocuri, pentru a putea experimenta o creştere susţinută?

Întotdeauna e bine să ai concurenţă în zonă. Ar fi bine să fie create mai multe studiouri de jocuri, însă ele au nevoie de mult sprijin. Asta pentru că e mult mai uşor să ai un loc călduţ de muncă într-o coropraţie, decât să rişti să fii pe cont propriu. Cel mai bine e să capeţi experienţă lucrând pentru altcineva, apoi s-o iei pe propriul drum. Această metodă funcţionează foarte bine în Polonia, unde avem peste 300 de studiouri independente care lucrează în sectorul de gaming.

Eşti prezent la conferinţa de gaming Dev.Play. Ce părere ai despre ea? Ce ai găsit aici?

Aceasta este pentru prima dată când vin în România. Ştiu că voi oferiţi foarte multe beneficii programatorilor, fapt pe care noi suntem foarte geloşi în Polonia. Iarăşi, Ubisoft Bucureşti are o istorie aparte aici. În plus, m-am întâlnit cu reprezentanţi ai asociaţiilor voastre, care au fost foarte activi în ultima vreme şi ştiu că fac o treabă foarte bună la îmbunătăţirea ecosistemului pentru dezvoltatorii de jocuri. Vreau să văd o ţară în creştere, cu o industrie a jocurilor care să fie în plină expansiune.

În încheiere, şi tu eşti gamer, ca toată lumea. Ce titluri preferi? Ai jucat seria Witcher?

Pot să spun cu inima împăcată că am jucat toată seria Witcher, iar Witcher 3 chiar de două ori, o dată împreună cu soţia mea. Acestea fiind spuse, eu joc o varietate de genuri, de la sport, la racing (curse), până la aventură. Ar fi mai uşor să spun ce nu joc (râde), adică jocuri pe mobil sau cele de pe platformele sociale. Oricum, genul meu favorit rămâne strategia, în special seria Anno.

citeste totul despre: