„Aventura“ de miliarde de dolari a Apple: de ce ar vrea Beats, o firmă care vinde căşti supraestimate fondată de Dr. Dre?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Apple cumpără Beats Audio cu 3,2 miliarde de dolari“, aşa a sunat ştirea de la „Financial Times“. Apple plăteşte miliarde de dolari pe o companie? Nici Apple, nici Beats n-au confirmat tranzacţia. De ce ar dori însă Apple o companie care până acum s-a remarcat doar prin căşti supraestimate şi Dr. Dre?

Facebook şi Google sunt dispuse să cumpere cu miliarde de dolari companii mai mult sau mai puţin promiţătoare, dar Apple, se poate spune, a avut o viziune mai mult cu grijă la buget decât la ceea ce ar cumpăra. A cumpărat, dar cu zeci de milioane de dolari, poate sute, dar nu miliarde. O confirmare oficială încă nu există, doar Tyrese Gibson, cântăreţ şi prieten cu Dr. Dre (numele real: Andre Young), care spun asta într-un videoclip acum şters de pe YouTube (o copie e disponibilă aici).

Zvonul şi apoi această confirmare parţială au fost suficiente pentru ca teoriile să apară. Întrebarea: de ce ar da Apple atâţia bani pe Beats? Compania vinde căşti de zeci şi sute de dolari şi are un serviciu de audio streaming. A, şi îl are pe Dr. Dre drept imagine şi cofondator. O analiză bună se regăseşte la „Bloomberg Businessweek“. Apple vrea Beats pentru că pierde pe piaţa muzicii.

Pe modelul clasic, al cumpărării de muzică şi playere, Apple a triumfat. Cuplul iTunes şi iPod a fost de senzaţie, dar acum oamenii trec pe streaming. Aici, americanii nu se descurcă, deşi au încercat. Beats pare să aibă succes ori cel puţin  aşa pare. În ianuarie a lansat Beats Music şi ar fi înregistrat câte 1.000 de oameni pe zi. Ar fi ajuns la jumătate de milion de abonaţi până acum, dar unele cifre mai realiste pun numărul la 200.000.

„Primul meu ţel e să avem 500.000 de oameni şi ne vom strădui să facem asta“, a spus Jimmy Iovine, cofondator Beats, pentru „Bloomberg“. Încă nu se laudă cu cifrele. Steve Jobs, cofondatorul Apple, a creat o întreagă industrie pentru muzica digitală, dar acum compania sa are nevoie de ajutor în lumea streamingului. Cele două pot produce o nouă revoluţie. Pot, asta nu înseamnă că o vor şi face.

Anunţul neoficial privind achiziţia Beats

Două companii care vând şi se vând scump

Apple a reuşit să vândă produse ieftine şi medii la preţ mare. Asta face şi Beats, ba chiar mult mai bine. Căşti de câteva zeci de dolari se vând şi cu de 10 ori mai mult preţul lor. E greu să faci aşa ceva, iar Beats are succes. The Verge notează că Apple cumpără un brand care îi e similar pentru a-şi spori activităţile, iar cu Beats ar putea extinde prezenţa audio pe alte dispozitve.

Un dispozitiv cu iOS comunică foarte bine cu iTunes, dar nu şi cu Android sau Windows Phone. Aici, Spotify şi altele se descurcă bine. Apple ar fi căutat să extindă iTunes către celelalte platforme, dar e greu să vinzi de la zero. Beats însă are parte de imaginea sa creată pe cont propriu.

Apoi, Beats mai vinde ceva: statut. Tinerii preferă căştile tocmai pentru cine e Dr. Dre şi ce înseamnă compania. Sunt două lucruri care contează la produse: statutul pe care îl aduc şi calitatea lor. Când vine vorba de căşti, sunt cel puţin cinci companii care se pot lăuda cu o calitate foarte bună (un top e aici). Beats e undeva în zona „aşa şi aşa“.

Sunt puţini oameni cu o ureche foarte „fină“ şi mai puţini dintre aceştia sunt elevi de liceu dornici să „spargă“ sute de dolari pe căşti. Nu deţine Beats reţeta sunetului perfect, dar deţine reţeta atragerii publicului şi banilor. Trăgând linie, poţi vinde căşti scumpe şi streaming audio la preţ mare, oferind statut la pachet.

Beats e o marcă unică: vorbeşte către tineri, iar aici e o piaţă tare interesantă pentru vânzători. Când mă gândesc la Beats, mă gândesc la un stil de viaţă, la o companie media, nu doar la una de hardware axată pe muzică. Peter Csathy, fost preşedinte Musicmatch

Dr. Dre într-una dintre reclamele Beats

Şi, totuşi, cum rămâne?

Tranzacţia, la ora scrierii acestui articol, nu e confirmată. Doar Dr. Dre şi prietenii săi se amuză, după nişte beri, că topul „Forbes“ trebuie schimbat, el e un nou miliardar. Ar scoate sute de milioane de dolari din achiziţie, dacă va fi confirmată. Chiar şi aşa, anul acesta nu vedem nimic „Apple & Beats“. Integrarea va reuşi abia în 2015, trasând o linie clară pentru ceea ce oferă Beats integrat în Apple.

Ar fi o idee de categorie nouă de produse. Căşti Beats - cu tot cu statutul adus - conectate la iPhone, iPad, Macbook şi controlate prin Siri. Ai Internet prin celălalt dispozitiv, iar asistentul din iOS este direct în ureche. De ce nu creează Apple aşa ceva şi cumpără? Pentru că poate vinde mai uşor aşa. Sau poate vinde mai uşor aşa şi către alte pieţe decât cele tentate de un aşa gadget.

Până acum, cea mai mare achiziţie a confirmarea tranzacţiei. Până acum, Apple a creat, nu a cumpărat şi integrat. Nu la o aşa dimensiune.

P.S.:The New Yorker“ mai trece ceva pe listă. „(...) achiziţia l-ar aduce la Apple pe Jimmy Iovine, un prieten cu Steve Jobs. Ca Jobs, Iovine are o reputaţie de om care se face auzit, e dinamic, volatil, adică tot ceea ce Tim Cook nu e“, scrie Yukari Iwatani Kane.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite